Rotte, betændelse.. hvad er det?! {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
For snart 20 dage siden fik jeg noget ibaflin fra dyrlægen til to af mine dejlige piger, da de havde fået en slem gang forkølelse. Om aftenen, da jeg skal til at give dem medicin, opdager jeg at lille Mio's bagpote er hævet til dobbelt størrelse, og at hun slet ikke støtter på den.
Jeg går lidt i panik og ringer med det samme til vagtdyrlægen, som siger det muligvis er betændelse, og at jeg skal køre dobbeltdosis af det ibaflin jeg havde, da det også er en bred form for antibiotika.
Efter et par dage er poten helt normal igen, og jeg kører kuren færdig. Dagen efter jeg gav hende medicin for sidste gang, var det så hendes forpote, den var helt galt med! Ringede igen igen til vagtdyrlægen (for mine dyr bliver jo KUN syge i weekenden......) og hun sider jeg skal starte op på ibaflinkuren igen.. søndag morgen er den helt gal med poten, og i og med at det er kommet så hurtigt, tør jeg slet ikke tænke på, hvor hurtigt det så kunne blive rigtig slemt! Så jeg tager så til dyrlæge med hende, og få smertestillende og baytrill.
Det skulle hun have i 10 dage, og hvis det stadig kom igen, skulle jeg køre 10 dage ekstra. Dyrlægen mente nemlig, at det var en betændelse som vandrede rundt i kroppen, og at det kan være rigtig svært at komme af med det igen..
I Lørdags var det 10. dagen, hvor det så er galt med bagpoten igen! På leddet var der en hel, hård kugle!
Og hun var bestemt ikke glad for, at jeg rørte ved den!
Så jeg skal så køre på kuren 10 dage ekstra.. allerede dagen efter, var kuglen næsten væk..
Hvad kan det være?! Hvis det ikke er væk om 10 dage, skal hun have taget en blodprøve, og så tager vi den derfra. Er der nogen som har oplevet noget lignende?
Tak til alle jer der nåede helt her ned!
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Det må også smadre din piges fordøjelse fuldstændigt med så lang en kur.
Jeg har ikke rotter, og har desværre ikke prøvet noget lignende på andre dyr.
Det tætteste jeg kan komme på, er ødem, men det vandrede ikke.
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 4 Gnavere: 4 Emner: 1 Svar: 12
Men nej, det er jo heller ikke sundt..
Hvad er ødem?
maj 2011
maj 2010
10 dage virker også meget voldsomt, ifølge de nyeste oplysninger min dyrlæge har givet mig. Men det kan jeg stadig bedre forstå.
Men jeg kan ikke forstå at den har fået noget i 20 dage, og endnu ikke har fået taget en blodprøve.
Ødem er væskeansamlinger.
Vi havde en chinchilla der fik ødem i det ene bagben. Dvs. at det hævede op, og blev meget tykt at se på.
Ødem er ofte en indikator for organsvigt.
maj 2011
Selvfølgelig er 20 dage også lang tid, men der er altså mange som først kører på baytrill i 7-10 dage og så på en combo-kur 10 dage ekstra, så det er ikke unormalt.
maj 2011
maj 2010
Så har hun fået noget andet i yderligere 10 dage, og hvis det ikke hjalp, skulle der yderligere 10 dage til = 30 dage.
Som sagt, jeg kan slet ikke forstå at dyrlægerne giver så lange kure, og slet ikke med noget der er så krasbørstigt som baytril.
Men jeg kan bedre og bedre forstå, hvorfor der er øgede problemer med multiresistens.
maj 2011
Hun skulle have i 10 dage, og hvis det ikke hjalp, skulle hun have 10 dage mere.
På en måde forstår jeg slet ikke hvorfor du vælger at kommentere dette indlæg, når du selv siger du aldrig har haft rotter. Syns du skal finde et andet emne du rent faktisk har forstand på.
Baytrill er såmænd ikke stærkere end så meget andet - det er bare et meget "bredt" medicin hvis man kan sige det..
Rotte, betændelse.. hvad er det?!