{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.365 visninger | Oprettet:

sår og mistet pels. : Marsvin {{forumTopicSubject}}

ØV jeg har lige haft Freja oppe.
Hun har sår bag forbenet og tynd pels,/ bare pletter langs den ene side og ingen pels på den ene fod/bagben!

Har inget til dyrlægen og fået en tid på mandag kl 9.50
Jeg skal have alle 6 marsvin med op og tjekkes.
Dyrlægen snakkede om evt mider?

De klør sig lidt men ikke noget jeg sådan har bidt mærke i.
Ingen af de andre incl hendes unger fejler noget.

Min venindes andre marsvin er lige blevet behandlet mod pelstab, hun kan ik huske hvad det hed.
Og Freja er fra hende, så det er noget der smitter, men det er ca 3 mdr siden jeg overtog hende? Hvis ik mere eller mindre kan ik lige huske det i skrivende stund.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  sår og mistet pels. : Marsvin
  • #1   5. aug 2011 Det kan meget let være sellnick/marsvine skab. Og det er dødeligt hvis ikke det handles i tide.

  • #2   5. aug 2011 Og sellnick/skab ligger latent i alle marsvin. Det vil sige de alle har det, men det er ikke alle det kommer i udbrud ved.

  • #3   5. aug 2011 prøv se billederne jeg har lagt som album : Hvad fejler Freja?

    Jeg har snakket med dyrlægen og har fået en tid.


  • #4   5. aug 2011 kan man så se nogle mider eller noget?
    Eller er det i / under huden?


  • #5   5. aug 2011 Hm. Jeg ville ikke vente til mandag

  • #6   5. aug 2011 Det er ikke til og vide for os hvad hun fejler. Det kan dyrlægen.

    ved sellnick behandler man på mistanken da det er svært at påvise miden da den lever under huden..


  • #7   5. aug 2011 Havde en god snak med dyrlægen, har brugt dem i nogle år og stoler på dem og har altid fået en god og korrekt behandling af dem, og efter vores snak er jeg rolig nok til at vente til mandag.

    Freja viser ingen tegn på irritation, hverken i buret, med de andre eller når jeg har hende oppe og rører, hun opfører sig helt notmalt og klør sig ik engang mere end normalt.


  • #8   5. aug 2011 min kanin havde skab det kan være det er kommet fra en ræv der er kommet forbi eller noget... men se at få den til dyrlægen!

  • #9   5. aug 2011 arh jeg bor på 3 sal, så håber da ikke det er en ræv hehe

  • #10   5. aug 2011 Nej det ville være lidt spooky, hehe.

  • #11   5. aug 2011 Som Sortfod skriver mener man at sellnick/skab ligger latent i alle marsvin og kan bryde ud ved stress, og derfor har det ikke noget at gøre med om der har været en ræv forbi eller ej.

  • #12   5. aug 2011 *GG* Nej jeg håber ikke ræven lige har været et smut forbi 3. for at sende lidt skab rundt.

    Skab er btw det samme som mdier, - skab er nogle mider som lever under huden, og som de andre siger, er det noget som ligger latent og bryder ud hvis dyrene f.eks. er udsat for stress eller nedsat immunforsvar, og det er derfor ikke alle dyr som får det i udbrud.

    Hvis det ikke er særlig voldsomt, så synes jeg godt det kan vente til mandag, det må jeg ærligt indrømme - var det nu helt vildt voldsomt og noget den havde gået med længe ville jeg være taget af sted og havde fået noget medicin til behandling asap.

    Men en ting jeg godt kunne tænke mig at få en afklaring på, er at jeg får altid af vide at skab smitter helt vildt og man skal rense hele buret m.v. men hvis det ligger latent i dyret, gør det så reelt set en forskel at behandle alle dyr, inkl dem som ikke har det i udbrud, og at descinficere burene?


  • #13   5. aug 2011 jeg ville ihvertfald gerne se HVORDAN ræven bar sig ad med at kommer herop i så fald hihi smiley

    Hun virker ik generet af det som sådan, jo klør sig lidt, men eller helt almindelig opførsel, så venter til mandag, havde hun reageret ved at pive hvis jeg rørte eller noget, eller friske blodige sår, så havde jeg selvf. ikke ventet..


  • #14   5. aug 2011 hun har også bare pletter på skuldre og forben og nogle meget bitte små sår på skulder. Hun er helt ligeglad med at jeg undersøger og rører hende

  • #15   5. aug 2011 Jeg vil dog indskyde at sellnick/skab kan gå rigtig stærkt og udvikle sig til store blødende sår på få timer. Havde jeg valget, var jeg taget afsted fredag i stedet for at risikere at skulle afsted i weekenden. Der er lang tid til mandag hvis det pludselig udvikler sig.

    Rollos: Der er også nogle dyrlæger der råder til man kun handler dem i udbrud da det kan ligge latent i alle dyr. Men ved at behandle hele bestanden får man jo ram på alle der er i udbrud, selv om man måske endnu ikke kan se de er i udbrud osv.... Men det er vist forskelligt hvordan man behandler og hvor mange man behandler osv.


  • #16   5. aug 2011 blir det værre fx i morn, tager jeg selvfølgelig afsted med hende ! Så vil jeg ikke vente, men når når hun ik virker generet af det overhovedet, og i samråd med dyrlægen venter jeg til mandag, men igen, får hun det værre tager jeg afsted med det samme, weekend eller ej.

  • #17   5. aug 2011 Tænker bare at hvis man behandler "unødvendigt", dvs måske hele bestanden - hvis man som os har flere dyr - fremfor måske kun selve det bur der er ramt, kan man måske risikere at de blir resistente overfor behandlingen!?

  • #18   5. aug 2011 okay nu vidste jeg jo ikke du boede på 3. sal smiley

  • #19   7. aug 2011 Mikael A - nej man vil ikke kunne se "afføring fra mider" på marsvinet. Miderne lever under huden og derfor vil man hverken kunne se dem eller afføring fra dem.

  • #20   7. aug 2011 Og derudover kan marsvin som virker raske altså godt være syge selvom de ikke udviser symptomer.



  • #21   7. aug 2011 Det har ikke været det, I har kunnet se. Det giver sig selv at når miderne lever under huden, så lægger de heller ikke afføring på huden.
    Måske det I har kunnet se har været uskadelige hømider eller lignende.


  • #22   7. aug 2011 Jeg skal heller ikke kunne sige om dyret havde mider, jeg siger bare at der har i hvert fald ikke været afføring fra mider I kunne se i pelsen, for det kommer der ikke hvis marsvinet har skab/sellnick (mider).
    Det kan også være dyrlægen ikke havde forstand på det, det er der desværre også mange der ikke har, eller informeret forkert.


  • #23   7. aug 2011 Det smitter ihvertfald for en af de andre hunner klør sig en del, men der er ikke noget at se på hende, men hvor bliver det godt at komme til dyrlæge og få svar på hvad det er...

    Træls når man har sat ungerne til salg fra i morgen, men sælger selvfølgelig ik syge dyr! og vil ikke give problemet videre, så de skal tjekkes og evt behandles inden salg!

    Glæder mig til mine små skattebasser har det bedre igen, sikke en grim pels Freja har fået af det.. Sårene hun havde er dog faldet af og tør hud der hvor de sad..og ikke nogle nye sår.


  • #24   7. aug 2011 Umidelbart lyder det ikke som sellnick/skab når sårene falder af igen og ikke er kommet igen.

    Så kan det mere lyde som ringorm/svamp. Så den mulighed er der også.


  • #25   7. aug 2011 hmm har fundet nogle små sår /rifter men ikke noget på størrelse med de andre, hvad kan man få hvis det er svamp/ringorm?
    er det svært at komme af med?


  • #26   7. aug 2011 Men har så også opdaget han hun mangler pels især skuldre og ned ad forbenene og lidt om mod brystkassen/bringe eller hvad man kalder det..?

    så det er ik kun på bagben og siden som jeg først opdagede.



  • #27   7. aug 2011 Mod ringorm bader man dem med Imaverol som fås på apoteket.
    Men et dyrlægebesøg er tiltrængt så du kan finde ud af reelt hvad det er der er galt.


  • #28   7. aug 2011 Jeg synes bestemt det ligner sellnick (marsvineskab, ikke det samme som ræveskab). Synes ikke det ligner svamp.

    Sellnick ligger, som andre har skrevet, i mange marsvin og kan gå i udbrud ved stress - eller bare hvis det lige synes. Men det har selvfølgelig tæret på hende at have unger og det er jo en form for stress for kroppen. Det ses ofte at højdrægtige hunner og hunner med unger får det da kroppen arbejder hårdere. Når du ikke har flere dyr synes jeg bestemt det er en god idé at behandle dem alle, det burde ikke være nødvendigt at tage hele gruppen med til dyrlægen, medicinen kan gives i munden. Men har dyrlægen bedt om det må du hellere tage dem med smiley


  • #29   7. aug 2011 de kommer også alle sammen en tur til dyrlæge i morgen tidlig

Kommentér på:
sår og mistet pels. : Marsvin

Annonce