{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.600 visninger | Oprettet:

Er det normalt? [Marsvin] {{forumTopicSubject}}

Hej alle gnavere elskere smiley

Jeg har et par spørgsmål omkring marsvin?

Jeg har et marsvin som pludselig har fået unger. Og efter ungerne kom undrede jeg mig meget? Fordi Tulle mit marsvin siger storset ikke en lyd, kun hvis hun er sur s; Hvor med ungerne bare jeg rasler lidt med en pose, piber de efter mad og de snakker altid. Der går ikke et sekund uden at de snakker. Det undre mig meget at tulle aldrig gør. Hun har dog et par gange sagt en god lyd, hvis jeg nussere hende smiley

Mit andet spørgsmål er. Om det er normalt at Tulle spiser savsmuld / spåner? Hun har altid massere af hø og en gnave pind og bor i et 2 etager træ bur men hun spiser ret meget af det?og bider aldrig i buret?

Og er der er nogle der har råd, til hvordan man gør sit marsvin tamt? Har en lille pige på 5 uger og jeg kan slet ikke røre hende eller tage hende op s;

Hvis der er nogle der har hjemmesider eller vidioer med gode opskrifter til marsvine ting man kan sy så meget gerne skrive link eller opskrift smiley

Mange tak på forhånd smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Er det normalt? [Marsvin]
  • #1   8. jun 2012 Nej hun spiser ikke Spåner. Det du har set er at hun går rundt og spiser sit eget l-o-r-t.. Marsvin er ikke så gode til at udnytte deres mad i første omgang. Derfor spiser de de brune pøller 1 gang til for at få det bedste ud af maden. når pøllerne så kommer ud igen er de sorte smiley

• #2   8. jun 2012 Det er helt rigtig det overstående,, <b>men</b> du ved jo ikke om det bare er lorten hun går og spiser, eller om det rent faktisk er spånerne.

Hvis du (trådstarter) er 100% sikker på det er spånerne, og ikke pøllerne.
    Jeg ved ikke hvilken hø du fodre med, men det kan skyldes at jeres hø ikke er god nok kvalitet.

Jeg oplevede den gang jeg var ny, og gik på spåner og hø fra fakta, at mine svin godt kunne finde på at lade høen stå lidt, og æde spånerne i stedet.
    Jeg løste problemet ved at købe en sæk alphehø hos dyrehandleren for 25 kr.

Måske det er dit hø der er problemer med ?

• #3   8. jun 2012 Ang. unger der snakker og mor der ikke gør.

Marsvin er jo <b><i>så</i></b> forskellige.
    Jeg har feks. en han som aldrig siger en lyd - stortset.
    Og så har jeg 2 tøsser der ikke kan andet end at snakke <b>konstant!</b>

• #4   8. jun 2012 Marsvin kan sagtens finde på at spiser spånerne det er der for så vidt ikke noget unormalt i. Det gør nogle af mine også især når de lige har fået rene bure.

Og det behøver ikke at være fordi dit hø ikke er godt nok eller lign.

• #5   8. jun 2012 Det er nu ikke korrekt at de første pøller er brune og de næste sorte - så er jeg da i hvert fald blevet akut farveblind smiley

Nogle marsvin spiser ganske korrekt spånerne, eller sidder og tygger i dem i hvert fald. Det gør mine ofte når de lige har fået rene bure og lignende. De spiser sig ikke mætte i dem og der er ikke noget usundt ved det (det er jo for så vidt bare træ). Det betyder ikke at hverken dit foder eller hø er for dårligt - jeg har aldrig oplevet at de ting har hængt sammen.

Nogle marsvin siger bare ikke meget i forhold til andre. Nogle af mine hænger ud over kanten og larmer så snart de tror der er mad eller opmærksomhed i sigte, mens andre bare tuller stille rundt i buret. Det er vidt forskelligt fra dyr til dyr.

Marsvin på 5 uger er ikke så nemme at gøre tamme bare sådan lige. Det kommer med tiden når man håndterer marsvinet. Håndter hende stille og roligt, gerne med godbidder og så skal det nok komme. Hun er jo stadig kun en lille unge endnu. Selskab af en ældre og mere rolig hun kan også gøre en del for hende.

• #6   8. jun 2012 Nej, men det <i><b>kan</i></b> godt være derfor.
    Så derfor syntes jeg trådstarter bør kigge på sit hø, og evt. løse problemet.

Jeg siger ikke du fodre med dårligt hø, det kan jeg af gode grunde ikke udtale mig om.
    Jeg kom bare med <b>min</b> erfarring, og en evt. løsning på problemet.

• #7   8. jun 2012 Hvorfor skulle det lige netop være høet, fordi marsvinet spiser spåner?

• #8   8. jun 2012 I min verden må man gå ud fra folk bruger ordentligt hø, heldigvis er det et fåtal som ikke gør.

• #9   8. jun 2012 Hvorfor kan det ikke være høet? smiley

Jeg har rent faktisk haft samme problem, og løst det med nyt hø.

• #10   8. jun 2012 Det kan da sikkert sagtens være høet - eller det kan være fordi det var fuldmåne dagen før smiley

Fakta er så også at nogle marsvin bare gør det, uanset type hø - og når det ikke er skadeligt, er det så ikke lidt ligemeget? smiley

• #11   8. jun 2012 Hvad nu hvis det ikke er godt nok hø, og marsvinet af den grund æder spånerne? Så er det ikke lidt ligemeget nej.
    TS bør se på om hun kan løse problemet med nyt hø - hvis hun da ikke bruger godt hø nu, det kan jeg som sagt af gode grunde ikke bedømme.
    Hvis nu TS bruger godt hø, så kan det være lidt ligemeget jo.

• #12   8. jun 2012 Præcis smiley

• #13   8. jun 2012 Godt vi er enige smiley

• #14   8. jun 2012 Hvis du løste det med nyt hø, så brugte du jo så åbenbart dårlig hø....

Nå men any ways. Som det er skrevet er det meget normalt godt hø eller ej. Så det ville jeg aldrig bekymre mig om medmindre du er sikker på dyret æder sæt mæt i dem. Og det tvivler jeg altså på.

Og ellers enig med von Fancy i det med farven på pøllerne.
    Men dog kan man mærke forskel på dem. Dem som har været igennem 2 gange synes jeg er meget mere hårde. Hvor dem som kun har været igennem en gang er noget mere bløde i det.

• #15   8. jun 2012 Ja jeg brugte netop dårligt hø - det er pointen her.
    At det kan være dårligt hø - ikke at det er men det <b>kan</b> det være.
    Ligesom at det, var det for mig.
    Så derfor bør man se på ens hø..

• #16   8. jun 2012 Ok vi er nok et eller andet sted enig.

Men måske bare mig som går så meget op i fodring af dyrene som altid ser på om det jeg fodre med er godt eller skidt før der opstår problemer eller noget som kunne tyde på det jeg fodre med er dårligt...

Men ok...

• #17   8. jun 2012 Jeg tror også vi er enige et eller andet sted.

Jeg går selv meget op i fodring af mine dyr.
    Vidste bare ikke bedre dengang.

• #18   8. jun 2012 Jeg er 100% sikker på at det er spånerne hun spiser. Og jeg køber hø fra poppi eller maxizoo det de har i sækkene som er fra gårde. Men det underlige er at hun spiser sindsygt meget hø men stadig spiser hun spåner. Det er det der er underligt s; Men ved ikke om det har noget at sige at jeg nu køber ''friske'' spåner? Også de der fra poppi og maxizoo og ikke det der, der er presset. Og tror hellere ikke at hun klager overmaden hun får vitakraft og c-vitamin piller og hun elsker det smiley

Og jeg vil give little pigz ret i at det godt kan være høet. Men ved dog at der ikke er noget med mit hø. Har engang købt det der fra supermarkederne og det ville hun slet ikke spise. Men der spiste hun ikke spåner.

Ved godt at man ikke helt, kan tamme dem fra små af. Men tænkte bare sådan i længden eller en meget langsom måde at gøre det på så jeg ''træner'' hende fra hun er helt lille. Så man ikke har det helt store besvær når hun er gammel nok smiley

Tusind tak for hjælpen smiley

• #19   8. jun 2012 jeg har oplevet en gang at se marsvin spise af spånerne, jeg havde godt nok lagt mærke til at der duftede kraftigt af æble mens jeg ordnede deres bure så jeg tror sgu de har været lavet af æbletræ:) ellers har jeg aldrig set dem gøre det...

• #20   8. jun 2012 med det lille marsvin på 5 uger, så er mit bedste råd: tid og håndtering ^^
    evt brug tid på at snakke med den i buret også. Da jeg fik Gaia hjem, styrtede hun også forvildet rundt, men brugte tid på at kæle for hende i buret uden at tage hende op. og nu løber hun sjældent når jeg rækker ud efter hende i buret, kun når jeg kommer hen til buret smiley

• #21   8. jun 2012 Mange tusind tak ;D vil da prøve det

• #22   8. jun 2012 er du sikker på hun ikke bare gnasker dem i stykker? har set det hos en venindes marsvin et de sad med spåner i munden men det smulrede bare stille og roligt ned under munden vis man holdte godt øje og da der var get 14 dage og buret blev renset hvar 90% af alle spånderne blevet til minispåner, mine ørkenrotter gør det også smiley

Ang. tæmmning, så prøv at sætte dine hænder ned i buret og ver helt stille måske sige lidt prutte/grynte lyde (marsvine lyde) for at få dens opmærksomhed uden at skræmme den og lad den selv komme til dig evt læg lidt godter i hånden smiley og det kan du gøre lang tid! før den er 100%tryk ved dine hænder når den selv kan styre dem, og så begyndt at tage den forsigtigt op i kort tid af gangen med lidt godter og lad den kunne komme lidt væk vis den har brug for det eller sæt den ned igen så den ikke får alt for dårlige oplevelser med dig.

• #23   8. jun 2012 Det spiller ingen rolle om de spiser lidt spåner eller om de bare tykker på dem. De tager ikke skade af det. ( og det fylder jo alt sammen hehe)

• #24   8. jun 2012 det er nu ikke helt korrekt.

Jeg fik en dreng retur på et tidspunkt, som af uransagelige årsager spiste spåner.. og jeg mener spiste spåner... hø, ville han ikke have.. åndede kræ.
    Han fik pænt meget mavetarmproblemer af at fylde sig med spåner, og endte nede hos dr dyr. Kan desværre ikke helt huske alle detaljerne, for det ligger nogen år tilbage. Men vi troede sgu osse at det var lyv at han rå-åd spåner.. men det gjorde han altså.

• #25   8. jun 2012 Ja ok, altså hvis de spiser sig mætte i spånerne, men det gør de færreste altså.

Og ts skriver at dyret spiser sindsygt meget hø. Så derfor tror jeg ikke dyret æder sig mæt i spåner. Og hvis ikke dyret gør det så tror jeg ikke det skader.

Men så må man jo holde øje med maven på dyret, og genrelle trivsel på dyret.

• #26   8. jun 2012 præcis.

Dikael var pænt unik på det punkt. Det tog os faktisk ret lang tid at pinpointe hans mavetarmproblemer.

• #27   8. jun 2012 Jeg opfatter ikke at der er noget galt med hende. Nogle gange ligner det lidt hun ''lider'' ellers putter hun sig bare i sin pude. Det ved jeg ikke helt. (hendes tidligere ejer har åbenbart ikke været helt sød ved marsvine, og ejerns børn måtte tage dem op som det passede dem, desværre. Men dyrelægen mener ikke at hun har taget så meget skade mere hendes trivsel der har taget skade)

Men har ingen opfattelse af at hendes mave fejler noget smiley Men jeg syntes ikke hun rå æder af det.

Kommentér på:
Er det normalt? [Marsvin]

Annonce