{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
602 visninger | Oprettet:

Kontrol af fodring af kanin {{forumTopicSubject}}

Hej smiley
Jeg adopterede en 4-årig kanin i slutningen af sidste år, og nu har han endelig fået en indhegning hvor han kan boltre sig i nogle timer om dagen mens vi er i haven. Jeg er nu bare stødt ind i et problem med fodringen. Når han er indenfor er det super nemt at kontrollere hvor meget grønt han spiser, men når han er ude spiser han på livet løs. Han har derfor den sidste uge haft afføring som klart manglede fibre! (det er dog bedre nu fordi jeg har haft sat ham på en halv dags høkur).
Så mit spørgsmål er:
1. Hvor meget tørfoder giver i jeres kanin (jeg gav 3 spsk men nu er jeg gået ned til kun 1 pga hans afføring)
2. Hvordan sørger man for at kaninen ikke spiser for meget grønt når han er ude og dermed også har plads i maven til hø? Gør det overhovedet en forskel at han spiser en del grønt? (det er mest skvalderkål og højt græs han spiser).

Jeg synes lige pludselig at hans kost er meget besværlig og jeg bekymrer mig hele tiden om hans afføring selvom den nu er meget bedre og i normal størrelse osv.

Håber at i kan hjælpe!

De bedste hilsner
Jeanett


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kontrol af fodring af kanin
  • #1   24. apr 2020 Tror umiddelbart ikke, at der er noget problem i, at han spiser græs osv. Det er trods alt deres naturlige føde. Men når han går på græs, så lad vær med at give grønsager ved siden af. Så er der pludselig plads til hø og foderpiller alligevel i maven smiley

  • #2   24. apr 2020 Tak for svar smiley så er det vigtigere at de spiser den bestemte mængde foderpiller end grøntsager? smiley der er simpelthen så mange informationer online at det er forvirrende 😅

  • #3   25. apr 2020 Nej, overhoved ikke. Det var bare hvis du ikke synes, at den spiste nok foderpiller, så kunne du skære ned på grønsagerne smiley Dens mad er trods alt hovedsagligt græs og hø, ligesom med heste. Alt andet er supplement, hvis du spørger mig smiley

    Men fx salat er der jo ikke meget nærring i. Så er det bedre, at den spiser foderpiller end den spiser salat smiley Men så længe den ikke er fed, så giv den endelig alt det den kan spise smiley


  • #4   25. apr 2020 Okay så forstår jeg bedre smiley tusind tak!

  • #5   25. apr 2020 Intet problem du smiley

  • Fie A
    Fie A Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 1 Svar: 2
    #6   28. apr 2020 Det med afføringen kan også skyldes, at de gerne skal introduceres til frisk græs i foråret langsomt! Da det kan være meget hårdt for deres små maver, når de ikke har været vant til det længe og derudover, så er det noget med at græsset om foråret er lidt hårdere for deres maver end græsset senere hen på sommeren. Så evt. begræns mængden af græs der er adgang til lige i starten. Græs har normalt godt med fibre og ligger på samme plads som hø i deres madpyramide, men først på foråret så har det dog ikke samme mængde fibre, som det får senere hen. Måske kan han indhegnes omkring noget terrasse? Kan se der også er jord omkring. Men ellers så skulle det også gå fint fra nu af, nu er maven nok ved at vende sig til det ☺️ held og lykke!! Og bare rolig, du er bestemt ikke den eneste, som inspicerer deres kanins afføring😅😂 Jeg gør det selv dagligt og det mindste får mig helt ud af flippen, men for det meste går det hele i sidste ende smiley Super fedt, at du er så opmærksom på din lille niner!! 👏🏼🤩

  • #8   1. maj 2020 Vilde kaniner æder græs efter ædelyst - uden problemer - det kan vore tamme kaniner faktisk også. Vi skal blot tænke på, at hvis græsset er meget fintstrået (plænegræs), må vi tilføje fibre ad anden vej - det kan være lidt friskt hø eller meget gerne halm, inden den bliver lukket ud. Så er der balance - og du kan reducere kraftfoder til et minimum (0-5 gram/kg) uden problemer, hvis kaninen er i normal foderstand.

  • #9   5. maj 2020 Jeg kørte ham på en "høkur" og så købte jeg ham faktisk også noget nyt hø som er meget bedre end det jeg havde fået med fra tidligere ejere. Og det hjalp!
    Jeg har prøvet at skære lidt ned på tørfoderet (2 spsk I stedet for 3) og så lader jeg ham være inde hele formiddagen og tidlig eftermiddag så jeg sikrer at han når at spise hø inden han får lov til at løbe udenfor smiley
    Men jeg er glad for at jeg ikke er den eneste som nær studerer afføringen 🤣
    Måske skulle jeg prøve at kigge efter pro-fiber hvis det kommer igen.

    Tusind tak for alle jeres super råd!


Kommentér på:
Kontrol af fodring af kanin

Annonce