{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.814 visninger | Oprettet:

Mit første marsvin - spørgsmål {{forumTopicSubject}}

Hejsa alle
Som overskriften lyder, så har jeg fået mit første marsvin Bertha og jeg har nogle spørgmål, som jeg håber, at I måske kan hjælpe mig med.

Jeg synes, at Bertha bider meget i mit tøj og mig. Hun starter med at slikke på mig/tøjet hvorefter hun forsigtigt bider.
Er der noget som jeg kan gøre, for at hun stopper med det?

Desuden synes jeg, at hun virker meget bange og opholder sig meget inde i sit hus. Er der noget jeg kan gøre, for at hun ikke er så bange? Jeg har hende oppe mellem 1-3 gange om dagen og derudover snakker vi altid til hende mens vi nærmer os hende, for at hun ikke skal blive forskrækket.
Mine hunde snakker også med hende og dem er hun ikke bange for. De står på hver side af buret og snakker sammen.

Jeg har kigget i bøger og på nettet, men jeg synes, at der er lige så mange meninger som der er mennesker smiley Så jeg vil hellere høre jer end en forfatter som måske aldrig har ejet et marsvin smiley

God weekend
- Line (:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mit første marsvin - spørgsmål
  • #1   27. maj 2011 Det er meget normalt at marsvin kan finde på at slikke og så bide i tøjet. Jeg har lært at leve med det, eller flytter snuden på marsvinet blidt.

    At marsvinet gemmer sig meget i sit hus kan dels have noget og gøre med det er et nyt sted, og nye lyde den skal vænne sig til. Derudover er marsvinet alene uden en artfælle, marsvin er flokdyr og bør være 2 marsvin sammen De lever bedst sammen mindst 2. Og menneskelig kontakt vil aldrig kunne erstatte en artfælle. Så jeg vil anbefale dig og finde en veninde til dit marsvin, det er det bedste. Og 2 marsvin koster ikke mere end 1 og der er ikke mere besvær med 2 end 1.



  • #2   27. maj 2011 Jeg ved ikke lige noget omkring hvorfor hun bider i dit tøj..
    Men at hun slikker på dine hænder, også "prøvesmager"med tænderne bagefter, gør mine også tit (min hune enda på alt hud hun kommer i nærheden af, om det så er hænder, næse arm, er hun ret ligeglas med ^^) jeghar læst på et tidspunkt at det er fordi man har lidt salt på huden, men jeg er ikke helt sikker smiley

    Hvis hun går alene, kan en kammerat i buret måske hjælpe hende (især hvis hun er vant til at gå med andre marsvin der hvor hun var før) smiley

    nu ved jeg ikke hvad slags bur du har..men det med huset, havde ejg også problemer med, med, da jeg fik min nuværende han (da han har været misrøgtet hvor han var før, og derfor meget usikker og mistroisk). Jeg valgte at være "hård" oh fjerne huset, eller vende det om, så han ikke kunne komme ind i det (tit dog emd et håndklæde over et hjørne af tremmeburet eller mulighed for at gemme sig bag huset istedet)
    Min tanke bag er at jeg mener, at hvis marsvine er bange og kan gemme sig hele tiden, så lærer det ikke, at det IKKE er farlligt at ophodle sig uden for huset. Jeg ved ikke om teorien bag virker, men min han er i hvert fald meget mere tryg, og ingen af mine dyr bruger rigtigt husene når de har nogle inde..ud over til at gnave i, og hoppe op på smiley

    Elelrs kan du prøve at give hende gode oplevelser når hun er ude af huset. her tænker ejg på ting såsom at hænge en gulerod op i en snor (gerne så hun skla på bagbenene for at nå), græs/mælkebøtter i snor, gulerødder i toiletpapirsruller-også gerne så de ikke lige kan nå det(ser dæleme sjovt ud når de kaster rundt med rørene for at få guffet ud^^), en-søg-og-find-leg ->læg en del meget små stykker (en mundful for dyret, eller deromkring, rundt om i buret, så hun skal bruge næsen til at finde dem med), hø og græs kan også stoppes i toiletruller (også gerne så der skal arbejdes lidt for at få det ud)


  • #3   27. maj 2011 Giv marsvinet en veninde, og så lad dem få tid til at falde til.

    De skal altså lige vænne sig til nye omgivelser og nye lyde.


  • #4   27. maj 2011 Tusind tak begge to.

    Sortfod, vi har haft hende siden hun var fem uger og hun er 11 uger nu.

    Mette K, god idé. Det vil jeg da prøve. Hun har både salt sten og vitamin/mineral sten.

    Jeg er på udkig efter en hun mere, da Bertha altid har været vant til at være sammen med sin mor og bror før jeg fik hende. Der er en på 6 mdr i butikken, hvor jeg arbejder og en på 4 uger som snart er salgsklar. Hvilken en vil I vælge, hvis det var jer? Den på 6 mdr er tam og de små er også mindre bange end Bertha.

    Go fredag aften smiley


  • #5   27. maj 2011 Hov. Hvor tit/længe har I jeres marsvin ude?

  • #6   27. maj 2011 Slik sten/kalk sten er ikke nødvendigt hvis du fodre med noget ordenligt foder.

    Da det er hunner har alderen ikke den store betydning i forhold til hvis det havde været hanner. Men ville nok vælge en unge til hende.

    Jeg har omkring 50 marsvin så jeg har ikke mine ude hver dag, osv. Men det klare de også fint.


  • #7   27. maj 2011 Det er grønne tynde lange piller, da hun ik gider det andet.. Jeg arbejder i en dyrehandel, så det er noget som vi selv vejer op. Jeg har som sagt aldrig haft marsvin, men min chef siger, at det er godt foder, men at sten/kalk- & mineral/vitaminsten og vitaminpulver er bedst så man er på den sikre side.

  • #8   27. maj 2011 Nu er det sådan at en dyrehandlerer ikke er dem man skal stole mest på.

    de ved oftes ikke en skid om de dyr de handler med. Eller ikke ret meget.

    Og det er noget sludder med kalk/slikstene, De har vitterlig ikke brug for dem hvis du fodre ordenligt.

    Og lange grønne piller kan vi ikke bruge til noget, medmindre du kan komme med deres navn. For der skal være c vitamin i dem, og en ordenlig mængde c vitamin.


  • #9   27. maj 2011 Hvad fodre du med?
    Så er det godt, at jeg lære en masse af dig smiley


  • #10   27. maj 2011 Jeg fodre med ovator c vitamin piller som jeg henter i tyskland.

    De kan dog købes ved lux shoppen ved jeg. Derudover ved jeg at andre bruger Cavia Korrel også.
    Det kan fåes i flere dyre butikker herhjemme.


  • #11   27. maj 2011 Hva mener du med ude ? Altså udenfor ?

    Men jeg foder med vitakraft, og det de de glade for, der blander jeg det, da man kan få flere forskellige slags .

    Sortfod :
    Læste på et tidspunkt noget om at Ovator ikke var særlig sundt for marsvin alligevel ?


  • #12   27. maj 2011 Der er ikke nogen som underbygger påstanden. Men nogle forhippede mennesker mener at det ikke skulle være godt. Men der er intet forskning eller bakker den teori op.

    Og jeg har fodret med ovator siden 2002, og det er det, de fleste opdrætterer bruger. Så jeg vil bestemt sværge til ovator.


  • #13   27. maj 2011 Okay, men der ligger en dyrehandler ved mig der sælger det, men han sælger bare kun 25 kg sække, det er måske lige stort nok, til en smagsprøve, hehe .

    Men hvad sker der hvis de får for meget (c) vitaminer ?


  • #14   27. maj 2011 Der skulle ikke ske andet end at det overskydende kommer med urinen ud.

  • #15   27. maj 2011 Når okay .
    Tak smiley


  • #16   28. maj 2011 Det er også sådan bogle kæmpe sække vi har, men jeg må da lige tjekke mandag (:

    Hvad med flere etage bure. Vil de bruge det?


  • #18   28. maj 2011 Huse er slet ikke nødvendige. Giv dem en bunke hø så futter de rundt i det.

  • #20   28. maj 2011 Ja man må godt bade marsvin.

    Du kan bruge hunde shampooer de har samme PH værdi som marsvin.

    Du skal bare ikke bruge den der hedder gnaver shampoo fra KW. Der er flere som har oplevet marsvinene ikke kan tåle den. Men f.eks citron shampooen fra KW er god.


  • #21   28. maj 2011 Okay, jeg bruger kw gnaver shampoo . Men hva skulle der ske med marsvinet ?

  • #22   28. maj 2011 Jamen der er flere marsvin som ikke har kunnet tåle den er og har fået hudiretationer af den.

    Jeg vil råde dig til at skrifte til citron shampooen eller til medicin shampooen. De er meget bedre.


  • #23   28. maj 2011 Det vil jeg så gøre. Har lige været nede i maxi zoo der havde de kun gnaver shampoo fra KW .
    Hvor har du købt dit henne ?


  • #24   28. maj 2011 De kan fåes i bonnie dyrecenter, farmland og i mange andre dyrebutikker.

  • #25   29. maj 2011 Skønne tips sortfod smiley Jeg bruger B&B hundeshampoo til mine hunde. Skønt at jeg kan bruge det til marsvin også..

    Hvor tit må jeg bade Bertha? Hun har ret langt hår.

    Så må jeg hellere ta huset ud af buret. Skal hun både ha hø i aktiverings bolden som sidder og dingler fra oven, høhækken og i et hjørne af buret?


  • #26   29. maj 2011 Nej hun behøver ikke hø alle de steder.

    Vask hende efter behov. Man behøver ikke at vaske dem hele tiden. De skal jo have deres naturlige fedt i huden osv.


  • #27   29. maj 2011 Jeg bader mine hver 3 måned .
    Og mine har kun hø i enten deres høhæk eller i deres boldt . Så de skal gøre noget for at få det, og holde den aktiveret .


  • #28   29. maj 2011 Allerede kort tid efter jeg havde taget huset ud af buret stod Bertha med forbenene oppe på høhækken for at snakke med os.. Det var rigtig hyggeligt i stedet for, at hun bare var i huset..

    Jeg har tænkt på at købe et bur i flere etager, men jeg er ikke sikker på, om hun vil komme til at bruge mere end den ene etage?
    Desuden er jeg på udkig efter en hun gerne med to eller flere farver. Racen har ikke så stor betydning, da jeg ikke har planer om at avle på dem (:


  • #29   29. maj 2011 Min søster har 1 2 etagers bur, og der futter marsvinene både op og ned af trappen og bruger begge etager. Så det tror jeg såment nok hun skal komme til.

    Du kan jo se mine salgs annoncer og se om der er noget du kan bruge. Jeg bor i Randers, hvis det er...


  • #30   30. maj 2011 Jeg tror også at dit marsvin gerne vil have et større bur, og mere plads at løbe rundt på ^^

    Der er nogle der oplever at deres dyr ikke vil, men jeg tror også det hænger sammen med at dyrene ikke har fået motion ellers. altså, dvs at de ikke rigitgt er ude og røre sig, og at de ikke kommer til at bruge deres muskler anderledes, ved fx at skulle hoppe/kravle op på derse huse eller over broer eller lignende.
    Da jeg fik min hun, kunne hun kun lige stå på bagbenene, nu er hun det marsvin jeg ahr oplevet emd bedst ballance og styrke i ryggen ^^ og hun kravler gladeligt over alt der er i buret.
    om ikke andet, så giv dit (dine) marsvin den slags udfordringer også


  • #31   30. maj 2011 Pt. har jeg kun Bertha og hun går i et bur med plast bund & sider og tremmer i toppen til marsvin, men jeg ved også, at når jeg finder nr. 2, så skal jeg have et bur, som er større end det jeg har nu som er 75x47x37 ca. smiley

    Hvad bruger I som bunddække? Har I aviser eller andet i også?
    Hvor store er jeres bur?

    Jeg tror bare, at rengøringen bliver for meget, hvis buret er i flere etager, så måske hellere et kaninbur?

    Sortfod, jeg fik at vide, at vores foderpiller er fra noget der hedder Imex,


  • #32   30. maj 2011 Har googlet mig frem til det. Og det siger alligevel ikke så meget, for man kan ikke finde nogen indholdsfortegnelse eller lign. over det foder. Og Imex er til syneladende et firma som laver både gnaver blandinger og pille foder eller forhandler det i hvertfald.

    Jeg bruger spåner til bundlag og har ikke aviser under da det bliver for bøvlet at muge ud så synes jeg.


  • #33   30. maj 2011 Jeg har pt et kanintremmebur til mine 2, og det er fuldt ud nok. Men jeg er vant til at mine dyr kan få lov til at løbe ude på gulvet. Jg er dog flyttet et sted hen, hvor der i hvert fald går nogle år inden at jeg ikke synes at der er for fodkoldt, så jeg har planer om at misde endnu et kaninbur ovenpå og lave et dobbeltbur du af det ^^ Men det er af dem simple årsag at jeg som sagt ikke har mulighed for at lade dem komme ud og løbe som jeg plejer.

    jeg har heller ikke noget andet end spåner i buret. Det gør det dejligt nemt at tømme det. bare bunden i vejret ude på kompostbunken smiley


  • #34   30. maj 2011 Altså jeg putter aviser i bunden af mine bure . Det er godt nok os lidt besværgerligt .

  • #35   30. maj 2011 Jeg bruger det her: (link fjernet)
    som bundlag med aviser, da jeg synes det er nemmere.. Jeg hostede meget da jeg brugte det andet og havde svært ved at trække vejret, når jeg skulle ligge nyt i..

    Sortfod, jeg har fået det marsvin på 6 mdr. fra butikken (: Så nu skal jeg i hvert fald have et nyt bur smiley Det er ellers nogle fine marsvin du har..


  • #36   30. maj 2011 cool! det sælger de også der hvor jeg plejer at købe til mine dyr. jeg er meget interesseret i at vide hvad din erfaring er med det, hvis du har nået at få nogen smiley

  • #37   31. maj 2011 Mette, jeg muger kun ud 1 gang om ugen, hvor imod 2 gange om ugen med savsmuld. Desuden havde jeg meget svært ved at trække vejret, når jeg skulle ha' nyt savsmuld i. Der er ingen lugt og jeg vil mene, at hvis man bruger Carefresh, så kan du sagtens gå endnu længere, hvis du har et større bur. Det er samtidig meget drøj i brug i forhold til savsmuld (: Men du skal nok lige vende dig til det, når du først begynder at bruge det..

    Bertha laver faktisk kun i to ender af buret, så jeg har overvejet at sætte toiletter op, så jeg blot skal skifte der og så kan resten faktisk god vente. Iflg posen så skulle du kunne vente 16 dage med at skifte..

    Jeg går stadig i tvivlen, om jeg skal købe et af de større marsvin eller om jeg skal købe en unge, men jeg ved også samtidig, at det er svære for ældre marsvin at få nye hjem selvom de kun er 6 mdr. gamle, da folk helst vil have en unge..
    Men samtidig så er de 6 mdr. gamle marsvin tamme og ikke så nervøse..


  • #39   1. jun 2011 Der er altså forskel på spåner og savsmuld.

    Savsmuld er meget fint og støver rigtig meget, spåner er grove og støver ikke ret meget.

    Det er ikke det samme.


  • #40   1. jun 2011 Nogle gange slikekr de fordi de smager noget de kan lide. Det er ofte nysgerrighed. Ligesom det at den bider. Så længe der ikke har gået et varselssignal (knurren/tænderklapren) forud for bidet så skal du ikke se det som anden end tegn på nysgerrighed eller eventuel forsøg på at få din opmærksomhed. Prøv med stille at sætte en finger ned oven på dens næse når den gør det mens du siger nej.

    Jeg ved det lyder som om du opdrager en hund, men faktisk er marsvin død intelligente og begge mine forstår kommandoen 'nej' når de gør noget de ikke må og stopper pr omgående. Og fingeren på næsen vil du opleve lynhurtigt virker. Du skal ikke slå, knipse eler på anden måde markerer yderligere, bare røre.

    Mht at den gemmer sig: tålmodighed, tålmodighed, tålmodighed. Jeg ved det er trælst, men det virker. Og super godt du stadigvæk tager den op, selvom den er bange. Prøv eventuelt med et viskestykke den kan putte sig i når du sidder med den smiley


  • #41   1. jun 2011 Mine kan bestemt os godt forstå ordet nej . De stopper is omgående når jeg siger nej .

  • #42   1. jun 2011 Sabina, skal have et større bur, så der får jeg bare et repo på, når jeg alligevel skal have et bur.. (:

    Sortfod, ja, der er stor forskel på spåner og savsmuld, men det kunne være, at jeg skulle prøve det, hvis det suger bedre end det fnuller jeg bruger nu..

    Sara, hvis jeg siger ah ah til Bertha, så ved hun godt nu, at hun skal stoppe med det, som hun er i gang med smiley Fandt jeg ud af i går.

    Denice, jeg tror også, at marsvin bliver undervurderet mht intelligens. Herhjemme har vi snakket om, at vi vil bygge en labyrint til Bertha, bare for at aktivere hende mere..

    Hvordan aktivere I jeres marsvin?


  • #43   1. jun 2011 Du har vel også brugt spåner og ikke savsmuld?? Ellers kan jeg godt forstå hvorfor du havde svært ved at trække vejret. Savsmuld er hverken godt for mennesker eller dyr eller egnet til bundlag i bur, så mon ikke det er spåner du har brugt?...

  • #44   1. jun 2011 Altså mine bliver aktiveret ved at komme i løbegård, og så har de nogen tunneler som de
    Løber rundt i, og mind skal hoppe op på enten deres hus eller hylde for at få mad og drikke, og så har de en boldt der kan komme mad i, som de skubber hvor det så kommer ud, ligesom med hunde . Og hø i enten hø boldt eller høhæk . Og så kommer de tit ud og løbe på gulvet . Og deres frugt og grønt, kommer os op og hænge i entet det ene eller det andet, så de bliver aktiveret der os smiley


  • #45   4. jun 2011 Von fancy, spåner er åbenbart det jeg kalder spåner, hvilket er det, som jeg har svært ved at trække vejret, når jeg skal putte nyt bundlag i.

    Sortfod, jeg så åbenbart forkert på Google billeder, så derfor mit tidligere svar mht spåner.

    Jeg har nu købt et hunmarsvin mere på 7 uger, men den nye gemmer sig oppe i høhækken. Jeg har læst et andet sted skrevet af Sortfod, at det er normal at d vil være lidt tumleri i mellem to marsvin, når der pludselig er et nyt, men at hun sidder i høhækken kan vel ik være godt?


  • #46   4. jun 2011 Hun skal jo lige falde til ro i de nye omgivelser. Så klart hun er noget utryg

  • #47   4. jun 2011 Hov vi kan ibenpibe enige om et navn til den lille ny, så hvis nogen har en idé, så vil det være skønt. Det skal bare passe til Bertha smiley

  • #48   4. jun 2011 Så skal jeg bare lade hende sidde oppe i høhækken?

  • #49   4. jun 2011 Hvis det er der hun føler sig tryg, så ja.

  • #50   4. jun 2011 Tusind tak alle sammen.
    Der kommer flere spørgsmål hen ad vejen.

    Nogen der kan anbefale en bog om marsvin, som jeg kan kigge i? Den skal helst være let at læse


  • #51   4. jun 2011 Den der bare hedder "Marsvin" af Peter Guerney er rigtig god.

  • #52   4. jun 2011 Hehe den lille nye skal da hedde prop . Som i Prob og Bertha smiley

  • #53   5. jun 2011 Denice, det er der flere, som har foreslået, men vi er endelig blevet enige om Wilma smiley

  • #54   7. jun 2011 Von Fancy, jeg fandt bogen og den er jo billig, så det er kun godt smiley Så den skal jeg da helt klart ønske mig i fødselsdagsgave...

    Vi har nu haft Wilma siden lørdag og hun sidder stadig i høhækken og jeg har ikke hørt et eneste piv eller andre lyde fra hende. Når jeg har hende oppe, så sidder hun bare helt forstenet og vil ikke spise hverken agurk eller mælkebøtteblade :S Er det normalt? Eller skal jeg fjerne høhækken?


Kommentér på:
Mit første marsvin - spørgsmål

Annonce