Hvordan gør man en chinchilla rigtig tam? {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen.
Jeg har en dejlig chinchilla som jeg RIGTIG gerne vil gøre mere tam end han er i forvejen.
Han er 21 uger og han kan godt lide at blive kælet. Men når jeg tager ham ud prøver han at stikke af og gemme sig. Selvfølgelig er det normalt for en chinchilla i den alder, og tamheden kommer sikkert også med tiden, men hvis der er nogle af jer der har forslag, så kom endelig med dem!
Jeg ser ham hveranden weekende (da mine forældre er skilt) og så også i ferierne.
Jeg har set nogle chinchillaer på Youtube der er virkelig kælne og nogle af dem ligger på ryggen og sover oven på deres ejere. Jeg kunne virkelig godt tænke mig at få ham rigtig tam.
Skriv hvis I har noget!
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Det du beskriver, er en helt normal chinchilla. Men kan skal lige igennem noget teenage-halløj, og så omkring 1 år vil han slappe lidt mere af.
Jeg har/har haft 13 chinchillaer.
1 har været en rigtig kælechin, forstået på den måde, at han elskede at komme ind under en skjorte, t-shirt, sweatshirt e.l. og så ligge der inde og hygge.
2-3 af dem har været mere end almindeligt glade for håndtering. Dvs. at de f.eks. har været glade for at sidde på en skulder, eller selv er kommet meget hen til os, for at hilse på eller sidde hos os, når de har været ude.
Resten har faktisk ikke været/er ikke til håndtering.
De vil gerne ud, og de fleste hopper selv ud på os. Nogle af dem kan ligefrem være problematiske at fodre, fordi de bare hopper ud på én, hvor de nu kan komme til.
Men det der med at sidde stille og blive nusset, det kan man godt glemme alt om. Det gider de simpelthen ikke.
Det er den normale chinchilla. Det er ikke dyr, der gider sidde stille i lang tid og nusse.
Youtube giver diget forvrænget billede, fordi det kun er det "nuttede" dyr der score højt, men langt de fleste dyr er slet ikke sådan.
Den mest kælne vi har lige nu, kan man gøre alle mulige sjove ting med, så længe han er i buret. Så er han en rigtig puttetrold (ja, han kan putte med en hånd, inden i buret), men når han kommer ud, så gider han ikke det er putte-nusse halløj.
maj 2010
Du ved at en chinchilla stoler på dig, og er tryg ved dig, når den søger hen til dig, hvis den bliver usikker.
Selv ikke en meget tam chinchilla kan slå den fornemmelse, det er at blive vist så meget tillid
dec 2011
Følger: 25 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 6 Svar: 43
Sortenmuld (min chinchilla) er faktisk lidt svær at fodre og sådan. Når jeg åbner buret og stikker armen derind for at sætte madskålen, springer han op på min arm og prøver at klemme sig ud henne ved lågen.
Det er lidt irriterende, men jeg håber på at han vil blive mere tam med tiden.
Mange tusinde tak for oplysningerne, de var virkelig brugbare!
maj 2010
Jamen så er han da ikke bange for dig
dec 2011
Følger: 25 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 6 Svar: 43
jun 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Gnavere: 3 Emner: 2 Svar: 13
sep 2017
Følger: 1 Svar: 1
maj 2010
Så din referenceramme er 1 dyr, og så gælder det du oplever for alle dyr??
Så dem der har 10-20-30+dyr som oplever at det langtfra er alle der er som din, eller dem der bare har et dyr, som ligeledes oplever noget andet, de tager fejl?
Hvordan gør man en chinchilla rigtig tam?