12.776 visninger
|
Oprettet:
Kanin og katte... Er der reelt.. {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen.. Kan man sagtens have kanin og katte samtidigt... Vil gerne høres jeres erfaringer...
Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.125
jan 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 6
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.101
Min søster er meget her hos mig, og hun har en stor angora han kanin ( kasteret) han går frit i lejligheden og jeg har 2 katte.
Både kattene og kaninen går frit i lejligheden og bliver også ladt alene uden opsyn.
Kaninen gør ikke kattene noget om omvendt.
I en periode ville kaninen meget gerne drille den store af kattene ved at komme løbende og jorde ham. Lige indtil den store kat sagde fra og dappede ham en ( uden kløer). Siden da ved kaninen godt hvor lang han kan gå uden katten mister tålmodigheden.
Omvendt ved katten også godt han ikke skal drikke af kaninens vandskål hvis kaninen ligger ved vandskålen. For så markerer kaninen overfor katten at skålen er hans.
Og jeg er på ingen måde bekymret over at lade kaninen være alene med de 2 katte uden opsyn. Hverken for kaninen eller kattenes skyld.
Men mine katte er også vant til marsvin, og deguer uden de gør dem noget overhovedet.
jan 2012
jan 2012
jan 2012
jan 2012
jan 2012
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 101 Gnavere: 10 Emner: 144 Svar: 2.804
nov 2011
Følger: 33 Følgere: 29 Gnavere: 8 Emner: 48 Svar: 234
Og da jeg havde ørkenrotter var han også ligeglad
apr 2010
Følger: 21 Følgere: 19 Gnavere: 9 Emner: 41 Svar: 281
Katte er jo rovdyr, hvilket er trussel nok i sig selv, men de er også meget selvstændige. De fleste katte er ligeglade med, hvad deres ejere siger at de skal og ikke skal.
Hunde kan man opdrage på, og min hund ved godt at jeg bliver sur hvis hun gør min kanin (eller mine marsvin) noget, så derfor lader hun dem være. Jeg går også tur i skoven med min kanin, mens min hund render løs ved siden af og folk kikker tit mærkeligt på mig, men jeg kan se på min hund hvis hun gør mine til noget, så derfor kan det lade sig gøre.
Katte derimod, gør hvad det passer dem. Især min kat, hun er en ret bestemt dame. Jeg ville aldrig nogensinde lade hende være alene med en kanin, marsvin eller andre dyr for den sags skyld uden opsyn. Selvfølgelig er der nogle katte og kaniner der kan fint sammen, nok delvist på grund af kaninens størrelse, og det er der heller ikke noget galt i, de kan jo sagtens ”lege” sammen. Men katte har kløer og skarpe tænder, og det har kaniner ikke, så jeg syntes det er uansvarligt at lade dem være alene sammen uden at man holder øje med dem.
jun 2010
Følger: 1 Følgere: 40 Gnavere: 1 Emner: 17 Svar: 2.732
jun 2010
Jeg siger ikke man bare skal lade kat og kanin/andre dyr være sammen - jeg siger bare at man kan altså ikke generalisere at en kat vil tage en kanin/dyreunge hvis den kan komme til det.
nov 2010
Følger: 14 Følgere: 14 Gnavere: 2 Emner: 5 Svar: 83
Min ene hunkanin elskede at lege med Sofus (ung rød hankat) der hvor jeg havde dem stående indtil for en måneds tid siden, hunde er hun dog vildt bange for.
Kaniner er sjældent bange for katte. Og kaniner er så store at de ikke er kattenes normale bytte dyr. På nær en lille hermelin måske.
Selvfølgelig skal man holde øje med dem, specielt hvis kattene vil lege med kaninen, da katte tit leger ret voldsomt og "tumler" kaninen.
jun 2010
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.101
Mine 2 har 100 % indekatte og har altid været det.
Hvis mine katte ville, kunne de tage livet både af mine deguer, og mine marsvin ( også ungerne). Samt måske æde den store angora kanin.
Men de 2 katte ejer ikke jagt instinkt og har aldrig gjort det. Jeg har haft den lille siden hun var ca. 3 mdr. gammel og den store siden han var 2 år gammel. Og jeg har haft dem i 8 år ca.
Og i de 8 år har de altid gået sammen med de andre dyr og aldrig rørt et af de andre dyr.
Men det er ikke alle katte der er sådan. Så det gælder om at kende sin kat, og vide hvordan den reagere. I starten lod jeg heller ikke mine være uden opsyn sammen med de andre dyr.
Kanin og katte... Er der reelt..