{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.009 visninger | Oprettet:

Gnavere i zoo (ingen særlig art) {{forumTopicSubject}}

Var for nogle år siden i en zoo hvor de holdte gnavere = ørkenrotter, og Jeg var imponeret, også når de har feks, Chins gående i kæmpe ''klippe'' terrarie.
Jeg elsker når man ser dyrendes ''natur''
feks, med ørenrotterne var det natur farvede ørkenrotter der levede i ørkensand og indrettet med planter og ALT! fra deres naturlige leve sted, ikke alt det med fremavlede farver og spåner men som at tage et stykke af naturen i et kæææææmpe terrarie, jeg syntes at det var enormt spændende også selvom jeg selv har disse dyr derhjemme, at se dem i deres ''natur'' end spåner osv. deres adfærd bliver ændret meget og det var vidunderligt at se på.

Nu skal jeg ikke gøre mig klog på feks hamster ejere men jeg ville da syntes det var 80% mere spænende at se en hamster i naturligt miljø end at mølle rundt i et løbehjul - sådan syntes jeg jo selv bare med mine chins og ørkenrotter...

Hvad er jeres holdninger til det?, og ville i holde jeres dyr i som de lever i naturen? smiley feks. er jeg begyndt at fodre mine ørkenrotter med levende melorme.
ville i begynde på det?

alt efter hvad i svare, så begrund det tak smiley

Mvh Mette

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gnavere i zoo (ingen særlig art)
  • #1   8. mar 2012 i må også godt smide et billede/tekst lign. om/med jeres bure, fodring og gnavere smiley

• #2   8. mar 2012 Jeg kunne godt tænke mig at indrette mine bure med kunstige klipper.
    Men mht. rengøring er det ikke specielt praktisk.

• #3   8. mar 2012 Når jeg har pigmus og ja i det hele taget mus går jeg også op i at de har masser af grene og planter de kan kravle og grave i

• #4   8. mar 2012 gør så meget så muligt´for mit dværg hamster så muligt. men pladsen er der ikke til gigant bur med fuld indrettet terrarie.. desværre.

• #5   8. mar 2012 Jeg kan godt følge dig. Jeg synes også det er sjovt at opleve dyrene i deres "naturlige" miljø.

Lige nu har kun én slags gnaver og det er marsvin. Marsvin kommer oprindeligt fra Sydamerika. Men lige meget hvor meget jeg indrettede deres bur så ville det aldrig blive naturligt for dem. Marsvin har ændret sig rigtig meget med deres bygning. De marsvin vi har er slet ikke i stand til at leve i meget kuperet terræn og meget svingende temperature.
    Vildt marsvin: http://www.google.dk/search?tbm=isch&source=mog&hl=da&gl=dk&tab=wi&q=wild%20guinea%20pigs&sa=N&biw=320&bih=416#i=18

Men hvis jeg en dag får plads nok og fik kaniner så kunne jeg godt tænke mig at bygge en kæmpe kaninhøj hvor kaninerne fik lov til at grave deres egne huler og æde græs dagen lang. smiley

• #6   9. mar 2012 Jeg elsker at indrette mine dyrs burer i retningen af deres naturlige miljø.
    Nu er jeg så heldig at have pladsen til at kunne have store anlæg/burer til dyrene - så da jeg havde kaniner havde de et stort indhegnet bur/gård - 6 meter langt og 2½ meter bredt, ca. - i den ene ende var der to underjordiske huler med halm og diverse ting på jorden - men i den anden ende var der jord hvor der voksede grøntsager og diverse andre ting som de kunne hygge sig med.
    Jeg nød at se dem fungere som en rigtig lille naturlig koloni, og det var tydeligt at de ligeså levede optimalt smiley
    Nu hvor jeg ikke har kaniner længere, kommer mine marsvin derud og gå til sommer. I jordsiden gror der dog ikke ting længere, da jeg ikke har tid til at passe det.
    Min skægagame har en terrarium der også er indrettet som en ørken, når vores hus er færdig med at blive sat i stand får den et endnu større bur samt en kammerat, det glæder jeg mig til at indrette.

• > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.125
    #7   9. mar 2012 Jeg er enig i det med at det er "sjovt" at se dyrene i deres naturelige miljø, men det har jeg simpelthen ikke råd til at begive mig ud i.

Men jeg synes dog stadig at mine hamstere har et rimlig stort bur hver med masser af muligheder - også grene til at klatre på og gnave i. De har ikke et hjul, da det fylder for meget i byret. Guldhamstere skal jo have et stort hjul i forhold til dværgene.

Den dag jeg får råd starter jeg ud med at lave et fedt anlæg til mine chins. Stort og naturalistisk.
    Heldigvis tisser de kun på spånerne, og det er ret nemt lige at støvsuge eller feje diverse hylder for afføring, så jeg ser ingen problemer med rengøringen.

• #8   10. mar 2012 jeg har heller ikke selv råd til at bygge et kæmpe stort bjærg terrarie eller ørken terrarie, det vare mere for at høre hva i syntes, hvordan i havde det og hvordan jeres dyr boede :o)

• #9   7. sep 2012 Jeg er helt enig med dig Mette, i at det er herligt at holde dyrene, i så naturtro omgivelser som muligt. Jeg har undersøgt hvad det ville koste, at anvende rødt ørkensand, frem for de spåner jeg bruger. Det var mega dyrt til mit 250 L akvarium. Lige nu bruger jeg en blanding af pottemuld, chinchilla sand og halm m tørre urter. Jeg har et 25cm dybt bundlag, så de kan grave tunneler. Det har den ulempe, at pottemulden indeholder fugt, så det mugner nede på bunden af akvariet. Samt de gange som dyrene har deres soveværelse i, forårsager deres damp når de ligger og ånder, at kondensvandet fra deres udånding skaber fugt om glasset, og der opstår igen svampesporer og mug. Så jeg skal have fundet en bedre løsning, så det både er økonomisk realistisk, og så naturtro levevis som muligt. Gode ideer modtages gerne smiley

• #10   7. sep 2012 Men det der med at rengøre klipper og den slags, det er ikke så svært, man skal bare støvsuge dem.

• #11   7. sep 2012 Vil selv have lavet mine robo akvarier mere naturlige, hvilket skal gøres af make make, i sammenhæng med at kæresten skal i gang med at bruge det til sine akvarier.

Pt bruger jeg jo brun carefresh, da det ser mere naturligt ud.
    Bruger kun træ huse (ved det ikke er realistisk de har huse, men er indtil jeg en dag får lavet make make huler)
    De har ikke løbehjul, men sten og diverse til at klatre rundt på, har et par stykker som fast hver aften tager en tonse tur frem og tilbage på stenene, satser på det er deres måde at komme af med energi på.
    Mine sten laver jeg som huler som de os bruger til at bo i.

Syntes det er meget mere spændene at se dem i mere naturlige forhold. smiley

• #12   7. sep 2012 Hvad er make make huler? Nogen du slev laver?

• #13   7. sep 2012 Make make, er noget som man kan lave baggrunde af, dette er noget mange inden for akvarier bruger, udover det er det os det som størstedelen af alle huler og diverse ting er lavet af i forskellige zooer.

Dette kan man så lave en hule, baggrund eller en bakke af, alt efter hvad man ønsker, problemet er bare det koster rigtig meget og kan kun købes i store mængder så kræver lige kæresten os skal til at bruge det ellers er det for meget da det mindste man kan købe er 20 kg.

• #14   7. sep 2012 Der kan læses mere om det på denne side: http://www.makemake.dk

• #15   7. sep 2012 jeg har måtte indse det billigere at bruge sand til ørkenrotter vis man har en si til at si urin, pøller og mad rester fra sandet smiley især vis man henter det på standen så det gratis ^^

• #16   7. sep 2012 Jeg har også haft luret på makemake.
    Men det er altså ikke så lige til at rengøre klipper, som du går det ud til Pukvivas.
    Hvis man vil lave det rigtig realistisk, skal man også have lavet huler i det, og så er rengøringen pludselig akavet.
    Her ud over skal man også tænke på, at det skal laves på en sådan måde, at man altid kan komme til dyrene, for det er noget rigtig lort, hvis man har en hun der er ved at føde, hvor der opstår komplikationer, og hun har gemt sig et sted, hvor man ikke kan komme til.
    Eller hvis man har et dyr der er sygt, som søger ind et sted, hvor man ligeledes ikke kan komme til...

Hvis vi en gang fik mere plads, kunne jeg godt finde på at kaste mig ud i et projekt med makemake.
    Men et andet problem med "klipper" er også, at med et højt bur, kan der hurtigt komme problemer med dyr der kan falde meget langt ned, hvis man ikke tænker sig rigtig godt om.

• #17   8. sep 2012 jeg har tænkt på bare at lave en bund og kanter og så lave hulerne løse så jeg bare kan tage dem op og så fiske dyret ud smiley

• #18   8. sep 2012 så bliver rengøringen heller ikke det store problem så tager man bare huler og rør op og vasker smiley

• #19   8. sep 2012 Hej Søs, ja det lyder jo cool, bortset fra det er dyrt og man kun kan købe 20 kg af gangen.

Hej Mette, jeg har læst i ørkenrotte børgerne, at man skal være forsigtig med at give dem strandsand at bade i. Der står at det kan ridse deres pels. Og blander man det med deres bundstrøelse, kan det ridse deres mund når de graver deres gange. Derfor skal det være meget fint, det sand man bruger til dyrene.

• #20   8. sep 2012 Jeg ved ikke rigtig noget om ørkenrotter.
    Men strandsand kan i hvert fald ikke bruges til chinchillaer smiley
    Der er nogen der bruger det og f.eks. blander det op med talkum, men strandsand har meget skarpe kanter, og pelsen bliver helt ødelagt af det.
    Jeg ved ikke om det er specielt vigtigt hvordan pelsen ser ud, hvis man ikke udstiller.

• #21   8. sep 2012 mine bader ikke i strand sandet når jeg sørger for at de har bade sand smiley

• #22   9. sep 2012 Mht make make, så er min tanke at jeg skal lave todelte huler, altså lave en fast bund, men løst "tag" Dette kan jo gøres ved at skære det lige inden det tørres da det er som ler at arbejde med.

Satser på bagvæg skal dækkes med en baggrund og så skal der op arbejdes et bjerg, nu har jeg ikke så høje bure så skal ikke frygte med at de falder ned.
    Men ja skal jo nok vise det frem når det engang er blevet til noget. smiley

Pukvivas. Ja men det skal nok komme. smiley

Kommentér på:
Gnavere i zoo (ingen særlig art)

Annonce