{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
939 visninger | Oprettet:

Flået klo (marsvin) {{forumTopicSubject}}

Halløj, det virker til at jeg er ret uheldig med mit ene marsvin og hans negle. Hans negle har en fin længde, men jeg lagde mærke til da jeg havde den oppe, at han sådan pev i det. Jeg tænkte bare at han nok var sart, men da jeg satte dem tilbage i buret, lagde jeg mærke til han slet ikke ville støtte på den ene pote. Jeg tog ham selvfølgelig op igen, og tjekkede hans fod: det ser ud som om, at han har fået flået i den ene klo (den yderste), da der var størknet blod omkring den og den næste negle, nede i bunden. Jeg forsøgte at komme til at klippe neglen, så den ikke var i vejen, men det resulterede bare i, at den begyndte at bløde igen.
Han virkede lidt skræmt, så jeg ville ikke rode mere med ham lige nu, men jeg ville høre om nogen herinde havde erfaring med det? Han fik skåret sin ene negl og lidt af trædepuden væk for 2 måneder siden, det er helet fint, dog er neglen ikke groet ud igen, men jeg ved ikke lige hvordan jeg skal reagerer når neglen stadig er der. Er det til gene for ham, at neglens stadig er der, den sidder tydeligt fast og virker ikke løs.
Er det noget dyrelægen vil ordne eller skal jeg bare lade det hele selv?

Venligst
Terina


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Flået klo (marsvin)
  • #1   26. apr 2012 Jeg ville tage forbi dyrlægen

  • #2   26. apr 2012 Er det noget du har prøvet før?

  • #3   26. apr 2012 Det er svært at vuderer ud fra din beskrivelse. Jeg tror ikke det var trædepoten han fik fjernet noget af, men nok nærmere hård hud.

    Men da det er svært at vide ud fra beskrivelsen, og du er i tvivl så vil jeg anbefale en tur forbi dyrlægen. Altså forbi dyrlægen hvis man er det mindste i tvivl. Vi andre kan ha svært ved at bedømme ud fra billeder, beskrivelser osv. Så derfor altid vælg dyrlægen hvis du er i tvivl.


  • #4   26. apr 2012 Nu har jeg lige haft ham oppe og kigge på den, og fik lov til at se under poten, og der var intet sår at spore. Så jeg kan virkelig ikke regne ud hvor blødet kommer fra og neglen sidder fint fast. han er begyndt at støtte lidt mere på poten allerede, men synes det er meget mystisk.
    Jeg vil tage ham til dyrlæge imorgen, hvis ikke han vil lade mig kigge ordentlig på det imorgen formiddag.
    Problemet er jo også, at jeg ikke ved hvad der er sket, lige pludselig haltede han bare.


  • #5   26. apr 2012 Jeg har oplevet en gang at en han fik bidt en tå ½ over i forbindelse med noget skænderi med et andet marsvin, det var ikke et slemt slagsmål eller noget, det var bare lidt uheldigt at han lige hoppede op for at dominansparre den anden mens den anden sad med åben mund (og så valgte den forkerte ende også, tumpe). Men det blødte noget så frygteligt lige først. Jeg tog og holdt tåen ind under den kolde hane for at skylle og lukke blodkarrene og det holdt hurtigt op med at bløde. Skyllede det derefter med klorhexedin (håndkøb på apoteket) de næste 14 dage holdt jeg pinligt rent i buret men lod være med at give bandage på, så det kunne få noget luft. Man skal holde godt øje med infektion for går der infektion i sådan noget kan det føre til blodforgiftning osv. Der skete dog ikke andet end at han teede sig som han plejede og tåen tørrede ind og faldt af af sig selv. Hvis der var gået infektion i havde jeg fået noget antibiotika hos dyrlægen, men da den slags smadrer tamrsystemet (dræber også de gode bakterier marsvin har hårdt brug for at fordøje deres mad) så bruger jeg det kun hvis det er absolut nødvendigt og helst som injektion hvis det ER nødvendigt, da det så kommer direkte i blodbanerne i stedet for at give dårlig mave når man giver det oralt... klorhexedin til sårrens er en god til at have i huset (også til dig selv hvis du får en rift), det renser såret lokalt og laver ikke en masse rod i tarmsystemet også.. ot: i det hele taget er jeg modstander af at antibiotika gives oralt, det gør ligeså meget skade som gavn næsten så...

  • #6   26. apr 2012 Tusinde tak for svaret. Jeg har sprøjet kloen med en meget mild klorhexidin opløsning. Han støtter pp foden i dag når han står, og jeg må gerne røre ved den. Han piver hellere ikke længere når jeg tager fat i poten. Så det er jo fremskridt.

Kommentér på:
Flået klo (marsvin)

Annonce