3.279 visninger
|
Oprettet:
HJÆLP MIG ! (chinchilla) {{forumTopicSubject}}
Hej alle chin ejere.
Her i nat sagde min chinchilla en MEGET sjov og høj lyd !
Jeg ved ikke helt hvad det betød, men da jeg gik hen og aede ham lidt, så holdt han op...
Lyder var sådan, at han sagde en form for "klik" lyd, og så sagde han sådan en meget høj lyd tre - fire gange...
Den høje lyd kunne godt lyde som en fugl ?!
Er der nogle der ved hvad det betyder, så skriv endelig ind !!!
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Umiddelbart lyder det som et advarselsskrig.
Det starter nogen lunde som du beskriver det, og fortsætter på den måde.
dec 2011
Følger: 25 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 6 Svar: 43
Et advarselsskrig ?? Altså han siger tit sådan nogle små pivelyde, men det er mest fordi at han vil lidt ud og rende eller have mere opmærksomhed...
Men den her lyd var meget anderledes... Jeg har aldrig hørt ham sige det før...
Hvad betyder det der "Advarselsskrig"?
maj 2010
Det kommer mest hvis de bliver forskrækkede, men det kan være alt muligt mærkeligt der udløser det. Det er f.eks. ikke unormalt at de drømmer, og så vågner og kommer med lyden.
dec 2011
Følger: 25 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 6 Svar: 43
Jeg havde aldrig hørt ham sige sådan før, så jeg var lidt sådan 'Hvad er nu det han siger !? Hvad betyder det !?'
Men det lyder som om at jeg ikke behøver at være urolig over det..
Mange tak for alle svarene
jun 2014
Følger: 1 Svar: 6
åh nej så det vores tur til at vågne op om natten med et mystisk skrig! Vi har for en uge siden fået os et dejligt lille nyt familie medlem, har aldrig hørt ham sige noget men i nat vågner vi så af en slags skrig!
Gik næsten i panik da den skreg 2-3 gange i min! Troede den var fandet ned af en gren og havde slået halen eller benene men den hopper fint rundt! Den sider dog meget stille jeg ved ik om den er træt eller har fået chok!! Nu er det jeg spørger tror i det kan være et "advarselsskrig også?
Efter jeg dog måtte tænde lyset og jeg havde ham oppe siger han overhoved ikke mere!!? Håber nogle kan give mig et lille svar! Da det skar mig i hjertet- men som sagt stoppede det hurtigt efter jeg havde ham oppe ved mig !? Mange ??hilsner Karina
maj 2010
De kan også sige sådan hvis de slår dig, kommer i klemme e.l.
Hvor langt kan jeres chinchilla falde? Buret bør være indrettet på en sådan måde, at de aldrig kan falde mere end 40-50 cm
jun 2014
Altså buret er næsten 2 meter men den har 5 platformer så den kan ikke falde direkte ned ! Men har som sagt ikke hørt noget vider fra den så krydser virkelig finger for at hm tja at det "bare var et advarselsskrig"!!
maj 2010
Chinchillaer er jo som sådan ikke lavet til at klatre, og de kan godt komme til at hoppe forkert, så de falder ned.
http://www.youtube.com/watch?v=FA1zBdC6mxg
Nu er det her godt nok viscachaer, men det er ca. samme biotop chinchillaer kommer fra. Så det er mere sådan nogle klipper mv. de hopper rundt i
jun 2014
Men 1000 tak jeg er virkelig taknemmelig for dit svar! Jeg prøver med bedste evne at lære dyret at kende ved at låne bøger og få Info på nettet..
Men efter den video jeg lige har set tror jeg faktisk bare det er en form for larmende
Kommunikation! Som sagt kender han ikke så godt endnu.. ??
maj 2010
jun 2014
Og så er ordenligt træhus ham kan kan ligge i..
han har kun en papkasse der vender på hoved nu her.
men dyrehandleren havde da selvfølgelig lukket idag !
maj 2010
Der er f.eks. ikke rigtig nogen træhuse i vores dyrs bure, de bruger hængekøjer i stedet.
Til gengæld er de ret glade for lerrør/drænrør eller hvad de nu hedder. De har også den fordel, at de køler her i sommervarmen
jun 2014
jun 2014
Var nemlig parat til at ringe til dyrelægen imorges da jeg troede den var rigtig skidt ang. Skriget.
HJÆLP MIG ! (chinchilla)