{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.724 visninger | Oprettet:

Chinchilla sloges :'( {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen jeg er ny her inde, men mangler desperat hjælp, Jeg købte for et år siden en dejlig chinchilla hun, som jeg så har bygget bur til og så tilføjede jeg for ca 5 mdr siden 2 nye chinchillaaer en han og en hun, 13 uger begge to (ikke fra samme familie)
Og de har levet helt fint med hinanden der har aldrig været en kamp, indtil nu.
I går gik den yngste hun så amok på min ældste hun, og ville ikke lade hende være, til at starte med tænkte jeg det bare var sådan en rangordens fight da de hurtigt gik fra hinanden igen og satte sig på hvert deres etage, Men efter 10 min gik den yngste(6 mrd) op til den ældste(2 år) igen og tog virkelig hårdt fat i låret på hende, jeg skilte dem ad, og de gik lidt til sit igen. men så snakkede min han med den ældre, og nussede lidt, og da den yngre så kom op, farede hun lige i hovedet på den ældre igen men der kom hannen bare imellem og så bed hun ham virkelig hårdt i fingeren. så neglen faldt af, jeg har så skilt dem ad og puttet dem i hvert deres bur da jeg synes at kunne se på den yngre at hun bliver ved til den ældre er død smiley

Er der nogen der kan forklare mig hvorfor dette sker og hvad jeg kan gøre? Jeg vil virkelig ikke af med mine chinchillaer men synes også det er synd hvis den ene skal stå i et bur for sig selv smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Chinchilla sloges :'(
  • #1   10. jan 2012 er ikke sikker så ikke had mig: har hørt at vis man har 2 hunner skal man havde 2 hanner. 2 hunner og 1 han går vist ikke fordi de laver par men begge damer vil havde dem, men man kan vist godt holde 2 hanner og 1 hun?.. hos chins er det vidst hunnerne der bæsterne smiley

    Mvh mette


  • #2   10. jan 2012 okay så det vil sige den endelige beslutning bliver nok at jeg skal af med en af dem? smiley

  • #3   10. jan 2012 vis det rigtgt det jeg tror så ja. men du kan jo også bare tage den ene hun fra til et andet bur smiley evt. give hende en ny værelses kammerat smiley

  • #4   10. jan 2012 Du bliver nok nød til at gå af med en af dem :-/.

    Jeg har dog ikke oplevet dette. Jeg havde engang 4 chinchillaer i et stort bur. 1 han og 3 hunner og der var ingen problemer overhoved og der var en enkel hun der fik 3 unger men den ene unge var død. Så jeg har ikke den største erfaring omkring sådan noget..


  • #5   10. jan 2012 Har desværre ikke så møj plads smiley og det andet bur er ret stort i forvejen smiley


  • #6   10. jan 2012 Chinchillaer er ikke udpræget sociale dyr, og det er simpelthen for dårligt, at du ikke er blevet informeret om dette, af sælger.

    Som der allerede er nævnt, er trioer lidt noget bøvl. Det kan lade sig gøre, og specielt avlere har en tendens til at bruge trioer, men det er som om, at jo flere dyr man har, jo lettere har dyrene ved at accepterer andre dyr.

    Nogle chinchillaer trives bedst i par, andre trives bedst alene. Hvis en chinchilla fra lille af har gået alene, kan den fint trives sådan hele livet. Det kan være et problem, hvis man har 2 til at gå sammen, og den ene dør, men det kan lige så godt vise sig slet ikke at give problemer.

    Det er desuden også problematisk, at du har din han gående med din yngste hun.
    Hanner kan blive kønsmodne allerede når de er 3 måneder. Enkelte hunner bliver også kønsmodne så tidligt, men al avl frarådes på hunner under 8 måneder. Grænsen her hjemme hos hobby opdrættere, er stille og roligt ved at rykke op på en 10-12 måneder for første parring af hunnen.

    Til den med hanner vs hunner.
    Det er lige nemt at holde 2 hunner, 2 hanner eller en hun og en han sammen.
    Man kan som sagt godt have en trio bestående af 1 han og 2 hunner. Flere hanner sammen med flere hunner er <b>nono</b>
    Den med par er ikke helt rigtig, og det er også derfor det er muligt at holde chinchillaer i polygame avlssystemer.
    Hunnerne i disse systemer kan ikke komme ind til hinanden, men det er 1 han der har adgang til en ca. 5 forskellige hunner.

    Du må enten gå af med et eller flere dyr, ellers må du få dig nogle flere bure.
    Alt efter baggrunden på dine dyr, kan det også være problematisk mht. avl, specielt lige for tiden, fordi markedet faktisk er helt mættet. Det er næsten umuligt at komme af med unger, til en fornuftig pris, hvilket går hårdt ud over den seriøse avl, der prøver at forbedre de danske dyr.


  • #7   14. jan 2012 Jeg har indtil nu stadig mine chinchillaer bare med hunnerne adskilt, jeg har dem ude og løbe hvert dag på neurtal grund, og der kan de godt stadig med hinanden men når de ser hinanden gennem tremmerne bliver de stadig sure på hinanden, Hmm hvis jeg så gerne vil have 3 chins så anbefaler i at det er Chins af samme køn alle sammen eller hvordan skal jeg forstå det? Mine Chin unger er allerede væk hvis jeg får nogen, har en bred efterspørgelse blandt venner, som gerne vil have en chin men de vil have dem fra små, så der står jeg fint med at komme af med dem.
    - Men nu når i snakker seriøs avl? så vil jeg gerne vide lidt omkring det, er der mange problemer med chins da? Jeg ved i hvertfald at dyr der har pelsbid må ikke avles på ? Men hvad er der ellers?


  • #8   15. jan 2012 Jeg synes du skal overveje at kigge forbi chinchilla forum.

    3 dyr i samme bur bør undgås. Køn underordnet.
    Det er godt nok at du kan få dyrene afsat nu, men hvad med når du ikke kan længere? Skal hannen så kastreres?
    Desuden bør grunden for avl være lidt mere gennemtænkt end at man godt kan komme af med dyrene.

    Nej, chinchilla avl er egentlig ikke specielt besværlig, men der er ting man skal overveje.
    Pelsbid bør der ikke avles på nej, da det er noget tillært. Dyr med tendens til pelsbid er desuden ofte meget nervøse, og det er ikke noget der er ønskværdigt.
    Det er en god ide at kende baggrunden, for der er rigtig mange problemer med tandfejl, især fra dyrehandlerdyr. Det er ikke tandfejl man kan gøre noget ved, det er tandfejl med 100% dødeligt udkom. Problemet er, at vi ikke ved om det er genetisk eller ej. Alt tyder på, at der både er genetiske former, og miljøpåvirkede former.
    Du må ikke sætte to dyr med et hvidt gen sammen, eller to dyr med et TOV/velvet gen sammen. Du må gerne sætte et TOV og et hvidt dyr sammen.
    Dette gælder dog kun for den dominante mutation Wilson White. De nye hvide mutationer (som koster kassen, og derfor nok ikke lige er noget man finder rundt om i landet) er recessive, og har ikke nogen lethalfaktor påhæftet.
    Hvis hannen og hunnen ikke selv kan styre avlen, skal hannen tages fra omkring fødselstidspunktet, og må ikke sættes ind igen før 3-5 dage efter, af hensyn til hunnens ve og vel.
    Der er en risiko for fødselskomplikationer. Da langt de fleste hunner føder uden for dyrlægens almindelige åbningstid, kan det hurtig blive en dyr affære.
    Hunner bør ikke sættes i avl før de er 8-12 måneder, alt efter deres størrelse. Det bedste er at vente til de er en 10-12 måneder. Nogle har succes med at lade han og hun gå sammen som unger, og dyrene først begynder at yngle omkring denne alder, men det er ikke uhørt at unger på en 10 uger er blevet kønsmodne og har parret sig. Dette gælder både for hanunger og hununger.


  • #9   15. jan 2012 okay men ville det så aldrig kunne lade sig gøre at jeg feks kom af med hannen og så beholdte de 2 hunner? Ville jeg kunne få dem til at gå sammen i samme bur igen?

  • #10   15. jan 2012 Det er ikke rigtig til at sige.
    Reintroduktion af dyr der er blevet uvenner, kan være meget vanskelig.
    Det bedste er at afprøve et par af de metoder div. opdrættere anbefaler, og at give det en måned eller to.


Kommentér på:
Chinchilla sloges :'(

Annonce