{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.887 visninger | Oprettet:

en optimale bund (Marsvin) {{forumTopicSubject}}

Jeg har 4 drenge, som går på hemp fordi det er blødere for poterne og holder længere(Troede jeg)
Men nu holder min hemp ca. 1½ dag og så stinker de bare som helvede (de går i 2 etagers hjørnebur).
Kender i nogen gode strøelser som holder længere??
Evt. noget blandet strøelse.
Jeg tænkte på Carefresh og hemp ?
Nogen der har en erfarring med dette?
Hvis ikke har i så noget i kunne anbefale ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  en optimale bund (Marsvin)
  • #1   9. feb 2012 Spåner synes jeg fungere fint

• #2   9. feb 2012 C S.
    Det støver helt vildt og får min dreng Crimson til at nyse som bare helved, og så stinker det efter 1 dag, og jeg søger jo gerne noget der kan holde mindst 2-3 dage, fordi jeg arbejder fuldtid fra kl 16-22 hver dag.... Så det gider jeg ikke spilde mine penge på :o).

• #3   9. feb 2012 Og så står mine drenge i stuen, hvor der tit er gæster... Det er ikke så lækkert med den stank som der kommer efter bare 1 dag med spåner :o)

• #4   9. feb 2012 Nu ved jeg ikke hvor slemt marsvin lugter i forhold til kaniner, men her går kaninen på biobase og kan snildt gå i en uge på samme bund. Han har så et tissehjørne, som bliver skiftet tit, men aldrig om det lugter. Han står også i stuen, men har aldrig problemer med lugtgener fra ham...

• #5   9. feb 2012 Hov! Det er også biobase mine drenge går på... tror jeg

• #6   9. feb 2012 yup, det er dette:

http://www.lux-shoppen.dk/biobase-p-41.html

Nogen der kender forskellen på hemp og biobase?

• #7   9. feb 2012 En hel uge? Wow.. gid det holdte lige så længe hos mine drenge.

• #8   9. feb 2012 Kan marsvin lære at bruge toiletbakke? Min mor har før forsøgt da hun havde marsvin opdræt.. men ingen havde lyst til at bruge toiletet.

• #9   9. feb 2012 Du kan evt. prøve. Min kanin vil gerne - bortset fra at han kaster rundt med toilettet, så derfor er det fjernet smiley

Når de laver noget i buret, så læg det i bakken... Måske vil de forstå og lære...

• #10   9. feb 2012 mine drenges bur bare i 2 etager

http://media.mediazs.com/bilder/hjrnebur/single/corner/til/smdyr/6/300/_dsc1536_6.jpg

Så størrelsen burde ikke være problemet.

• #11   9. feb 2012 Cecilia, marsvin er jo også flokdyr og skal da gå sammen, 4 er ikke mange :D. Desuden så er det da et giga bur til 3 drenge? Den ene går pt. alene til hans sår har helet og bliver sat sammen med de andre imorgen eller i over morgen.

• #12   9. feb 2012 Og så vidt jeg har forstået det, så er det en skrøne at hanner lugter værre end hunner..

• #13   9. feb 2012 Altså jeg bruger spåner, de støver minimalt (hestespåner) og holder én uge. Hvordan du kan få hverken biobase eller spåner til kun at holde én dag er mig en gåde.

Hanner lugter ikke mere end hunner nej. Kun deres duftmarkering som kan være rimelig harsk, lugter mere end hunner.

• #14   9. feb 2012 4 hanner på 2 etager i hjørnebur er rigeligt med plads. Det er også mere dyrevenligt at holde 4 marsvin på den plads end ét marsvin på den plads.

Mine går 5 marsvin i 2 etagers hjørnebur og de behøves kun rensning en gang om ugen. De går på spåner.

Så enten går du mere op i burets renlighed end mange andre eller også skider, tisser og udskiller dine hanner klamme "hanlugte" voldsomt meget :))

Hvis du har råd kan du prøve carefresh, men der koster det cirka 120 kr hver gang du skal rense hvis der skal være et fornuftigt lag i dit store bur smiley

• #15   9. feb 2012 Buret er overhovedet ikke lille til 4 marsvin når man tænker det er i 2 etager.

Og fordi 4 hanner går sammen så lugter de for så vidt ikke mere end hvis de havde gået 2 og 2 sammen.

At der er flere ja så lugter de jo lidt mere, for jo flere der er jo mere skide og pisser de. Det er logisk.

Mine går også på spåner og der går 7 dage imellem jeg skifter dem, og jeg hverken fjerner tisse hjørner eller pøller i løbet af ugen.

det med lugt er svært for alle har utrolig forskellige lugter tærskler. Nogle synes bare 2 marsvin lugter efter 2 dage mens andre synes der går 4 dage eller mere.

Men både hemp og biobase burde nu kunne holde mere end 1 dag.

Marsvin kan man ikke bare lære at bruge en wc bakke. Nogle marsvin er mere renlige af natur end andre. Men det er ikke noget man kan lære dem.

• #16   9. feb 2012 Mine kan gå 1½ uge på biobase før jeg synes de trænger til at blive skiftet, - SkinnySkravlets bur kan somregle holde max 1 uge, for han er en gris.

Så synes 1-2 dage lyder vildt smiley Hvordan lugter? For jeg tænker, den der friske eucalyptus duft går jo selvf. lidt af det og well, dyr lugter jo lidt *GG*

Carefresh har jeg afprøvet til marsvin og personligt var jeg ikke imponeret og synes faktisk det fungerede ret dårligt.

Hamp / Biobase har jeg været rigtig begejstret for og har brugt i snart 2 år, men lige pt. tester jeg så easystrø fordi det er nemmere at få fat på for mig.
    - Men synes biobase er drøjt i brug og har mange andre fordele, men hvis du synes det lugter er det jo ikke nemt.

Ellers har jeg prøvet en del forskelligt.
    - Spåner går jeg ikke tilbage til nogensinde igen! smiley Dét gider jeg ikke.
    Har så prøvet tørv, avisstrimler, noget andet easystrø, træ-/halmpiller i bunden og anden strøelse ovenpå m.fl.

Er med at prøve sig lidt frem og finde det der fungerer for en smiley

• #17   9. feb 2012 hvad med det her?
    http://www.lux-shoppen.dk/carefresh-stor-ultra-p-413.html

• #18   10. feb 2012 Jeg forstår slet ikke hvordan folk kan skifte deres bure 1 gang om ugen :O... Gid det var mig altså!
    Efter bare 1 eller 2 dage så stinker mine drenges bur bare forfærdeligt... Altså virkelig stinker, og det stinker helt ude på gangen.
    Både min forlovede, min mor, bror og min bedste veninde siger de stinker...

Måske er vi bare rigtig sarte overfor lugt...

Men altså, min mor har jo haft marsvin før og har været rimelig kendt opdrætter i sverige, og hun siger også det er helt forfærdeligt hvordan mine 4 drenge stinker så voldsomt når hun altså på et tidspunkt havde omkring 25 marsvin.. og kun skiftede dem 2 gange om ugen...

Lugter nogen marsvin måske bare mere end andre?

• #19   10. feb 2012 Hvis jeg skal være ærligt lyder det til i bare er rigtig sarte overfor lugt.

Men selvfølgelig lugter nogen marsvin mere end andre. Men som sagt så tror jeg i er meget sarte overfor lugt.

• #20   10. feb 2012 Altså nogle er jo sartere overfor lugt end andre, men ved ikke om I bare er sarte eller dine drenge bare er nogle rigtig teenage-hørmere *GG*

Giver du dem noget grønt der kan sætte "gasserne i gang"? Mine stinker også hvis de får fx kål eller broccoli, så den slags får man gerne dagen før burskifte xP

Men mht at være sart med lugt, så kan min mormor gå ind i et rum hvor mine marsvin er, 5min efter de har fået rent bur og synes de STINKER langt væk. Så hun er bare rigtig sart, men hun synes så også marsvin er tumpede og det forøger nok tendensen til at synes det lugter.

Måske du skal prøve at ligge noget i bunden, fx øh.. navnet er væk, noget rødt pulver man smider i bunden for at ta' lidt bakterier, lugt og evt fluer? Bruges i stalde mv.

• #21   10. feb 2012 stalosan?

• #22   10. feb 2012 Tak Lina, - ja stalosan! smiley Det var lige helt væk!

Cecilia F - Du har ret, man blir lidt immun overfor lugten også med tiden.

Udluftning er også en vigtig ting. I mit dyrerum står vinduet altid i hak, men her hvor vi har haft rigtig mange minusgrader har jeg måtte lukke det helt og det sætter lugt-processen lidt mere i gang, synes jeg. Min kæreste synes så det er viiiildt slemt nogle dage, hvor jeg slet ikke synes der er noget.

• #23   10. feb 2012 Jeg vil dog sige, jeg finder det enormt nedladende at omtale andre menneskers indeklima som "stald" hvis man har mange dyr... Måske det bare er mig.
    Selvfølgelig, hvis man har dyr vil der altid lugte af dyr. Forskellen ligger i hvilken lugt det er (dyrene selv, bundlaget, høet, ammoniak eller andet), hvor ofte der luftes ud og hvordan indeklimaet ellers er. Derudover vænner man sig selvfølgelig en del til lugten ja - men jeg kan sgu sagtens lugte når mine bure trænger til at blive skiftet eller når der trænger til udluftning.

• #24   10. feb 2012 Jeg vil også sige som von fancy at der er stor forskel på om dyrene lugter eller om der lugter af rene spåner, hø eller om det desideret er ammoniak.

Personligt kan jeg da godt om vinteren lugte ammonikakken men det gør altså ikke at jeg muger ud oftere af den grund.

Jeg er langt fra sart, og hvis folk er sarte må jeg nok indrømme at så er det bare ærgeligt når mine står i stuen.

Men deruover så lufter jeg ud flere gange dagligt når jeg begynder og kunne lufte ammoniakken. Selvfølgelig. Nu er min lejlighed i sig selv også fuld af fugt så derfor skal der luftes ud ( udover jeg har affugter).

Men for folk som ikke er vant til lugten af mange dyr på lidt plads kan der ret let lugte i løbet af 2 dage men for mig som bor med dem så lugter de ikke før på dag 5 måske og ikke vildt meget før dag 7.

det er meget forskelligt. stalosan kan virke ret godt imod det da det fanger bakterier og det dæmper lugten og er ret god til at neutraliserer lugten. Men hvis man er sart så tager det bestemt ikke det hele.

• #25   10. feb 2012 Jeg bruger ugødet spagnum/tørv i bunden med et drys af noget der hedder Strohmel ovenpå og detfungerer super godt for mig og dyrene selvfølgelig.Og jeg har ingen problemer med at rummet/gangen hvor de går i bliver fugtigt,sørger for at købe en meget tør tørv,som og så bliver brugt til heste:)
    Strohmel kommer jeg ovenpå for at dyrene ikke bliver beskidte(har skinnyer)

• #26   10. feb 2012 Mine drenge får broccoli hver dag smiley

• #27   10. feb 2012 Jeg ville så under ingen omstændigheder acceptere ammoniaklugt i mit hus.
    Det er der flere grunde til.Bl.a. selvfølgelig selve lugten,synes det er klamt,en anden grund er,at det efter min opfattelse ikke kan være sundt for dyrene,men sådan er vi forskellige,hvad andre gør,må de selv om,men jeg VIL IKKE acceptere det.

• #28   10. feb 2012 selve amniak lugten er på ingen måde farlig eller lign. overfor dyrene. Ammoniak lugt oplever man også ved alm. svin i staldene.

Men det er så en anden snak.

Igen man gør det som man finder bedst. Og nogle er mere sarte end andre. Ligesom nogle mennesker også går hysterisk op i rengøring.

Og sådan er vi alle så forskellige. Det gør hverken den ene eller den anden til dårlige mennesker eller dårligere dyreejere. Bare lige for at få det på plads.

• #29   10. feb 2012 Citat: "Og sådan er vi alle så forskellige. Det gør hverken den ene eller den anden til dårlige mennesker eller dårligere dyreejere. Bare lige for at få det på plads. "

<b>Helt enig Sortfod</b>

• #30   10. feb 2012 Har vist ikke sagt andet end at hvad andre gør er deres sag,hvad jeg mener om det,er MIN sag:))Bare for lige at få DET på plads!!

• #31   10. feb 2012 Enig med Mette! Jeg giver sjældent mine marsvin broccoli, fordi jeg også har erfaret, at de lugter rigtig vammelt bagefter. Og kan så godt forestille mig hvordan lugten er, når de får det hver dag! Puha smiley Prøv med mere varierende grøntsager og gem broccolien lidt væk, og se om de lugter lidt "bedre" smiley

• #32   10. feb 2012 Ja det er nok helt klart broccolien haha, det burde jeg havde vidst :o)

Tusind tak for hjælpen alle sammen :o)

• #33   10. feb 2012 Broccoli og kål fungerer som anti-deo for marsvin x)

Kommentér på:
en optimale bund (Marsvin)

Annonce