{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.286 visninger | Oprettet:

Melorme. {{forumTopicSubject}}

Hej smiley
Jeg var ude og købe melorme igår.
Da jeg har hørt at de er sunde for dværghamster, er det sandt?

Har også hørt at jeg kunne give dem til mine dværghamster, hvis vi havde små nyfødte unger, så de ikke blev ædt, er det rigtigt?

Og til sidst, hvordan fanden giver man dem de melorme, så der er styr på dem? Hvor mange af gangen? & hvor tit? smiley

På forhånd, tak for hjælpen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Melorme.
  • #1   6. maj 2010 vi gav ca. 3 gange om ugen..
    stak bare den lille djævel hen til hamsteren og så tog den, den selv og spiste den =0)


  • #2   6. maj 2010 Skal man røre dem? smiley
    Er ik meget for det..
    Men det er vel noget man vender sig til? smiley


  • #3   6. maj 2010 altså det har jeg gjort, men man kan sikkert også bruge en pincet eller lign..

  • #4   6. maj 2010 jeg brugte pincet da jeg brugte dem til mine dværgvagtler

  • #5   6. maj 2010 0kay, tusinde tak begge to smiley

  • Ditte H
    Ditte H Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 1 Svar: 3
    #6   8. maj 2010 lige et godt råd med melorme:
    1: sørg for låget sidder GODT fast, ellers kan du lige pludselig finde dem mange steder :S
    2: hvis de står koldt går de i dvale, og chancen for at de kravler ud er minimal
    3: giv dem ikke særlig tit til dine dværghamster, da de ellers vil "gemme" dem som med andet foder og så kravler de ud af buret.

    dette er nogle erfaringer jeg har gjort mig, vi havde melormene stående i stuen og pludselig kravlede de alle andre steder end i deres bøtte Bvadr!! :S


  • #7   8. maj 2010 Vi sørgede for de åd dem de fik, og gik ikke før de havde spist den..
    sørg forresten også for at de har noget de kan gumle på, for ellers gumler de på hinanden eller beholderen de er i.. (og de kan altså komme igennem mange spændende ting)


  • #8   8. maj 2010 AD!
    MANGE MANGE TAK!
    hvor tit vil du anbefale? 2 gange om dagen ? altså to orme pr. dag?
    eller mindre? smiley og hvor meget mindre?


  • Ditte H
    Ditte H Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 1 Svar: 3
    #9   8. maj 2010 ihvertfald ikke mere end 2 hver anden dag og så ville jeg kigge på mens de spiser dem hehe hvis de får for mange kan de gemme dem i munden lige som når de samler mad :S og ja og så gemmer de dem hehe

  • #10   8. maj 2010 Jeg har købt melorme nu, og jeg fordre dem med en pincet. smiley

  • #11   8. maj 2010 Forstår godt de ikke ville ha' dem, ville jeg sgu heller ikke hvis det var mig, de er fandme ulækre :s

  • #12   8. maj 2010 de bør ikke få for mange.. vi gav 3 om ugen..

    melorme er en utroligt fedende larve, så de små hamstre kan hurtigt blive fede..
    så det er en god idé sommetider at bruge andre alternativer og ikke for mange melorme.. =0)


  • #13   8. maj 2010 0kay smiley Tak panda's opdræt ! smiley

    Stald-Tulle: Fy forhelved. det var dog det klammeste jeg har hørt.
    Er glad for jeg ikke skal spise af den gaffel, selvom den evt. er blevet vasket grundigt!


  • #14   8. maj 2010 Nårh okay, for ellers ville det ikke være så lækkert smiley

  • #15   9. maj 2010 anyway.. melorme er ulækre smiley og de skal bestemt ikke være i mit køleskab smiley
    Mine er i et gammelt glas. og så får de avispapir som de spiser smiley


  • #16   9. maj 2010 melorme kan da i hvert fald godt bide..
    de har kæber ligesom alle larver, og om de sætter dem i et blad, træ eller en finger er da for melormenes vedkommende da komplet lige gyldigt.. specielt hvis man arbejder med de store melorme, som også kaldes tigerlarver af nogen, fordi striberne optræder kraftigere, de kan godt give et lettere smertefuldt bid..
    men bide det kan de godt.. =0)
    de er dog en meget fredelig larve, så det er sjældent de gør det.. min erfaring er dog at de store er lidt mere bidevillige end de små =0)


  • #17   10. maj 2010 melorme er i stand til at bide igennem hvad som helst.. sutte nej.. hvis du kalder bide for nappe så ja.. de bider nok ikke gennem huden ved et enkelt bid, men de skal nok komme igennem hvis det var det de ville, og det kan også give smerte selvom de ikke kommer igennem første gang (alt efter hvor ens smertegrænse ligger, ca. det samme som et prik fra en nål), men nej pga. deres relative lille størrelse, så kommer de ikke igennem med et enkelt nap/bid..
    men at sige de kun kan sutte er temmelig fejlagtigt..


  • #18   10. maj 2010 lige en lille tilføjelse så har kæmpemelormen så kraftige kæber at de kan bide igennem knogler.. =)

  • #19   10. maj 2010 altså af en der foregiver at vide meget om melorme så ku jeg godt sige noget?
    xD

    der er to typer melorm..
    den lille ganske almindelig og en større (også kendt Zophobas), ca. 4 gange så stor..
    google det..

    ;0)

    melorme og melbiller uanset om det er den almindelige eller kæmpeudgaven har relativt store kæber sammenlignet med andre larver/biller..


  • #20   10. maj 2010 nej larver/biller har ikke tænder, men det betyder da skisme ikke at de ingen kæber har ;0D
    ligesom de også kun har et exoskelet og ikke et skelet inde i kroppen som mennesker har..


  • #21   10. maj 2010 okay.. gå ind på google.. ca. de første 300 sider bekræfter det?
    de kan da så sandelig godt bide sig igennem, melorme både biller og larver har som tidligere nævnt nogen kraftige kæber, og har du et bevis for at de ikke kan bide sig igennem knogle? for jeg kan godt finde sider der kan bekræfte det ;0)..

    det er sundt at diskutere smiley
    og så synes jeg bare at når folk ligger deres viden ud, og jeg har en anden opfattelse, så er det jo kun sundt at diskutere for at alle kan blive klogere..
    og eftersom du ikke rigtig er kommet med nogen konstruktive argumenter udover; det kan de ikke? så tror jeg egentlig stadig ikke jeg er overbevist ;0)


  • #22   10. maj 2010 Alle larver om det er fluelarver eller billelarver er designet til at være altædende.. det en larves liv går ud på er at blive så fed som muligt..
    lav et eksperiment, og smid en død mus ned i en balje med melorme, så vil du nok blive overrasket, den dag den er væk ;0)
    de kan sagtens komme igennem, og hvis du ikke har fået en nap, så har du sandelig været heldig, for tror da de fleste der har holdt melorme, hvad enten det er til gnavere eller reptiler, har prøvet at de har sat kæberne i..


  • #23   10. maj 2010 jeg har da åbenbart undersøgt sagen til grundigere?
    du siger til mig at de ikke kan, så prøver du jo også at overbevise mig om at du har ret, problemet er bare at du ikke rigtig præsentere nogen argumenter eller har noget belæg for den udtalelse..

    hvor har du din baggrundsviden fra siden du er guru indenfor melorme og melskrubber?


  • #24   10. maj 2010 Melorme kan self. bide !!!

    Melorme spiser IKKE aviser, hvis de da ellers får mad. Melorme avles i en blanding af hvedeklid og hvedemel, og de spiser blandt andet kartofler og agurker. Og så skal de helst bo varmt. Hvis de ikke kunne bide, kunne de ikke spise en rå kartoffel. De kan jo ikke "sutte" den i dem !!!

    Jeg har opdrættet melorme til mine blåhovede sommerfuglefinker. Og så har jeg vist iøvrigt lidt mere erfaring end de fleste i den her tråd.

    De skal bare holdes i en beholder af glas, så kan de ikke stikke af. Siderne skal være glatte, så skal de såmænd nok blive, hvor de er. Ligger man dem i køleskabet, ligger de i dvale, men ligger de for længe derinde dør de.


  • #25   10. maj 2010 Susanne: præcis =0)

  • Ditte H
    Ditte H Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 1 Svar: 3
    #26   11. maj 2010 Jeg har altså også prøvet at blice "bidt/nappet" af en melorm, og syntes det var ganske ubehageligt :S siden har jeg altid taget dem med en pincet haha

Kommentér på:
Melorme.

Annonce