{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.233 visninger | Oprettet:

chinchilla og marsvin,kan de være i samme bur ? {{forumTopicSubject}}

ja mit spørgsmål er, om jeg må lukke mine 2 marsvin ( Sille og Tulle) sammen med mine 2 chinchilla'er, alle er hunner.
jeg har et 2 etagers bur som mine chinchilla'er bor i, så tænkte jeg på om det er farligt elle om der er andet der gør at jeg ikke må lukke dem sammen i chinchilla'erne's bur det er 161cm højtog der er godt med plads ?:-)

håber i kan hjælpe mig ?:-)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  chinchilla og marsvin,kan de være i samme bur ?
  • #1   28. maj 2012 Chinchilla'er vil kunne blive syge af marsvinenes mad - så allerede der har den første grund til at holde dem i hvert deres bur.
    Mener også chinchilla'er er natteaktive? Altså vil de skiftevis holde hinanden vågen dag/nat.

• #2   28. maj 2012 okay smiley men mine marsvin for det samme mad som mine chinchilla'er for;-)
    og det kan begge tåle:-)

• #3   28. maj 2012 Så får dine marsvin heller ikke hvad de har behov for og du skulle måske overveje noget foderskift.

• #4   28. maj 2012 jo smiley de får sådan nogle vitakraft"kugler" men har også noget andet som min mor næsten lige har købt men de plejer også at få de der *kugler'... smiley

• #5   28. maj 2012 og så får de frugt og grønt med c vitamin så de for messer af vitaminer, men tak for det hurtuge svar smiley og gør ikke noget inden jeg er sikker smiley der skal nemlig ikke ske min små søde dyr noget smiley smiley

• #6   28. maj 2012 Vitakraft kugler til marsvin er kun beregnet til marsvin, ikke til chinchilla'er. Vitakraft chinchilla kugler er kun beregnet til chinchilla'er, ikke til marsvin.
    Så hvis de får de samme kugler, hvilke af dyrene er det så du fodrer forkert?

• #7   28. maj 2012 1 dyre art pr. bur.

• #8   28. maj 2012 Mindes da ikke at frugt og grønt er alt for godt til chinchilla'er.. men er ikke meget inde i dem.

Under alle omstændigheder ville jeg ikke sætte de to arter sammen.

• #9   28. maj 2012 okay, du har nok ret med hensyn til f.eks. rød pever og chinchilla'er, det nok ik' for godt ,ellers for marsvinene bare grønt når de er ude af buret hvis det var. tror heller ikke jeg ville sætte dem sammen, det var bare for at de måske kunne hygge sig sammen smiley men spørger måske min dyrlæge elle noget smiley

• #10   28. maj 2012 altså marsvin for kugler beregnet til dem og chinchilla'erne for det der er beregnet til dem;-) og også det der hører til deres alder. Chinchilla'erne går IKKe med marsvinene synes bare det kunne måske godt være hyggeligt for dem, og de kommer ikke til at gå sammen , hvis det ikke er godt for dem smiley
    og tak for svarene... smiley

• #11   28. maj 2012 Hvis du sætter dem sammen, kan du jo ikke holde styr på om de kun spiser det foder der er beregnet til dem.

• #12   28. maj 2012 Det er vel ikke så svært at forstå at marsvin ikke taler chinchilask og omvendt.

dyrearter taler hvert deres sprog og derfor høre de ikke samme i samme bur.

Og du kan ikke opfylde begge arters foder behov når de går sammen. Og da de ikke taler samme sprog risikerer du at de går til angreb på hinanden og lign.

De høre ikke til i samme bur, så let kan det siges.

• > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.125
    #13   28. maj 2012 Nej de skal ikke gå sammen
    Nej de spiser ikke det samme
    Nej de hygger sig ikke sammen

smiley

• > Simse <

#15   28. maj 2012 Det kan nu godt ske at det kan gå - men bestemt ikke i et bur.

Så skulle de have meget plads og god mulighed for at sørge for at chillaerne bliver væk fra marsvine og deres mad - ja, det er så besværligt at man lige så godt kan lade vær.

• #17   28. maj 2012 Chinchillaer hopper ikke rundt i grene... De hopper rundt på hylder e.l. De er lavet til at hoppe i klipper, så at man udelukkende smider grene ind, er ikke specielt gennemtænkt.

• #18   29. maj 2012 Jamen så er det jo også forkert når du siger, at de får det samme mad.

• #20   29. maj 2012 både og smiley det er fordi at min mor lige har købt noget nyt mad smiley som de begge må få , det er beregnet til begge...

• #21   29. maj 2012 Foder lavet til mere end 1 gnaver art opfylder aldrig kravene hverken til den ene dyrart eller til den anden.

Så det er sikkert en eller anden gnaver blanding eller lign. og de opfylder aldrig foder behovene ved nogen dyrearter for de fleste dyrearter har forskellige foderbehov ligesom chinchilaer og marsvin har.

• #22   29. maj 2012 mine de har nogle æblegrene at gnave i smiley
    og de går i hvert sit bur ( marsvinene og chinchilla'erne:-D )

• #23   29. maj 2012 men stadigvæk.. foder beregnet til mere end én slags dyr, vil altid være lig med at ikke alle får dækket deres foderbehov.

Se på det sådan her... hvis jeg opfinder et foder beregnet på både mennesker og køer, så er vores organismer og behov så forskelige at jeg på ingen måde kan opfylde begges behov på én gang. Resultatet er at enten bliver mennesket eller koen fejlernæret.

• #24   29. maj 2012 ja... smiley men mine marsvin får vitakraft "kugler" så hvis de skulle have gået i bur sammen havde jeg noget begge måtte få smiley

• #25   29. maj 2012 det er ikke bare at de må få det samme foder.

Foder som begge må få er ikke det samme som at fodret opfylder hver dyre art's foder behov.

Det er da ikke så svært at forstå

• #26   29. maj 2012 har forstået det.... smiley nu for de jo heller ikke det samme det de for opfylder deres behov, de skal heller ikke gå sammen og de får heller ikke det der foderblanding ;D

• #27   29. maj 2012 dværgvædderne - vitakraftkuglerne er ikke til alle over én kam, der er en udgave til hver dyreart.

Så når du skriver:
    men mine marsvin får vitakraft "kugler" så hvis de skulle have gået i bur sammen havde jeg noget begge måtte få

Så er det altså ikke korrekt.

• #28   29. maj 2012 sweat leaf:
    det er ikke vitakraft ved ikke lige hvad det hedde rdet begge måtte få smiley

• #29   29. maj 2012 altså det andet jeg havde hvis det var er ikke vitakraft, men noget andet , ved ikke lige hvad det hedder... smiley

• #30   29. maj 2012 Er faktisk osse ligemeget.

Hvis de begge må få det = ikke særligt optimalt foder til nogen af dem

• > Simse <

#31   29. maj 2012 Altså... Du modsiger dig selv, og vi er kommet frem til at du bruger det samme foder til begge arter, hvilket ikke er optimalt.

Du skal købe to slags foder - 1 til marsvinene og 1 til chinchillaerne. Ikke gnaverfoder, men marsvinefoder og chinchillafoder.

• #32   29. maj 2012 okay... nu er jeg da blevet helt forvirret...
    nu skriver jeg det som det er nu !!! smiley
    marsvinene får:
    vitakraft kugler til deres alder og art.
    så får de frugt og grønt og grene som de kan tåle...
    chinchilla'erne får vitakraft kugler til deres alder og art.
    så får de grene og snacks smiley
    og hø og sådan det almindelige...
    smiley

• #33   29. maj 2012 den der blandning var bare hvis de skulle gå sammen ! smiley

• #34   29. maj 2012 Kort svar - nej de skal ikke gå i samme bur.
    Slut, finito, funktum.

• #35   29. maj 2012 okay... det kommer de heller ikke til.
    smiley

• #36   29. maj 2012 Jeg tænker lidt at det kan da godt være det kunne gå... HVIS nu du fx laver et stort "køkkenhus" i bunden af buret (ligesom et alm marsvinehus, bare større) hvor hullet i siden passer til et marsvin så kan du jo stille marsvinenes tørfoder derinde? Og chinchillaernes kunne jo være i skåle der hænger oppe i buret så marsvinene ikke kan nå det?
    De chinchillaer jeg har set var i hvert fald en del større end marsvin så hvis indgangshullet til marsvinenes "køkken" kan holde dem ude kan man jo på den vis forhindre dem i at æde marsvinenes mad...
    Det samme kunne måske gøres med grøntsagerne...
    Det eneste jeg ved om chinchillaer er at de er meget sarte med deres maver, så for man skulle sige ja til sådan et arrengement er det jo vigtigt man på en eller anden måde sikrer chinchillaerne ikke spiser marsvinenes foder især...

OM nogle af arterne så evt kunne finde på at være agressive overfor den anden art ved jeg så ikke en disse om, men det skal jo tages med i overvejelserne...

• > Simse <

#37   29. maj 2012 Chinchillaer er ikke specielt meget større end marsvin, hvis man mærker på dem eller fjerner deres pels. De vil sagtens kunne komme igennem et hul lavet til marsvin. Jeg bruger hus til mine chin, som er lavet til marsvin. smiley

• #38   29. maj 2012 ok, de var nok dobbelt så store dem jeg så for nogle år siden, men det var også bare en ide... men i hvert fald ville jeg sige det KUN kan gå hvis man på en eller anden måde kan forhindre dem i at gå i marsvinenes mad.

• #39   29. maj 2012 mange tak, idag har jeg fået lavet et større bur til mine to marsvin, så nu har de mere plads... smiley og det ELSKER de smiley

Kommentér på:
chinchilla og marsvin,kan de være i samme bur ?

Annonce