{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
748 visninger | Oprettet:

Makker til enlig han marsvin {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen smiley
Min veninde og hendes kæreste har et ældre enligt han marsvin. De er fornyligt flyttet i hus, med mere plads og stor have, og vil nu gerne give deres marsvin den makker den fortjener, men hvad ville det bedste være?

Jeg har læst et par gange nu, at en ung han burde kunne sættes sammen med en ældre han uden større problemer.

En hun vil naturligvis give unger, det er de forberedt på. Såfremt man vælger en hun vil det så være bedre med en voksen hun eller stor unge, eller vil en unge der lige er fravænnet kunne gå an?
Tænker en helt ung hun måske ville kunne få skader, når den begynder at blive kønsmoden?

Naturligvis er det også en mulighed, at få den kastereret, men det tvivler jeg på de vil.

Når nu det er et ældre marsvin, ville det så være en idé med to, så den nye ikke bliver enlig, når den gamle engang ikke er her mere, eller er det bedre bare at få et nyt marsvin til den tid? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Makker til enlig han marsvin
  • #1   11. aug 2019 Nu er det jo længe siden jeg har avlet marsvin men hvis det stod til mig ville jeg nok ikke sætte en nyt marsvin ind til den for nu er det en ældre en som er vant til at være alene det er sjældent at den vil acceptere den nye ankomne og den vil nok finde på at angribe den nye så det ville jeg nok ikke gøre jeg ville vente til den ikke er her mere så kan man få to næste gang som er vant til at gå sammen det ville jeg gøre smiley

  • #2   11. aug 2019 En hun er en ringe ide, bare fra den praktiske vinkel, og helt uden at kigge på hvad der går galt.
    Marsvin bliver kønsmodne når de er 4 uger, så en hun unge er ikke det smarteste.
    Derudover... så skal de adskilles inden hun føder, da hun ellers vil blive parret få timer efter med ny drægtighed til følge.
    Nu går jeg ud fra at det ikke er meningen at hun skal gå og være drægtig hele tiden. Det vil så kræve flere bure. Og hvad med ungerne. Der kan fx komme 5 hanunger, og mange hanner i flok er sjældent noget der fungerer. Salg af marsvin unger, det er heller ikke altid det går strygende - og så er vi tilbage ved flere bure.
    Det går derimod oftest godt med en voksen han og en hanunge på 8-12 uger.
    Alternativt, hvis han ikke er supergammel og ellers I god form, så er der kastration og så efter et par uger 1-2 hunner.


  • #3   11. aug 2019 Tak for svar begge to smiley

    Pt. har de et stort klassisk plastikbur, men de har et møbel stående (mener det er en kommode de ikke længere bruger), som de har planer om at omdanne til et marsvine bur, så adskillelse er en mulighed, HVIS de engang får unger.
    Angående det med at komme af med eventuelle unger, så er der blandt andet mange børnefamilier i området, og de bor lige ved to børnehaver og en skole, så der burde være en chance for at komme af med dem smiley
    Som jeg prøvede at forklare i den oprindelige besked, er evt. unger ikke deres største betænklighed, dermed ikke sagt at de ønsker bare at avle totalt tankeløst.

    Det handler egentligt om, at de gerne vil opfylde deres nuværende marsvins behov for en artsfælle, men er i tvivl om det vil være mest problemfrit med en han eller en hun smiley
    Ved godt man naturligvis ikke kan vide sig 100% sikker, men tænkte det ville være gavnligt at høre andre folks erfaringer smiley


  • #4   11. aug 2019 På den lange bane - så bør de vælge en hanunge.

  • #5   20. okt 2019 Hvis nogen skulle være interesseret i en opdatering, så fik de her i torsdags (d. 17.) en lille han unge smiley

    Det er gået over alt forventning, og Bent har taget utroligt godt imod lille Louis smiley
    Begge var lidt overvældede over situationen den første dag, men der har ingen aggression eller tegn på dominans været, og nu hvor de har haft et par dage til at vænne sig til hinanden, er de begge kommet ud af deres skal, og lille Loui har travlt med at undersøge de nye omgivelser smiley


    profilbillede
Kommentér på:
Makker til enlig han marsvin

Annonce