{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
861 visninger | Oprettet:

HJÆÆLP Marvin. Er chancen brugt nu eller? {{forumTopicSubject}}

Jeg havde Lucky i et par år, og fik så for ét år siden en ny, Justy, som i nok kan høre på navnene er de begge hanner. Det gik rigtig fint og de hyggede sig MEN, så på et tidspunkt (i startet af året) begyndte de at lægge op til at slås, og den "lille" (som nu er blevet norget større end Lucky!!) blev meget dominerede, jeg blev bekymret for lille uskyldige Lucky, og da Lucky lidt efter fik ringorm valgte jeg at skille dem ad, både så Justy ikke blev smittet, og så der ikke skete Lucky noget (det var inden vi vidste hvad der var galt. Og de er begge blevet behandlet for det!). Jeg læste mig til på nettet, og fik svar fra div. forums om at løbet nok var kørt og de IKKE kunne sammen længere. Siden da har de stået ved siden af hinanden i hver sit bur. Men så for lidt siden læste jeg på Mutterne.dk mener jeg det hed at det ikke havde nogen betydning hvis to hanner små slås lidt, og nogengange havde pelstotter efter 'kamp' i munden, og det nåede mine jo aldrig. Så dér tænkte jeg om man kunne sætte dem sammen igen? eller om det er for risikabelt. prøvede efter de ikke havde stået sammen 14 dage ca. og der begyndte de at sige lyde, og løbe efter hinanden, og ville slås, men jeg stoppede dem. Så tænkte på om det var bedst at anskaffe sig to unger, og sætte én ind til dem hver? Så de ikke skal gå helt alene og kede sig? smiley Nu hvor jeg jo har plads, råd og tid.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HJÆÆLP Marvin. Er chancen brugt nu eller?
  • #1   30. jul 2011 Ved ikke om Justy vil kunne 'handle' en unge, eller om han vil være ond mod den??

    Og de er jo trods alt flok dyr, så de burde da i hvert fald have mindste én bofælle smiley men ved ikke om det er for sent med Justy og "ligemeget" med Lucky nu hvor han er 5 år? smiley


  • #2   30. jul 2011 Det handler altid om, at de skal finde ud af hvem der bestemmer. De jager hinanden, og det vil se voldsomt ud, men i mange tilfælde ordner det sig.
    Men jeg vil sige man skal have mavefornemmelsen med, efter egen erfaring. Havde samme problem, og det endte med at mit aller mest ynglings marsvin blev hakket i øjet og ikke kunne redes. Øv. Men som du skriver ville de sagtens kunne handle en unge, det er altid en god løsning. Eller kastrere dem og giv dem en dame smiley


  • #3   30. jul 2011 Først og fremmest så kunne begge marsvin let være smittet med ringorm selvom du skildte dem ad. Ringorm smitter og den raske man sagtens have svampe sporre i pelsen allerede da du skildte dem ad. Derfor man altid skal behandle alle dyrene for det.

    Men angående de 2 hanner.

    Det kan godt være de kan gå sammen, det finder du kun ud af ved at lukke dem sammen og se hvad der sker. Når marsvin skal finde rangordnen både hanner og hunner kan det se voldsomt ud, men man er nød til at lade dem finde den.
    Hvis man skiller dem ad så længe de ikke bider hinanden osv, så finder de aldrig rangordnen. Det kan se meget voldsomt ud ja.

    Men så længe der ikke er bidsår, hår udover det hele osv. Så kan man tage det mere roligt.

    Men hvis ikke de kan gå sammen kan du give dem en han unge hver. Men du kan også risikerer de pludselig ikke kan enes med deres han unge når den bliver større.

    Så det bedste i mine øjne ville være at få dem begge kasteret og give dem hver en dame. Den løsning virker altid for marsvinene. Og det er den mest optimale.


  • #4   30. jul 2011 Fragtrup .
    Ville og ønske det var det jeg havde fået afvide, så jeg aldrig havde skilt dem ad smiley Vi ringede engang til dyrlægen og spurgte hvad det ville koste at få dem kastereret, og der fik vi svaret at det kostede 750,- pr. marsvin, og det ikke engang var sikkert de overlevde bedøvelsen, så det kunne ikke lade sig gøre..

    Sortfod ©
    Justy var ikke smittet, overhovedet. Men han blev alligevel behandlet smiley
    - Jeg tror på en måde ikke Justy vil være god ved (han) ungen, men Lucky er altid god mod andre marsvin, så måske kunne han få en han unge, og Justy en hun (og blive kastereret). Men jeg vil jo heller ikke hvis chancen for de ikke overlever bedøvelsen er så stor, som jeg fik afvide smiley


  • #5   30. jul 2011 Risikoen ved en kasteration er altså ikke overdreven stor. Selvfølgelig er der altid en risiko det er der jo ved alt med narkose. Men oddsne er i prinsippet 50/50

    Hvis hannen har god kondition, ikke for fed, ikke for tynd og ellers som sagt en god kondition så er odssne for at han klare kasterationen faktisk god.

    Selvfølgelig kan man aldrig vide det, men så længe man tager udgangspunkt i at dyret skal have en god kondition, så er det altid en start.

    Derudover så er det vigtigt at dyrlægen har forstand på marsvin når han/hun skal kasterer. De skal nemlig ikke faste eller lign. Og de skal have varme mens de vågner op så de ikke bliver kolde. Og så skal de ellers i gang med at spise ret hurtigt efter de vågner.



  • #6   30. jul 2011 Justy er på kur, men han vil bare ikke tabe sig smiley
    Hvornår har marsvinet god kondition?
    Og gad vide hvor langt jeg skal ud i verden for at finde en dyrlæge der har forstand på marsvin :o))


  • #7   30. jul 2011 hvad vejer han?

  • #8   30. jul 2011 Det ved jeg faktisk ikke, kan lige veje ham

  • #9   30. jul 2011 1250 g ca. smiley

  • #10   30. jul 2011 Så skal han da bestemt ikke slankes. Generelt set er det en utrolig dårlig ide at slanke marsvin. For hvis man sætter deres foder ned osv. så begynder de og tærer på deres fedt depoter og kan let få fedtlever...

    Så det skal man ikke. Men den vægt er bestemt ikke skidt. Føles han godt kompakt som en mursten? Eller er han flommet og fed nærmest.?


  • #11   30. jul 2011 Hm nej, nu vidste jeg jo ikke hvad han vejede, så snakkede kun ud fra udseende.. Han ser fed ud, og rigtig stor synes jeg smiley Men nu er mit andet marsvin også et lille marsvin

  • #12   30. jul 2011 Han får en lille håndful mad morgen og aften, i stedet for at have i skålen hele tiden (med mindre han ikke spiser det hele altså)

  • #13   30. jul 2011 ok...

    Men han har vel adgang til hø hele tiden, og så får han vel også grønt ?

    Jamen mærkes han flommet, og flæsket når du mærker på ham? Hvis ikke så er han ikke fed. Selvom vægten ligger på 1250 så behøver han bestemt ikke være fed. Det er skam en rigtig god vægt.


  • #14   30. jul 2011 Han har ALTID adgang til hø, både så han kan æde det, og lave hule i det. Også får han frisk hver dag. Grønt får han også hver dag, men det begynder vi at skære ned på nu, da de ikke behøver <b>så</b> meget.

    Hm, jeg ved ikke hvad flommet betyder. Men man kan sagtens tage i en "delle" smiley


  • #15   30. jul 2011 Når du mærker på dyret, er kroppen så fast, eller er det ren blæver på siderne?

  • #16   30. jul 2011 En blanding. Den er ikke helt fast, men det er dog heller ikke det rene blæver. Som jeg skrev kan man godt tage fat i en delle smiley

  • #17   30. jul 2011 Det kan man også på mine store dyr uden at de er fede smiley
    Det lyder ikke som om han er fed men nærmere bare et stort marsvin med god kondition så jeg vil ikke mene det lyder som om han skal slankes.


  • #18   30. jul 2011 Okay, men tror altså ikke han skal have mere mad:)

Kommentér på:
HJÆÆLP Marvin. Er chancen brugt nu eller?

Annonce