{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.867 visninger | Oprettet:

ADVARSEL: Dyreriget, Hedehusene!. {{forumTopicSubject}}

Hej alle smiley
Normalt køber mig og min mor vores piller, müsli, hø osv. ude i dyreriget og det samme gjorde vi idag. Så er der 6 små bure med salgskaniner i og der sidder så kun én enkelt. Jeg kigger på skiltet, det er en hermelin-hun på 7 uger! Vi går så ind og spørger manden ved disken om moderen er død eller, fordi ellers ville man jo ikke sælge den som7 ugers? her er samtalen:

Os: Den kaninunger der sidder derude, er dens mor død?
Manden: Nej, det er bare den eneste der er tilbage de andre er solgt.
Os: Men de skal jo være 8 uger før de må sælges?
Manden: Nej sådan er det altså ikke.
Os: Ja, de rigtigt de må tages fra når de er 7 uger så længe de kan se og lugte moderen. Det er først når de er 8 uger de må tages helt fra.
Manden: Her tager vi dem altså fra når de er 6 uger.
Os: det er ikke lovligt.
Manden: Tjah. Vi lader den sidde derude.

Var virkelig forbavset! at tage en unge fra når den er seks uger!!!! smiley
Vi handler ALDRIG mere i dyreriget, for det dér, har vi altså ikke lyst til at støtte!.
btw. er der egentlig en 'lov' for hvornår ungen må tages fra, for så vil min mor melde ham.

Så det var bare lige en advarsel til jer derude.
Ungerne bliver solgt i en aaaalt for tidlig alder.
Men det er jo jeres valg om i har lyst til at købe derude fra så, vi har ihvertfald ikke.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ADVARSEL: Dyreriget, Hedehusene!.
  • #1   9. maj 2012 Og sådan er det i rigtig mange dyrhandlere.
    Jo yngre ungerne er, jo nemmere er det at sælge dem.
    Så lad helt hver med at støtte dyrhandlere


  • #3   9. maj 2012 Jeg køber ikke foder ved dyrhandler.
    Det klares i foderstof forretninger, og der er skam inden dyr


  • #4   9. maj 2012 Øv, men desværre har (en del - hvis ikke mange) dyrehandlere ikke styr på sådan noget. - Og meget andet. smiley
    Og det "værste" er, at der ikke er nogen lov ang. minimumsalder ved salg af kaninunger - ligesom ved fx hundehvalpe og kattekillinger.


  • #5   9. maj 2012 Der findes en del foderstoffer og dyreforretninger (ikke dyrehandlere) uden dyr. smiley

  • #7   9. maj 2012 Der hvor jeg hentede Kiwi, solgte hun dem til zoo city fra de var 7 uger, zoo city ville have dem i den alder for så er de nemmere at sælge

  • #8   9. maj 2012 Øv smiley men der er altså en reget med killinger ved jeg!
    Man kan få en bøde hvis man sælger killinger under 12 uger smiley


  • #10   9. maj 2012 Ja så det jo selvfølgelig noget andet :-=

  • #11   9. maj 2012 :-)*

  • #12   9. maj 2012 Ja, der er med killinger og hundehvalpe, men ikke med kaninunger

  • #13   9. maj 2012 Nå okay, øv.

  • #14   9. maj 2012 Tænker også at der er gode muligheder for at købe foder osv. hos andre end dem der handler med dyr.. Jeg bruger selv Maxi Zoo rigtigt meget, de har et stort udvalg, ofte gode tilbud og også mange ting til fornuftige priser.. Land og fritid bruger jeg også og så Danish Agro.. Synes desværre også at have set en del dyr have det dårligt hos dyrehandlere... Men er der ikke mange som tager unger fra moderen når de er 7 uger og så sælger når de er 8 uger, hvis de spiser fint, er sunde og raske..? Men 6 uger synes jeg er for tidligt at tage dem fra..

  • #15   9. maj 2012 Jo, som regel bliver kaninunger solgt ved opdrættere når de er 8 uger, hvis de er klar, ellers ikke.

    Og nogle tager moren fra når de er 7 uger, men ungerne går stadig sammen


  • #16   9. maj 2012 Der er jo ingen decideret lov som siger hvornår man må ta' f.eks. kaninunger fra deres mor og sælge dem.
    - I Tyskland tages de fra som 6 ugers ofte.

    Der er en lov som siger 12 uger ved kattekillinger og 8 uger ved hundehvalpe, men der er ingen lov omkring kaniner, marsvin, rotter, mus osv. osv. så i princippet har dyrehandleren ikke gjort noget ulovligt.


  • #17   9. maj 2012 Rollos:
    Jeg skulle lige til at spørge efter en henvisning til den lovgivning, for jeg mente heller ikke at der er nogen lov der siger noget om andet end hunde og katte, men du har så svaret på det allerede kan jeg se smiley


  • #19   9. maj 2012 Maria, de sælger altså dyr i vores lokales foderstof ... og det er skam ikke en dyrhandler smiley

  • #20   9. maj 2012 De gør ikke i den jeg køber ved, så det vidste jeg altså ikke smiley

  • #21   9. maj 2012 Fair nok, man kan jo heller ikke vide alt smiley

  • #22   10. maj 2012 jeg har også prøvet at stå i dyrehandlern med mine 5 ugers marsvineunger på 330g og få at vide de er ALT for store, de skall være meget mindere før de kan sælge dem... alt argumentation med at de skal være både 4 uger og veje over 300g prelller fuldstændigt at... og de kan tillade sig det for der er så vidt jeg ved kun lovgivning om hunde. Jeg er ikke engang sikker på der er om katte? jeg har engang som teenager (jeg var vel 13-14 år) måttet overtage en killing jeg gik og ventede på allerede som 6 ugers... jammen den skal da være 8 uger først? prøvede jeg mig frem men fik beskeden om at tog jeg den ikke NU ville de give den til en anden... men jeg havde det sgu skidt ved det og tog den kun fordi den var gratis og jeg faktisk frygtede de måske kunne find på at aflive den, de andre killinger var væk allerede. Men ang. dyrehandlere skal man jo bare lade væe med at støtte dem ved at købe ungerne så tidligt...

  • #23   10. maj 2012 Susan - Loven om kattekilliger blev også først vedtaget i 2009-2010 smiley

  • #24   10. maj 2012 Det er skidt at de tager meget unge dyr ind, fordi det er det eneste der sælger.
    Men prøv så engang at se det fra den anden side. Der er faktisk folk der ude, der kun er int. i at købe alt for unge dyr, fordi de er de mest nuttede.

    Det ville naturligvis kunne afhjælpes hvis alle dyrehandlere sagde at de ikke ville sælge før en bestemt alder, men i sidste ende er det efterspørgslen der bestemmer hvad de sælger, så problemet ligger i lige så høj grad hos dem der vælger at købe hos dyrehandlere.


  • #25   10. maj 2012 Pia N: men dem der så kun vil købe baby.-dyr når vi jo ikke via sådan et forum her... for blvier der noget bøvl med kræet smider de den jo alligevel bare på en rasteplads et sted og køber en ny...:(

  • #26   10. maj 2012 Susan:
    Nej, dem kommer man ikke ud til, og selvom man gjorde, ville de formentlig være ligeglade alligevel.

    Pointen var også mere, at selvom det er dyrehandlerne der sælger, så er de ikke alene problemet. Udbud og efterspørgsel er i sidste ende problemet - så længe der ikke er en lovgivning der siger noget specifikt.


  • #27   10. maj 2012 lovgivningen bliver kun ændret hvis nogle kan dokumentere at dyrene HAR behov for så og så lang tid hos mor... hvis fx en eller anden lavedede en veldokumenteret (dvs reproducerbar) undersøgelse hvor de simpelthen testede for, fx agressivitet hos kaniner der har gået henholdsvis 8 uger og andre af samme race og linjer kun 6 uger med deres mor, ja allerhelst at man delte kuldene og nappede ½delen når de var 6 uger og de andre gå to uger mere... hvis man så kunne dokumentere en større andel af agressive kaniner blandt dem som kun havde fået 5 uger med mor, var det et argument man kunne bruge for at ændre lovgivningen... der SKAL være en grund, ellers får vi intet ændret...

  • #28   10. maj 2012 Lovgivningen bliver som udgangspunkt ikke ændret, før der er nogen der har brugt et par år på at få noget igennem, og politikerne selv har fundet eksperter mv, der kan validere disse fund. Samt at der er flertal for en ny lovgivning.

    Så selvom du kan dokumentere det, så ville det tage mange år at få det gennemført, for der er sikkert nogen der kan henføre til undersøgelser der underbygger påstande om at dyrene kan tages fra meget tidligt.


  • #29   10. maj 2012 Problematikken er jo nok at der ikke er økonomi i at lave en rådgivning på området, - smådyr som marsvin, kaniner, hamster m.fl. - Hr og Fru Jensen er jo ligeglad med om den kanin de køber til Lille Lise er 5 uger eller 8 uger, så længe Lille Lise er glad.

    Har i dag set en dyrehandel hvor der sad kaninunger jeg nægter at tro var 8 uger, - jeg endte med at tage et marsvin med fra samme dyrehandel som skal på vægten om lidt, men selvom dyrehandleren siger de går efter vægten (300g) og ikke alderen, så tror jeg ikke det her marsvin rammer 300g.
    - Og, normalt er jeg imod at ta' dyr med hjem fra dyrehandlen, men så den her sidde med skab og da det er en yndig lille satinhun synes jeg ikke bare hun skulle aflives pga. det (Han sagde ikke direkte hun ville blive aflivet, men han sagde; Jeg vil ikke bruge tid og penge på at behandle det!) og så fik jeg hende billigt mod at jeg selv behandler hende.

    Han var så meget ked af at hun havde skab og var obs på om andre havde det og ville ta' kontakt til den avler som havde solgt ham dyrene.

    Så imod mine principper kom hun med hjem, men er spændt på vægten.


  • #30   10. maj 2012 Det er jo stadig en dyrehandler.
    I folkeskolen var jeg i praktik ved en dyrehandler.
    Der var et marsvin med en slem gang ringorm. Det blev isoleret og sælger blev kontaktet, men hvis sælger ikke ville afhente dyret, stod den på aflivning.
    På den ene side er det egentlig noget svineri, men på den anden side, så skal de tjæne penge, og hvis de skal til at behandle syge dyr, så er der ingen der vil købe dyr hos dem, da det simpelthen bliver for dyrt.

    Men det er så også bedre at aflive når man opdager det, end bare at lade dyret gå med problemet imo. Og de gør de fleste seriøse dyrehandlere da heldigvis (altså afliver). Der er alt for mange private der lader dyr gå alt for længe, selvom de skulle have været aflivet for længst.


  • #31   10. maj 2012 Helt enig, - en dyrehandel skal tjene penge og det gør de ikke ved syge dyr. Jeg går ikke ud fra en dyrehandel må have medicin stående til behandling og så kan man også sige, det vil kræve minimum en måned for dyret til behandling hvor det samtidig skal isoleres m.v. OG hvor det så når over "nuttetheds-alderen" og bliver sværere at sælge.

    Bliver aflivningen gjort ordentligt og humant kan jeg som sådan heller ikke se noget forkert i det, - dyrehandleren OG jeg gjorde da begge en god handel. Han kom af med et sygt dyr og tjente lidt på det alligevel og jeg fik en billig men fin hun, som nok skal blive endnu finere efter et par behandlinger.


Kommentér på:
ADVARSEL: Dyreriget, Hedehusene!.

Annonce