{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.923 visninger | Oprettet:

Sammensætning af hamstere? {{forumTopicSubject}}

Hej gnavermennesker smiley

Jeg har lige i dag fået en hamster, og jeg er endnu ikke sikker på kønnet da jeg lige vil lade den falde lidt til før jeg tjekker..

Jeg vil gerne have to, en han og en hun og ville derfor høre om jeg kan sætte endnu et hamster til den her?

Har fået at vide at den er 10 uger..

- Anne P. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sammensætning af hamstere?
  • #1   26. mar 2012 Er ikke sikker men det kan du vist godt! Det er bedre at de lærer hinanden at kende fra små af end at man sætter en ind efter lang tid uden en smiley Men du må hellere spørge en der ved bedre, for det er kun noget jeg tror

  • #2   26. mar 2012 Forresten er det en sibirisk dværg smiley

    Tak for svaret Emma, er der evt. andre her inde med mere erfaring omkring det? smiley


  • #3   26. mar 2012 Kender ikk lige nogle men der er nok snart nogle der kommentere det smiley

  • #4   26. mar 2012 Der er ikke noget, der hedder en sibirisk dværghamster - det er en hybrid smiley

    Og hamstere er solitære dyr, så du bør under ingen omstændigheder finde hende en ven.


  • #5   26. mar 2012 vinterhvid*

  • #6   26. mar 2012 Altså hamstere skal ikke gå sammen medmindre det er for at få dem parret og få unger.

    Så vil fraråde det hvis det ikke er det du vil.

    Men er det en vinterhvid eller sibirisk?
    For sibiriske er dyrehandleres kaldenavn for hybrider og dem bør man aldrig avle på da det er dårlige gener at føre videre.


  • #7   27. mar 2012 Der er vist ikke noget belæg for at det er dårlige gener at lave hybrider.

    Problemet er derimod, at man risikerer kun at stå med hybrider, og ikke have nogle rene arter tilbage, fordi det mere eller mindre er umuligt at holde styr på hvad der er hybrid, og hvad der ikke er, i det lange løb.
    Hybrider har en grim tendens til at finde vej ind i rene linjer.


  • #8   27. mar 2012 Har lige fundet en af de sidder hvor jeg har læst mere om sygdomme hos hybrider
    (link fjernet)

    Citere lige fra siden:
    "Sundheden er ikke i top. Det er ikke nogen hemmelighed, at deres kromosomantal er ens, men deres DNA er ikke. Deres DNA har små forskelle – forskelle som er nok til at påvirke deres sundhed. I England har de større problemer med diabetes hos campbells end vi har herhjemme, men mere og mere tyder på, at artsblandingerne i mange tilfælde er mere disponeret for diabetes end renartede. Diabetes kan de nemt gå med skjult i lang tid – især hvis man ikke kender diabetes symptomerne hos hamstere.
    Cancer er også en stor risiko. Hybriderne er faktisk i højrisiko for, at danne de celleforandringer som kan give kræft, netop fordi deres DNA ikke passer sammen. Det kan give store problemer i forhold til, at cellerne skal fungere ordentligt. Cancer har faktisk i mange år været en “almindelig” dødsårsag blandt “sibiriske dværghamstere” – og samme tendens ses altså ikke i samme grad hos de renartede.
    Deres gener passer bare ikke perfekt sammen, som hos de renartede – det er i risiko for at skabe sundhedsproblemer for vores kære hamstere!"

    Men er sådan set os lige meget syntes det er synd at få ødelagt de rene linjer til fordel for hybrider.



  • #9   27. mar 2012 Og hvad er så en ren dværg hamster vil meget gerne se et billed?
    Vidste ikke at en sibirisk var en hybrid jeg troede det handlede om farven ligesom med palermo dværg hamster og ruborowski dværg hamster
    Men går udfra de alle er hybrid så?
    Så vil meget gerne se en rigtig dværg hamster


  • #10   27. mar 2012 En ren dværghamster er en der er stamtavle på. Kun sådan kan du være sikker på det ikke er en hybrid. En dværghamster fra en dyrehandel vil altid blive betegnet som en hybrid.
    hvis du skal have en vinterhvid eller campells med tavle skal du finde en avler.


  • #11   27. mar 2012 Og ja dværg hamstre bør ikke gå sammen kun hvis man vil have unger også skal de kun gå sammen når det er parringstid og derefter tages fra hinanden
    Dværg hamster er ekstremt territoriale og derfor vil de slås og slå hinanden ihjel og moderen kan også finde på at spise hendes unger


  • #12   27. mar 2012 Miss jennie
    Det ved jeg godt
    Men er alle dyrearter så uden papirer en hybrid?


  • #13   27. mar 2012 Alle dværghamstere uden tavle er hybrider ja. For du kan ikke vide om de er renartede hvis ikke der er tavle.

  • #14   27. mar 2012 Altså Roborovskien er der heldigvis ikke opstået hybrider med endnu da det ikke er muligt at få en roborovski og en af de andre arter til at pare sig HELDIGVIS!
    Så ikke alle dværghamstere som kan købes i dyrehandlere er hybrider, de fleste ja, men ikke alle.

    Desværre så er de andre arter blevet sat så meget sammen i dyrehandlere at det er svært at vide hvad du har med at gøre og om det er en blanding af det ene eller andet.



  • #15   27. mar 2012 Søs H:
    Tak for infoen smiley

    Kunne dog være rart med noget uddybende info, for hvis der f.eks. er tale om dyrehandler dyr vs. opdræts dyr, så kunne det også være simpel avl på dårlige gener, der laver det udslag.

    Når en stor procentdel af hybrider er fertile, virker det mærkeligt at der skulle være så store sygdomsproblemer hæftet på dem.


  • #16   27. mar 2012 Søs H: Tak, var vist lidt for hurtig da jeg i det indlæg skrev alle dværghamstere :$ selfølgelig ikke roborovski.
    Kun vinterhvid og campells, som jeg skrev tidligere.


  • #17   27. mar 2012 hvad er den "palermo" dværghamster du omtaler? det vil jeg meget gerne se noget info på?


    Hybridproblematikken er opstået kun mellem vinterhvid og campbells - roborovski'er har ikke det problem...
    og problemet er kun opstået i det man førhen troede det var en og samme art, og derfor parrede dem sammen.
    og i det mange stadig gør det - fordi mange stadig ikke er blevet klogere og fortsat parrer dem sammen - så fortsætter antallet med at være højt...


  • #18   27. mar 2012 Pia B, samme tænkte jeg også, for havde aldrig hørt om sådan en hamster før,

  • #19   27. mar 2012 Palermo er den i kalder vinter hvid eller snehvide arbejder i petworld i viby og vi får vores dværg hamster fra en avler i sverige og der får vi Palermo dværg hamstre og vi kan få mange mange andre arter men dem vi normalt får er de 3 jeg skrev
    Og ja ofte kan man pga farverne se de er blandinger af de forskellige arter altså ikke kun mellem Palermo og sibirisk dværg hamster for nogle gange er der også brune farver på dem som burde være sibirisk


  • #20   27. mar 2012 Man kan ikke sige farver som burde være på sibiriske dværghamstere, da sibiriske hamstere ikke eksistere, men blot er et kaldenavn for hybrider.

    Men har aldrig hørt om at man kalder vinterhvide for Palermo og nu har jeg søgt på nettet og der kan jeg heller ikke finde noget om det, har du evt nogle links? (ikke fordi jeg ikke tror dig, men er nysgerrig)

    Men altså nu står jeg os i en dyrehandler og der får vi de såkaldte sibiriske dværghamstere i mange forskellige farver og med forskellige aftegninger, vi har sågar haft nogle der lignede mus mere end hamstere. (syntes det er forfærdeligt at sælge sibiriske dværghamstere til folk som så tror de får sig en ren artet hamster, men kommer hjem med en hybrid.


  • #21   27. mar 2012 ergo er det hybrider I får fra Sverige, for det er da den værste gang "hjemmebryggede" betegnelser i lang tid jeg længe har hørt :S

  • #22   28. mar 2012 Pia B
    Ja det kan godt tænkes det aner jeg intet om.

    Søs H
    Ja dem du snakker om er kinesiske dværghamstre de ligner lidt mus smiley


  • #23   28. mar 2012 og kinesiske er ikke dværghamstere smiley

    de hører til grupepn "rottelignende" hamstere smiley
    De dværghamstere vi kender tilhører familien Phodopus, hvor kineseren tilhører familien Cricetulus.


  • #24   28. mar 2012 Okay jamen det ved du mere om end jeg gør smiley
    Så du har helt sikkert ret smiley


  • #25   28. mar 2012 Natasia B

    Ja, men de bliver solgt som sibiriske til kunderne i den dyrehandler jeg er i.

    Pia B
    Men altså den kinesiske, bliver jo stadig kaldt dværghamster, men ved hvad du mener. smiley

    Dog finder jeg det spøjst at man har lov til at opfinde sine egne navne bare for at dække over at det er hybrider man har med at gøre, tsk tsk, syntes det er galt hvad folk gør for penge.


  • #26   28. mar 2012 Søs H
    Tja altså jeg er usikker på om det er noget der står på vores bestillings liste fra sverige altså at de kalder den palermo? hmm er ikke helt sikkert.
    Men vi sælger ikke de kinesiske som sibiriske men som kinesiske dværghamster, som de hedder fra den avler vi bestiller fra, men nej vi får ingen papire på dyrene, men ja det er da lidt træls hvis det er hybrider men en anden skrev at hybrider ikke kan få unger det har vi da oplevet de kan uden problemer vores dværghamster har ingen problemer med at avle ude hos kunderne så det ved jeg ikke hvad jeres forklaring er på?


  • #27   28. mar 2012 søs - men det gør det ikke korrekt at kalde dem dværghamstere - for de er det ikke!
    som opdrættere af kinesere går jeg en del op i, at man IKKE kalder dem for dværghamstere - for de er det bestemt ikke smiley


    og den med at hybrider er sterile er en myte som blev aflivet for MANGE år siden!
    Men det siger jo alt om hvor LIDT dyrehandlere ved om de dyr de sælger :S

    dyrehandlere burde slet ikke sælge dyr! smiley


  • #28   28. mar 2012 Natasia B: Som Pia siger er det en myte at hybrider er sterile (desværre), men derfor ville det stadig være det bedste at lade være.

  • #29   28. mar 2012 Okay

    Jeg har et spørgsmål til jer, det i kalder hybrider er blandinger ikke?
    Men som jeg har forstået det via den nye hybrid haj de havde fundet og snakkede om i godmorgen danmark det var en haj der ikke burde kunne eksistere altså to haj arter havde parret sig og det burde ikke kunne lade sig gøre og derfor var den en hybrid.
    Men hamstere parre sig da med alt hvad den kan komme til ihvertfald i mine øjne og derfor kan det da aldrig være en hybrid men blot en alm blanding eller er hybrid bare et fancy ord for en blanding?


  • #30   28. mar 2012 Natasia:
    En hybrid er en blanding af to forskellige arter smiley Det er lige meget hvor parringslysten en hamster er.
    Så længe to forskellige arter får unger sammen, så er der tale om hybrider.

    Savannah katten er f.eks. også en hybrid. Det samme er også gældende for muldyr/mulæsel.


    Arter bliver inddelt baseret på forskellige ting, er iblandt deres genetiske materiale. Jo mere DNA'en fra to arter ligner hinanden, jo tættere beslægtet er de.
    Nogle arter burde ikke kunne få afkom, fordi de rent genetiks ligger for langt fra hinanden, men det sker alligevel at de kommer.
    Dit eksempel med to hajarter er glimrende. I Zoo i KBH havde de sat en alm. gris sammen med en vild gris af en art, som ikke burde kunne få unger sammen, men det fik de så alligevel.

    En blanding er hvis du inden for samme art, blander f.eks. et hvidt og et sort dyr.

    Hybrid = blanding af arter

    Der er intet fancy over det.

    Hvis et hamster fik en unge med en mus, ville det være en hamster/mus hybrid.


  • #31   28. mar 2012 Søs H:
    Hvad skulle sætte en stopper for at folk opfinder egne navne til dyr?
    Inden for nogle grupper af dyr kalder man det "pop navne" og foretrækker de videnskabelige navne.

    Det er jo reelt den eneste mulighed du har for at undgå "opfundne" navne, der ikke har noget med noget som helst at gøre.


  • #32   28. mar 2012 Pia B

    Ved godt det ikke er dværghamstere, men var også som jeg skrev at jeg ved hvad du mener, men mange ser dem jo som. Og min første hamster var købt som en Cambell, men da jeg begyndte at sætte mig ind i hamstere fandt jeg hurtigt ud af det var en kinesisk.

    Pia N

    Ved godt man ikke kan sætte en stopper for det, men ville ønske man kunne.


  • #33   28. mar 2012 Pia
    Okay tak det giver god mening smiley


Kommentér på:
Sammensætning af hamstere?

Annonce