{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Spåner eller savsmuld *MARSVIN*
  • #1   29. maj 2012 Spåner.

Savsmuld støver for meget hvilket hverken er sundt for marsvin eller ejer.

• #2   29. maj 2012 Ja ikke savsmuld.

Spåner udemærket.

• #3   29. maj 2012 Spåner.

Savsmuld er meget fin, og støver meget. Det er bedst til at suge olie op med på bilværksteder.

Spåner er groverer og vælger man de groveste som bla. bruges til heste så støver de stort set ikke.

• #4   29. maj 2012 Spåner og helst dem man bruger til hest... Man kan købe det meget og billigt i de store foder butikker som miljøfoder osv. smiley enten spåner eller træpiller med spåner spredt ud over smiley

• #5   29. maj 2012 Jeg bruger ingen af delene.

Mine marsvin går på easystrø, tidligere har de gået på biobase/hampstrøelse og når jeg ikke har mere easystrø skal de gå på samme strøelse som kaninerne - træpiller i bunden og et godt lag tørv ovenpå (Så dyrene IKKE går direkte på træpillerne!)
    - Man kan også bruge halmpiller.

Det synes jeg personligt er langt bedre end spåner.

• #6   29. maj 2012 Jeg køber ikke i Petworld men Land&Fritid, det er langt billigere.

32kg tørv koster 87kr.

• #7   29. maj 2012 Altid køb i sådan noget som land&fritid fx... Store mængder til ingen penge. smiley

• #8   29. maj 2012 Selvfølgelig har land&fritid sådan noget smiley Tænk hvis os med hest skulle købe til fx Petworlds priser smiley

Faktisk vil jeg vove at påstå at mange af de typer strøelse land&fritid fører er BEDRE end meget andet.
    - Land&Fritid forhandler også easystrø, tørv, træpiller, halmpiller m.v. så overvej da noget andet end spåner smiley

Personligt synes jeg spåner er trælse, de holder ikke særlig længe, er besværlige at arbejde med, besværlige at gøre rent osv. - har ikke brugt spåner i 2-3 år og fik så en pakke med til et marsvin på et tidspunkt og tænkte nåerhja, så kunne jeg da bruge det... Lavede ét bur, nu står pakken stadig i garagen smiley

• #9   29. maj 2012 Jeg kan bedst lide træpiller eller flees bund, du kan kigge inde på min side i albumet bur..
    Du kan få træpiller til gnaver i land og fritid til 15 kg til 38 kr:-) De er rigtigt gide også støver de ikke som savsmuld og spåner

• #10   29. maj 2012 Hvad bundlag man vælger vil altid være smag og behag.
    Jeg vil dog sige at sørger man for at vælge nogle ordentlige spåner (gerne nogle hestefolk også bruger) støver de ikke mere end andet bundlag og suger heller ikke nødvendigvis dårligere eller lugter mere. Det handler om grovheden.

Jeg siger ikke spåner er det bedste bundlag, jeg brugte selv gerne noget andet hvis jeg kunne få det til samme billige pris, men det kan jeg ikke.
    Jeg synes bare ikke spåner nødvendigvis er så dårlige som det ofte skal gøres til - hvis man vel og bemærke vælger nogle ordentlige nogle.

• #11   30. maj 2012 Man kan sagtens bruge tørv alene, jeg vælger træpillerne i bunden fordi jeg ligger dem ud i hjørnerne særligt og det gør det lidt billigere i drift og nemmere at skifte smiley

Mine kaniner elsker at rode rundt i tørven og det er blødt for dem at gå på, det neutraliserer ammoniak og gør at der kan gå længere i mellem burskiftet.

Von Fancy; Selv med gode grove spåner synes jeg at det er træls at arbejde med, og jo det er helt klart en smagssag - men jeg kan skifte bur for ca. 26kr pr burskifte, mine bure er 120x60cm. Tilgengæld kan det holde 3-4 uger pr. bur, med tørv i bunden, hvis man er obs på det - det skal ikke blive en ulækker bund eller noget, men mine ser fine ud når jeg skifter og bunden er knastør.
    - Så i længden synes jeg det er billigere.

Men, har man som dig mange marsvin i stuen (Mener jeg at huske?) - så kan tørv måske være træls, for det kan give et mørkt støvlag rundt omkring.
    - Mine har et værelse for sig selv, så for mig er det lidt lige meget, støvet kommer ikke ind i den anden stue selvom skydedøren i mellem somregel altid er åben.

• #12   30. maj 2012 Man skal bare være obs på at tørv ikke duer hvis man bor f.eks i en fugtig lejlighed, eller beton som har tildens til fugtighed.

Og da både von Fancy og jeg har fugtige lejligheder er det ikke en mulighed, derudover blev alle dyrene selv skinnyerne møg beskidte ved os. Så det virkede ikke for os.

Derudover er tørv i min erfaring hammer tung i forhold til f.eks spåner. Og det gør en hel del når de skal ned fra 1 og 3 sal.

Om det er mørkt støv lag fra tørv eller der er lidt gråt støv fra spåner, det gør ikke den store forskel for mig.

Jeg brugte gerne biobase eller lign. men det er markant dyrer end spåner når man har 50 marsvin. Derfor gør jeg det ikke. Og det billigeste alternativ som jeg kan leve med er grove heste spåner.

Og jeg synes egentligt de er ok, de holder 7 dage ved mig + /- en dag.

det kan jeg godt leve med. Der hvor jeg godt kunne bruge noget bedre er om vinteren hvor ammoniak luften er lidt træls fordi det ikke er muligt at lufte ud hele tiden om vinteren.

• #13   30. maj 2012 Men tørv virker for dig Rollo, og det er jo fint.

det fungere bare ikke for mig.

Men det viser jo igen det er utrolig meget en smagssag. smiley

• #14   30. maj 2012 Fordi det hæver luft fugtigheden.

Bla. i min lejlighed som i forvejen er meget fugtig og døjer med fugt der blev luftfugtigheden rigtig høj, og det duer ikke når lejligheden i forvejen er fugtig.

• #15   30. maj 2012 jeg vil osse sige, at bor man i beton.. OG har mere end et par stykker, så skal man måske overveje en ekstra gang om tørv er sagen. Ihvertfald skal man være obs på luftfugtigheden... som i beton (som ikke ånder), kan medføre skimmelsvamp og andre lidet ønskværdige ting i krogene.

Derfor har jeg ikke selv turde prøve - jeg bor nemlig i et betonbyggeri, og selv med vinduer åbne (som vi er meget hysse med), så skal der ikke så meget til før fugtigheden stiger indenfor.

• #16   30. maj 2012 Ja jeg glemmer ikke dengang vi prøvede tørvemix. Det var lækkert at se på synes jeg, men som Sortfod er inde på - rigtig meget ekstra fugt desværre.

Kommentér på:
Spåner eller savsmuld *MARSVIN*

Annonce