{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
512 visninger | Oprettet:

Den Store Marsvinstråd! - Overvejere Marsvin Avl! {{forumTopicSubject}}

Hej
jeg nu hvor jeg får ny bolig hvor jeg for mere plads har jeg gået og leget med tanken om at havde nogle marsvin enten til Hygge avl eller Avl til udstillingsbrug. men må ærligt indrømme af jeg ikke kender så meget til avl med marsvin.
har haft marsvin og kom virkelig til at elske de små pus. smiley

Men ville høre nogle af jer her inde om der var nogle der kender nogle der avler marsvin til udstillig og om personen har lyst til at besvare nogle spørgsmål for mig.
samt om der er nogle her inde der kan fortælle mig deres erfaring med avl og hold af marsvin i lidt større mængder end de der 2-3 stk.

vis ud / i også har nogle tips til mad, bure, legetøj m.m.
samt nyttigt at vide om pasning vil jeg da meget gerne høre om det.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Den Store Marsvinstråd! - Overvejere Marsvin Avl!
  • #1   13. okt 2011 Hvorfor ikke bare få nogle marsvin til hygge - hvorfor avl?

Der er mange overvejelser i forbindelse med avl, for at nævne nogle få:
    - Hvorfor vil du avle? Er der noget du vil opnå og dermed en grund til avlen? Der sidder rigtig mange overskudsmarsvin rundt omkring i forvejen så hvis ikke man har en grund til at sætte ungerne i verden, hvorfor så? Især når man samtidig indregner alle risici.
    - Hvad skal du med ungerne? Skal de beholdes eller sælges? Hvad hvis der kommer ene hanunger, eller markedet er sløvt? Har du plads til at beholde overskud til de bliver solgt? Man skal ikke avle og tænke at dyrehandleren jo altid kan bruges, for langt de fleste dyrehandlere vil ikke have unger når de er meget over 4 uger gamle og ofte ikke hanner.
    - Hvad hvis der kommer komplikationer? Har du råd til flere tusinde kroner dyre dyrlægeregninger, og mulighed for at komme til dyrlæge midt om natten i weekenden, hvis det er der hunnen går i fødsel med komplikationer? Vil du kunne bære at miste dine hunner pga. komplikationer?

Derudover kommer alle spørgsmålene hvis du stadig vil avle - HVAD vil du avle? Med hvilket formål?
    Der er mere i "udstilling" end bare avlsspørgsmålene. Udstilling som hvad - race eller kæledyr? hvilken race?
    At avle racedyr kræver tid, overskud, lyst, penge og en lyst til at sætte sig ind i standarden for racen mv. Samme gør kæledyr til udstilling såmænd.

• #2   13. okt 2011 Von Fancy:
    Skal forsøge at svare dig så korrekt som muligt men der er også meget i det du skrev som jeg helt klart skal tænke over.
    General vil jeg gerne kunne avle udstillings dyr ligesom med mine kaniner der avler jeg for at op nå Ærespræmie dyr og dyr med høj kvalitet. både inde for udstilling og avl af spring kaniner.
    Genealt er mit ønske at lære mere af "marsvins verden" ligesom jeg har lært hvordan "kanin verden" er nu.

Det af kunne være stolt af mit dyr fordi det feks. har fået ærespræmie eller af jeg har fået avlet en unge som er fantastisk smuk og det det bedste temperament som man kunne ønsker sig.
    Det er sådan noget der driver mig i min avl og det er det min lykke er. ja der skal ikke så meget til men jeg ved ikke noget bedre..

Kan godt se det med at tage alle de "uønsket" marsvin og give et hjem.. men jeg tro ikke det er det jeg vil..
    så kan man sige så meget andet om det men det samme er i kaniner og der gør jeg da lidt for det (bliver ikke beskrevet her) men min marsvins dyr skulle gerne kunne tilpasses sådan af jeg feks. havde en 5-7 dyr eller ligne som der var nogle gode udstillingsdyr og som evt. kunne give mig nogle andre flotte avls dyr.'

Øhh'' tro jeg fik besvaret det hele nu men vis du ikke lige forstår hvad jeg skrev må du da gerne sige til. uddøber gerne mine svar.

• #3   13. okt 2011 Jeg kan se på dit indlæg at du nok ikke har den store erfaring indenfor marsvin og udstilling. Men marsvin til udstilling er ikke bare marsvin til udstilling.
    Der er et hav af forskellige racer med hver deres racetypiske kendetegn og hver deres standard de skal leve op til (type, pels, øjne, ører, farve og/eller lignende) for at være "gode udstillingsdyr".
    Derfor er det vigtigt at finde DEN/DE racer dit hjerte banker for og som DU finder interessante og som du ønsker at forbedre og arbejde på.

Det jeg skrev med overskudsdyr, var ikke at man skulle give dem et hjem i stedet, det var at når der ER så mange overskudsdyr rundt omkring, så er der ingen grund til at avle flere, hvis man ikke har en mening, mål og grund. Altså kuld "for sjov" finder jeg ingen mening ved når det bare tilføjer endnu flere overskudsdyr til markedet. Det var det jeg mente.

Desværre er gode udstillingsdyr ikke bare = de laver gode udstillingsdyr. Der skal lægges arbejde i at have gode udstillingsdyr, og der er ingen garanti for at to champions avler lige så gode unger. Det meste seriøse avl kræver mere end 5-7 dyr, i hvert fald hvis man gerne vil have kuld og unger at udstille mere end få gange om året.

Jeg vil mene dit første skridt er at komme til en marsvineudstilling - se hvordan tingene foregår, se de forskellige racer, snak med de forskellige opdrættere.. Alt sammen INDEN du anskaffer dig dyr.
    Du skal finde ud af hvilken/hvilke racer eller slags kæledyr du kan lide og som du vil opdrætte, før du bare anskaffer dig nogle dyr til et opdræt.
    Desuden vil jeg anbefale dig, når du har fundet ud af hvad det er for nogle der interesserer dig, så at læse DMK's standard (Jeg er DMK (Dansk Marsvineklub) medlem, og svarer derfor ud fra den side) og læse op på hvad det reelt er der kræves indenfor racen/racerne osv. for det er det man avler efter - at forbedre dyrene så de lever op til standarden og kan få certer og blive champs.

• #4   13. okt 2011 hvad fik dig til at begynde din avl ?
    hvor kan jeg finde info om racerne ?
    er der en side feks. en foreningsside eller ligne for marsvin hvor man finder info ?

• #5   13. okt 2011 Det der startede min avl, var at min søster lavede et kuld langhårsunger og jeg fik én derfra - hvilket startede en passion for langhårede mutter og gav mig lyst til selv at opdrætte.
    Med årene har jeg dog skiftet race da jeg brænder for en anden nu, sådan kan det også ske.
    Jeg var dog noget yngre da jeg fik idéen om at opdrætte, og har lært utrolig meget med tiden, hvilket også er derfor jeg vil råde andre til at starte med at sætte sig mere ind i opdræt, racer, udstilling mm. end jeg selv gjorde i sin tid - jeg sprang så at sige bare ud i det, og det var en fin start for mig, men andre vil jeg råde til at undersge, snuse og lære, mere end det, inden de starter ud.

Du kan finde lidt information på DMKs hjemmeside www.marsvineklub.dk , men racerne er ikke listet nogen steder. Der er bedste bud at du kommer til en udstilling og kan se de forskellige racer og snakke med opdrættere.
    Men ellers kan du kigge på DMks hjemmeside og surfe rundt på opdrætteres hjemmesider og se om du falder over noget du finder interessant.

• #6   13. okt 2011 Start med at købe et par marsvin så du lærer at passe dem. Så hav dem i nogle år og hvis interessen stadig er der dér så kan du kaste dig ud i avl. Du skal vide meget om marsvins pasning før du begiver dig ud i avl.

Og når du stadig har meget tvivl om det at holde marsvin så synes jeg du bør vente med avl indtil du har mere tjek på dette dyr.

Kommentér på:
Den Store Marsvinstråd! - Overvejere Marsvin Avl!

Annonce