{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Blåt øje! Marsvin.
  • #1   18. okt 2011 Hvis det er blåt kan det være en mælke øje hvis det er en unge. Ellers kan det være starten til stær

  • #2   18. okt 2011 hvad er mælkeøje?

  • #3   18. okt 2011 Det er f.eks når unger får hår eller andet i øjnene, så bliver øjet ofte blå. De kan dog også fødes med øjnene helt blå. Men det går som oftes væk af sig selv.



  • #4   18. okt 2011 Okay, men det er kun rundt om.

  • #5   18. okt 2011 Her er et billedet af det: http://gnavergalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=9274

  • #6   18. okt 2011 Det er et optisk bedrag.
    Øjet er ikke blåt, ej heller kanten, men kan se sådan ud når der er hvid pels ved øjet.


  • #7   18. okt 2011 enig med von fancy

  • #8   18. okt 2011 Ja det er optisk bedrag. Altså lyset der snyder og det er kun på mørkøjede dyr med hvid pels om øjet det ses på.
    Der er en mere detaljeret forklaring på det men jeg kan ikke huske den. Desuden gælder øjenfarve jo ikke det hvide uden om øjnene men indeni smiley Men flot ser det helt klart ud ! Har selv haft et par i tidens løb med det smiley


  • #9   18. okt 2011 Dyrehandleren sagde osse selv at der var lidt blåt i øjet han var født med.

  • #10   18. okt 2011 Marsvin har ikke blå øjne og kan ikke have blå øjne genetisk set. Så dyrehandlerer har formentligt ikke andet hvad vedkommende snakkede om. Hehe..

  • #11   18. okt 2011 Jeg har også en med et blåt skær rundt om øjnene smiley (Lilo) men hun er nu sort rundt om øjnene.. Det ser nemlig rigtig fint ud, også selvom det er "snyd" smiley

  • #12   18. okt 2011 Men det kan godt være at det er rundt om der og det er snyd og sådan noget, men han faktisk noget meget, meget, meget mørkeblåt inde i øjet! smiley

  • #13   18. okt 2011 Som jeg har sagt mange gange på dit fotoalbum har han genetisk set mørke (sorte) øjne.

    Et marsvin har kun blå øjne hvis der er noget galt - betændelse, mælkeøje, blindhed eller lignende.

    Det blå du kan se er et optisk bedrag - flot men altså ikke ægte.


  • #14   18. okt 2011 Hvis du virkelig gerne vil påstå du har et marsvin med naturlige blå øjne så fred være med det.

    Men det kan ikke lade sig gøre genetisk set. Og har den blå inde midt i øjet, så skyldes det andre ting som von Fancy er inde på.

    Men genetikken kan man ikke bestride ligesom jeg heller ikke genetisk set kan eje et pink marsvin fordi det ikke er muligt genetisk og lave et. Så er et marsvin med genetisk blå øjne heller ikke muligt.


  • #15   18. okt 2011 ok har fattet det nu.

  • #16   19. okt 2011 Hvorfor kan det egentlig ikke lade sig gøre rent genetisk, at et marsvin har blå øjne?
    Eller er det I mener bare, at en evt. mutation der giver blå øjne, endnu ikke er noget der er set hos marsvin?

    Jeg kunne sådan set godt tænke mig at vide, hvordan man med 100% sikkerhed kan sige, at en given mutation ikke har mulighed for at eksisterer hos et dyr.


  • #17   19. okt 2011 Ja osse mig?..

  • #18   19. okt 2011 Jeg kan ikke den lange forklaring da jeg ikke er så meget inde i den dybe genetik.

    Jeg ved bare at det ikke kan lade sig gøre genetisk og at det er optisk bedrag.


  • #19   19. okt 2011 Jeg kan heller ikke huske den lange forklaring på det optiske bedrag, og eventuelle mutationer er ikke noget der behøves at komme længere ud i når det er fakta at grisen det hele handler om har sorte øjne - tjek da selv fotoalbummet for grisen og se.

    (link fjernet)

    Pelsfarven der er på dyret gør at dyret har sorte øjne, hvilket også fremgår af billederne i fotoalbummet. De er hverken blå, pink, grønne eller andre farver vi kunne finde på nu vi er begyndt på mutationer også.

    Den blå ring der er omkring det SORTE øje skyldes et optisk bedrag der oftest ses på dyr med hvid pels omkring øjnene.
    Vil du/I gerne tro på mutationer, blå øjne og/eller at lige netop det dyr trods hvad man kan se, sprænger den genetisk mulige skala - så fint for mig. Jeg tror det fremgår tydeligt hvad der er mest sandsynligt.


  • #20   19. okt 2011 Von Fancy:
    Ikke for noget, men det er da helt tydeligt at du ikke aner hvad du snakker om.

    Jeg spørger hvorfor man med 100% sikkerhed kan sige, at blå øjne ikke kan eksisterer hos marsvin.
    Der må da ligge noget forskning bag, hvor man har konstateret at en sådan mutation er en genetisk umulighed.
    Det har ikke noget med marsvinet på billedet at gøre, jeg kan udemærket se, at det ikke har et blåt øje, men som du selv siger, at det er det hvide der fremstår som blåt.

    Det undre mig bare, at man så hårdnakket kan påstå, at det er en mutation der aldrig findes, og aldrig vil komme til at findes.

    Blå øjne er næsten altid recessivt, så det kunne jo tænkes, at der faktisk er dyr der bærer på et recessivt gen, der koder for en anden øjenfarve end den man lige kender.
    Men det er da også muligt det ikke kan lade sig gøre.
    Så ville det bare være rart at få en forklaring på hvorfor, frem for et nedladende, arrogant og uvidende svar som det du præsterer.

    Og hvad er det for noget pladder med at "sprænge den genetiske mulige skala"?
    Det er som at påstå at jorden stadig er flad.


  • #21   19. okt 2011 Pia N - jeg har på intet tidspunkt begivet mig ud i hvilke mutationer der kan, og ikke kan forekomme - eller heller afvist nogen form for mutationer, for jeg er ikke genetisk kompetent i den retning. Jeg siger blot det er fakta blå øjne ikke forefindes normalt indenfor marsvin, og at det pågældende marsvin der er tale om ikke har blå øjne.

    At du tilsyneladende læser jeg "hårdnakket påstår at det er en mutation der aldrig findes og aldrig vil komme til at findes" må stå for din egen regning.
    Det har jeg på intet tidspunkt sagt eller skrevet.
    Tror du skal nøjes med at læse hvad jeg rent faktisk skriver, inden du giver dig til at kalde mig arrogant, nedladende og uvidende - tak.


  • #22   19. okt 2011 Jeg har nu haft i en af de personer i DK som ved mest om marsvine genetike og stillet ham spørgmålet kan forklarer følgende:

    Det er ikke sådan at der er en nem forklaring. Men der er en relativt nem tommelfinger regel for hvornår marsvin får blå øjne.

    Et marsvin får blå øjne, når det ville få øjne med et rubint skær, men der er noget sort og hvidt i nærheden af øjet. Tilstedeværelsen af de to farver i nærheden af øjet giver umiddelbart en fornemmelse i hjernen af at øjet har et blåt skær, men øjet er i virkeligheden rubint.

    Mere teknisk kunne man måske nævne at det gen der fortynder sort til blå endnu ikke er set hos marsvin, og det er det der f.eks. findes i katte, mus og rotter. Teoretisk set burde det kunne findes på et tidspunkt, hvis det opstår, men det er ikke såvidt vides opstået endnu. Denne fortynding ville give ophav til et sandt "blue" marsvin, og ikke de "falske" slate-blue (grey, skiffergrå) marsvin vi ser idag.

    Men teoretisk set kunne en person derude godt have et marsvin med "ægte" blå øjne. Ligesom der kunne findes et hav af andre mutationer vi endnu ikke har set hos marsvin, derude. Men uden en kyndig person der har "set lyset" med hensyn til hvad der egentligt er tale om, kan det naturligvis ikke bekræftes sådan uden videre...


Kommentér på:
Blåt øje! Marsvin.

Annonce