{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.023 visninger | Oprettet:

Tvivl om alder? - marsvin {{forumTopicSubject}}

Har før oprettet et indlæg, hvor jeg var i tvivl om mine to hunners alder, men jeg er dog stadig lidt i tvivl. De er købt hos en ejer, som ikke helt vidste, hvor gammel de var.

Jeg har nu vejet hunnerne 4 uger i træk og har fået disse vægtresultater:
Lille pige - 318 g, 362 g, 415 g, 472 g.
Stor pige - 451 g, 479 g, 510 g, 555 g.

Er der nogle der udfra disse tal kan hjælpe mig?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tvivl om alder? - marsvin
  • #2   10. dec 2011 Maja har ret. De fleste marsvin vejer omkring 300 gram ved 4 uger. Det er bla. derfor man siger 4uger og 300 gram når man skal fravænne sine unger.

    Så vidt jeg husker har jeg kommenteret før på dine marsvin. Hvor jeg skrev ud fra den vægt du opgav i sin tid var de enten tager fra deres mor alt for tidligt eller også havde de ikke fået det rette foder.


  • #3   10. dec 2011 De er ikke 4 uger nu, jeg har bare vejet dem fire uger i træk, da det er den tid, jeg har haft dem.

  • #4   10. dec 2011 Når de ikke er 4 uger endnu burde de slet ikke være solgt. de burde være hos deres marsvine mor.

  • #5   10. dec 2011 Det er ikke små unger. De er over 4 uger begge, men ved ikke præcist hvor gammel de er. Jeg fik af vide, at den store hun kunner være ca. 1,5-2 mdr og at den lille kunne være 4-5 uger - begge fra ca. 3-4 uger siden.

  • #8   10. dec 2011 Ja men allerede i den forrige tråd hvor hun fik dem hjem, der var vægten for lav for den mindste.

    Så noget tyder på den lille i hvertfald er taget fra moren for tidligt. Eller om ikke andet så ikke burde være solgt. For den var under 300 gram så vit jeg husker.

    og man bør ikke sælge unger i det øjeblik de rammer 300 gram da de altid vil tabe sig lidt efter og være blevet taget fra moren. Så man bør lade dem komme et stykke over 300 gram inden man sælger dem.

    Men da oplysningerne er sparsomme, så er det svært og gætte hvor gamle de er. men det er i hvertfald noget af en vægt stigning mutterne har fået.



  • #9   10. dec 2011 Men med den markante vægstigning så tyder noget på at de i hvertfald ikke har fået det optimale foder og alt hvad de kan spise. for det er nogle rigtig pæne vægtstigninger de har lavet på 4 uger.

    Men alderen som Maja skyder på, passer nok rimelig godt.

    Men som sagt så tror jeg bestemt ikke de har fået alt hvad de kunne spise ved den forrige ejer


  • #10   11. dec 2011 Jeg tror også at Majas bud på alderen passer rimelig godt.

    Andet jeg kan sige er, at de selvfølgelig ikke er fra samme kuld, men de har samme mor og far. Jeg går ud fra, at ejeren har haft gang i en parring stort set lige efter det første kuld blev født.


  • #11   11. dec 2011 Så passer alders-buddene ikke rigtigt..
    Hvis de har samme forældre men ikke er fra samme kuld, er der minimum 10 uger imellem dem, da det er den tid marsvin går drægtige..


Kommentér på:
Tvivl om alder? - marsvin

Annonce