{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.269 visninger | Oprettet:

Mirian S
Mirian S
Tilmeldt:
18. mar 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3

hvilken strøelse til marsvin? {{forumTopicSubject}}

som overskriften siger, hvlken strøelse er bedst at bruge til marsvin?? kan carefresh bruges? (er vild med ideen om at det er støv frit!) det skal jo self opsuge lugt osv bedst muligt smiley hvad bruger i?

på forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvilken strøelse til marsvin?
  • #1   23. jun 2011 Carefresh kan fint bruges, - men det er dælme dyrt i længden.

    Jeg bruger hamp, som er den strøelse jeg er gladest for af alt det jeg har brugt smiley


  • #2   23. jun 2011 jeg har brugt carefresh... indtil videre det bedste strøelse, lugter ikke og suger mega godt og virker ikke vådt.

    Spåner dur ikke her, jeg reagerer på det.

    Nu er jeg hoppet på biobase, også rigtigt godt, rimelig pris, suger okay,lugter ikke og reagerer ikke på det, men kan hurtigt virker vådt, hvis de gør det bestemtre steder modsat hvis jeg brugte carefresh.

    Så hvis jeg havde råd brugte jeg carefresh, men biobase er bedre en spåner sys jeg.
    så :
    1/ carefresh
    2/ biobase
    3/ træpiller
    4/ spåner


  • #3   23. jun 2011 rettelse : har råd til carefresh, men så længe jeg kan bruge biobase og ikke reagerer på det, så bruger jeg det, reagerer jeg en dag, så skifter jeg til carefresh igen, vil bare ik bruge så mange penge på strøelse hvis det andet fungerer.

  • #4   24. jun 2011 Der er også mange der er glade for at bruge tørv. Det har den fordel at det har den omvendte ph-værdi af marsvinets urin og derfor kommer buret ikke til at lugte. Det er også meget-meget holdbart og nogle marsvine-ejere taler om at en tørvebund kan holde i flere uger hvis man holder overfladen ren. Da det faktisk består af muld-jord, er det lige til at vippe ud i bedet i haven hvis man er så heldig at have sådan en.

    Ulemper ved tørv kan være at det er lidt mørkt at se på og at det er noget tungere end f.eks. spåner.

    Min ynglings-løsning er tørv med hampe-spåner ovenpå. På den måde har man en meget holdbar og bund som holder hygiejnisk på overfladen ved kun at skifte et tyndere lag hampe-spåner.


  • #5   24. jun 2011 Ja, træpiller er ikke godt for dem at gå direkte på - men under fx andet så er det godt.

    Tørv er også meget godt, - jeg synes dog det var træls at det blev meget "hårdt" på overfladen medmindre man rodede rundt i det flere gange dagligt, - foruden at vi fik et mørkt lag støv OVERALT i lejligheden?!


  • #6   24. jun 2011 Jeg synes man skal prøve sig frem, for der er fordele og ulemper ved alle former.

    Tørv kan f.ex. gå hen og blive en kedelig oplevelse hvis man bor i beton... for her er der nogen som har oplevet at luftfugtigheden blev meget høj.


  • #7   24. jun 2011 Jeg prøvede tørvemix.

    Dels blev mine grise både langhårs og skinnyer møg beskidte. Og dels steg luftfugtigheden i lejligheden markant og det duer ikke når den i forvejen er fugtig.

    Og for mig er hemp og biobase ikke til at betale i forhold til antallet af marsvin. Så jeg bruger spåner. Og er egentligt også godt tilfreds. Jeg går altid efter de groveste spåner jeg kan finde. Jo groverer jo bedre så støver de nemlig ikke. Og især ikke hvis det er heste spåner da heste heller ikke skal have støv.


  • #8   24. jun 2011 Jeg har brugt spåner hos mine marsvin i alle de år, jeg har haft dem. Jeg er skiftet over til Easy Strø hos kaninerne og for ikke at skulle have 2 slags strøelse får marsvinene det også. Easy strø er lavet af varmebehandlet snittet halm og kan suge 4 gange så meget som spåner. Giver 89,- for en pakke med 25 kg smiley

  • #9   24. jun 2011 Jo smiley - Easy Strø er jo ikke halm?

  • #10   24. jun 2011 Snittet i småstykker? Det kan ikke stikke nogen steder.. smiley

  • #11   24. jun 2011 (link fjernet)

  • #12   24. jun 2011 89 kr. er også for dyrt til mit forbrug. Vi køber en palle spåner af gangen og så er prisen pr. pakke 80 kr. Og jeg bruger ca. 1 om ugen. Og 80 kr. er også max jeg vil give for spåner.

    Men de er også mega gode..... Og der er meget i dem.



  • #13   24. jun 2011 Mine kaniner især trives meget bedre på Easy Strø + det er ikke ætsende, så jeg synes, pengene er givet fint ud, særligt da sugeevnen er meget bedre end spåner, og det er dejlig blødt for små muttepoter smiley
    At købe en hel palle her ville holde meget meget længe, det har vi slet ikke plads til med alle de hø og halmballer vi også har oplagret ;O)


  • #14   24. jun 2011 Hvor meget rumfylde har 25 kg. Easy-strø egentlig? Altså, hvor langt rækker den sammenlignet med en almindelig balle spåner når man breder det ud?

  • #15   24. jun 2011 Tja igen det er jo smag og behag.

    Mine marsvin trives fint på spåner og mine deguer gør det samme.

    Jeg oplagre heller ikke pallen selv, det gør min far sammen med pallen med foder, og alt høet. Hehe Jeg bor i lejlighed så det har jeg ikke mulighed for.


  • #16   24. jun 2011 som Ida spørger.... eller på lina'sk

    Til det samme antal dyr, rækker en balle spåner og en balle easy-strø lige langt?


  • #17   24. jun 2011 Ja, hvis ikke længere smiley
    Mine kaniner får godt nok ikke Easy Strø i hele buret, men det gjorde de heller ikke med spånerne.

    Mutterne har ikke fået easy strø over hele buret endnu (spånerne skulle først bruges helt), men det prøver jeg efter burrensningen i morgen.

    Jeg var lige inde på deres hjemmeside, og det var sugeevnen 5 gange sin egen vægt.


  • #18   24. jun 2011 Jeg har en dværghamster på mit værelse, som også har Easy Strø. Det lugter ikke og han trives rigtig godt med det smiley
    Smag og behag, vi bliver alligevel aldrig enige allesammen ;D


  • #19   24. jun 2011 Vi startede ud med at bruge spåner.
    Men da jeg begyndte at reagere på det og sugeevnen ikke var vildt godt , valgte vi at prøve noget andet.

    Så vi valgte easy-strø og har brugt det siden. Det støver ikke ligeså meget, det suger bedre og der går længere tid før det evt. lugter.


  • #20   24. jun 2011 jeg synes easystrø rækker længere end spåner - hos mig holder en balle ca 1/3 del længere smiley

  • Mirian S
    Mirian S Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 1 Svar: 1
    #21   26. jun 2011 Hejsa alle smiley mange tak for alle jeres svar! har købt BioBase til at starte på, og så prøver jeg mig frem... Tak igen smiley

Kommentér på:
hvilken strøelse til marsvin?

Annonce