{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.198 visninger | Oprettet:

Førstegangs marsivn. {{forumTopicSubject}}

hej, jeg skal måske have marsvin for førstegang..
har lige nogen spøgesmål..
hvilket fodre mærke er det bedste - pris - hvor køber man det.
Hvilke marsvin anbefaler i?
Skal de have kalksten/sliksten?
hvilke grønsager er bedst?
hvilke antal marsvin til et bur på 100X50

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Førstegangs marsivn.
  • > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.125
    #1   19. maj 2011 Skal de have kalksten/sliksten? - Nej. Det er der ingen dyr der skal have. Giv grene osv.
    hvilke grønsager er bedst? - Nu er det jo forskelligt, hvad de kan li', men persille og gulerødder var mine vilde med smiley
    hvilke antal marsvin til et bur på 100X50 - to vil jeg sige. Jo større, jo bedre

• #2   19. maj 2011 Jeg synes også buret passer til 2 mutter.

Grøntsager med c-vitamin er altid godt smiley
    Mine marsvin elsker peberfrugt, persille, broccoli, grønkål, hvidkål, rødkål, gulerødder, rødbeder osv. smiley

• #3   19. maj 2011 Er de bedst med hanner el. hunner?

• #4   19. maj 2011 Hvis foderet er godt, er alle de slibesten totalt overflødige og skadelige på sigt.

• #5   19. maj 2011 For mit vedkommende har jeg gode erfaringer med begge dele, men jeg har hørt fra mange, at hanner ofte kan være svære at få til at enes, hvis de er lige gamle og så bliver kønsmodne, så kan de være lidt stride, men det har jeg aldrig oplevet hos mine. Selvom mine 3 hanner går sammen er 2 brødre og den sidste er en uge yngre. De enes fint. Men jeg tror i høj grad også, at det kommer an på hvor meget plads de får. Hvis der ikke er så meget plads i buret, vil der sandsynligvis opstå flere konflikter, hvis de ikke føler der er plads til dem alle (:

• #6   19. maj 2011 Et af de bedste marsvine foder produkter på markedet er ovator. Det kan bla. købes ved lux shoppen. Men ellers findes der cavia korrel.

Marsvin er flokdyr så det er bedst at få 2. I et bur på 100*50 kan der godt gå 3 marsvin. Men det er smag og behag hvor mange man synes der kan gå i sådan et bur.

Slik sten/kalksten er overflødigt hvis man fodre ordenligt med godt tørfoder. Marsvin skal derudover have godt med hø, og gerne grene fra frugttræer, og pilegrene. Dog må de ikke få grene fra stenfrugs træer samt hylebær træer.

Angående grønt så er det bare at google. eventuelt kigge her: (link fjernet)

• #7   19. maj 2011 Tak allesammen.

• #8   19. maj 2011 hvilket fodre mærke er det bedste - pris - hvor køber man det.

Et ensartet pillefoder med c-vitamin som f.eks. Ovator, Tima Mega C, Cavia Korell eller lignende. Tima Mega C købes gennem zooplus.de , Ovator kan man ofte købe ved en opdrætter der bruger det.

Hvilke marsvin anbefaler i?

Personlig er jeg blevet glad for at sælge skinnybærer-marsvin til børnefamilier mv. der skal bruge nogle rolige, kærlige og nysgerrige marsvin.

Skal de have kalksten/sliksten?

Nej

hvilke grønsager er bedst?

Man kan give dem alt som gulerødder, kål (hvid-, rød-, rosen-, savoy-, grøn- kål), rodfrugter (pastinakker, persillerod, rødbeder, knoldselleri ...), broccoli, bladselleri mv.

hvilke antal marsvin til et bur på 100X50

2-3 stk.

• #9   19. maj 2011 Cavia Korell kan købes i Land & Fritid. Det fodrede jeg med, da jeg havde 8 marsvin. Man skal have flere marsvin, da det kun forhandles i sække med 25 kg. Men der er kommet nye regler på fodermarkedet, hvor meget der må være i sækkene, så det kan godt være, de nu forhandles i 15 kg.

Dog har jeg kun 5 marsvin, så har ikke lige undersøgt det smiley

• #10   19. maj 2011 Hvilken type marsvin du skal have er rigtig svært at sige, for det afhænger jo meget af hvilken type du falder for. Jeg er personligt vild med texel og merinos personlighed og temperament, men de behøver jo så pelspleje. Teddyer skulle være nogle af de mest rolige, men dem synes jeg så tilgengæld er ret kedelige, de passer ikke rigtig til mig. Aby'er synes jeg har alt for meget temperament. Og så er der jo en milliard forskellige kæledyrstyper også, der er jo ikke nogen der siger, du skal have et racedyr, hvis det er kæledyr du falder for.

• #11   19. maj 2011 Skal ikke have marsvin som kræver plespleje, fordi jeg allerede har en kanin som kræver utrolig meget, og det tager lang tid hver dag.

• #12   19. maj 2011 Med hensyn til marsvinerace så anbefaler jeg klart Teddy, Skinnybærer eller alm. kæledyr (om den har hvirveler, crest eller blot er helt glathåret har ingen betydning). Jeg er faldet for præcist teddyer da de har det sjoveste temperament smiley de finder altid på noget sjovt men er også rolige og kælne. Selv hvis man kommer hurtigt og pludseligt hen til dem eller larmer er de blot nysgerrige.

Langhårsracerne er også skønne (især de krøllede hihi), men de kræver en del pelspleje.

Og synes du skal anskaffe dig to hunner. Det er nemmest at have dem samnen. Og der kan være to i den størrelse bur du beskriver.

Husk marsvin skal have C-vitamin i foderet da de som den eneste gnaver ikke selv kan danne det. Marsvinepiller er gode så der ikke sorteres. Mærket Ovator siges at være det bedste. Mener en 25kg sæk koster 150-180 kr. Og 1kg 10-20 kr

• #13   20. maj 2011 angående hvilket dyr du vil have, så synes jeg du skal gå efter mavefornemmelsen og se på nogle forskellige og se hvilket der passer dig bedst smiley og hver opmærksom på hvem der sælgeren. der KAN være rene pengemaskiner blandt både dyrehandlere og avlere smiley

smider lige min liste ind over guf/"grønt" til dyrene
    God erfaring:
    Appelsin – Andre citrus frugter
    Gulerod (tit)
    Hvidkål (kun meget små mængder da jeg har været meget i tvivl)
    Grøn peber (alle peberfrugter), (også kun mindre mængder, da vi ikke har det særlig ofte)
    Rødkål – rå ikke syltet, (MEGET populær! Især revet sammen med gulerod og iblandet afskallede solsikker)
    Majs (gider godt frosne samt bladene om stænglerne, men ikke kogte/rå majs kolber)
    Persille (både frisk og tørret)
    Vandmelon
    Honningmelon
    Vejbred
    Æbler
    Ærter
    Græs(tit)
    Mælkebøtter (tit)
    banan

Godbidder(dvs. ren snack, som de også får lidt af, men ikke særlig tit):
    Vindruer
    Salat
    Agurk
    Rosiner
    jordbær
    tranebær (tørret)
    pasta (kogt, afkølet og UDEN sovs - smagsprøve)

LISTE OVER GODE TRÆER

Bøg
    Æble
    Hassel
    Pære.
    Birk.
    Eg

Elm
    Gran
    Pil

Og alt det resterende som jeg ikke har prøvet, eller ikke ved hvad er:
    grønkål, savoykål, spidskål
    Bladbeder
    Bladselleri
    Brøndkarse
    Broccoli
    Blomkål
    Foderroer
    Hyben uden kerner
    Julesalat
    Karse
    Knoldselleri
    Kørvel
    Kinakål
    Rosenkål
    Sommerkål
    Pastinak
    Persillerod
    Pærer
    Radiser
    Skvalderkål
    Solsikkestængel – flækkes først

Ikke
    fersken, nektarin, blommer + grene, bønner

Guffene herunder var populære, dog var de svære at få rigtig gennembagt og tørre indenvendig. så tror de skal laves ret tynde for virkelig at fungere.

Hjemmelavede Guf til marsvin
    (hestebolcher)
    med gulerod, æble, brød, havregryn..

Man skal bruge:

3 gulerødder
    Æble
    1-2 skiver toastbrød
    3 skiver groft rugbrød
    Og havregryn

Man river æble og gulerødder og smuldre brødet. (Væden fra æblet får dejen til at hænge sammen)
    Så blander man det hele sammen og hælder havregryn i, og ælter indtil det hænger sammen.
    Dejen formes til kugler eller gnavestænger, og de bages i ovnen på 200 grader.. i ca. 25 min.. pas på de ikke bliver sorte..
    Mutterne elsker det, man kan også lave gnaverstænger af samme opskrift.
    Derefter sættes de til afkøling og opbevares i en kage dåse.

• #14   20. maj 2011 skal lige siges at listen ikke står i nogen rækkefølge.. dvs at det blandt andet ikke er de ting der står øverst de får mest af smiley

• #15   20. maj 2011 Man giver da ikke marsvin kogt pasta..?

Jeg tør ikke give mine appelsin eller andre citrusfrugter. Jeg er bange for, at de får læbesvamp. Selv æble er jeg meget påpasselig med, da syren også kan give læbesvamp smiley

• #16   20. maj 2011 Pas endelig på med citrusfrugter og generalt bare frugter med en del syre i. Det kan give læbesvamp og må derfor må fx æbler kun gives i små mængder og jeg ville holde mig helt fra frugter som citron, lime, grape, appelsin, mandarin og klementin. Just in case smiley

Og rå kartofler er også yt da der er for meget stivelse i. Kogte kan bruges, men selv dem tør jeg heller ikke give. Der er så meget andet man kan give i stedet.

Og som Mette K er inde på må der heller ikke fodres med stenfrugter som blommer, kirsebær, fersken, nektarin... gælder også grenene derfra

• #17   20. maj 2011 Pas endelig på med citrusfrugter og generalt bare frugter med en del syre i. Det kan give læbesvamp og må derfor må fx æbler kun gives i små mængder og jeg ville holde mig helt fra frugter som citron, lime, grape, appelsin, mandarin og klementin. Just in case smiley

Og rå kartofler er også yt da der er for meget stivelse i. Kogte kan bruges, men selv dem tør jeg heller ikke give. Der er så meget andet man kan give i stedet.

Og som Mette K er inde på må der heller ikke fodres med stenfrugter som blommer, kirsebær, fersken, nektarin... gælder også grenene derfra

• #18   20. maj 2011 Pas endelig på med citrusfrugter og generalt bare frugter med en del syre i. Det kan give læbesvamp og må derfor må fx æbler kun gives i små mængder og jeg ville holde mig helt fra frugter som citron, lime, grape, appelsin, mandarin og klementin. Just in case smiley

• #19   20. maj 2011 Pas endelig på med citrusfrugter og generalt bare frugter med en del syre i. Det kan give læbesvamp og må derfor må fx æbler kun gives i små mængder og jeg ville holde mig helt fra frugter som citron, lime, grape, appelsin, mandarin og klementin. Just in case smiley

• #20   20. maj 2011 Pas endelig på med citrusfrugter og generalt bare frugter med en del syre i. Det kan give læbesvamp og må derfor må fx æbler kun gives i små mængder og jeg ville holde mig helt fra frugter som citron, lime, grape, appelsin, mandarin og klementin. Just in case smiley

• #21   20. maj 2011 Pas endelig på med citrusfrugter og generalt bare frugter med en del syre i. Det kan give læbesvamp og må derfor må fx æbler kun gives i små mængder og jeg ville holde mig helt fra frugter som citron, lime, grape, appelsin, mandarin og klementin. Just in case smiley

• #22   20. maj 2011 Pas endelig på med citrusfrugter og generalt bare frugter med en del syre i. Det kan give læbesvamp og må derfor må fx æbler kun gives i små mængder og jeg ville holde mig helt fra frugter som citron, lime, grape, appelsin, mandarin og klementin. Just in case smiley

• #23   20. maj 2011 Pas endelig på med citrusfrugter og generalt bare frugter med en del syre i. Det kan give læbesvamp og må derfor må fx æbler kun gives i små mængder og jeg ville holde mig helt fra frugter som citron, lime, grape, appelsin, mandarin og klementin. Just in case smiley

• #24   20. maj 2011 Hvor mange gange skal vi se dit indlæg?:P

• #25   20. maj 2011 Hov smiley min computer spassede lige. Sletter indlæggene hurtigst muligt

• #26   20. maj 2011 * Veg * - en lille rettelse, så er kogte kartofler også direkte YT da både rå og kogte indeholder solanin og det er et giftstof der ophobes i kroppen af dem, som de kan risikere at dø af.

• #27   20. maj 2011 Derudover må man give rå majskobler, Det er noget sludder de står på listen til man ikke må.

Derudover er jeg enig i at pasta intet har at gøre med marsvine mad da det indeholder meget stivelse.

Plus hold igen med radisserne. De indeholder oxalsyre.

• #28   20. maj 2011 majs står da ikke under "ikke" listen? :s

er vidst en fejl at pastaen er kommet på..ment på den måde at det åbenbart ikke skal anbefales til andre smiley
    Jeg har prøvet en enkelt gang eller 2 med smagsprøver (altså en lille mundfuld for dyret)..men er ikke noget jeg plejer at give fast. Men da de kunne lide det, og jeg ikke kunne forestille mig at de blev syge af det (så burde de i hvert fald også blive af rigtig meget marsvinefoder, da der jo også er korn deri..pasta er lavet af vand og mel..og her endda økologisk også ;))
    Men korrekt, det er ikke noget de skal have fast smiley

• #29   20. maj 2011 Hvis man fodre med ordenligt foder så er der ikke ret meget korn i, korn foder skal man generelt også undgå.

Og igen hvorfor give dem pasta? Hvad skulle fordelen være ved det? Jeg giver heller ikke mine ris, eller chips....

• #30   20. maj 2011 Mette K: Der bør ikke være korn i marsvinefoder, for det har de heller ikke godt af.

• #31   20. maj 2011 Det ved jeg godt cavy cats smiley

• #32   22. maj 2011 Fancy: ok så lærte jeg noget nyt der.

Mette: som andre skriver er der ikke meget korn i godt foder. Og mange marsvin gider ikke æde korn alligevel det bruges blot som fyld i foderposerne.;)

• #33   22. maj 2011 Og uanset om de gider spise det eller ej, så er marsvin fra naturen ikke kornspisere.

• #34   23. maj 2011 De spiser det dog hvis der ikke er andre muligheder, fordi de ellers ville sulte.

Kommentér på:
Førstegangs marsivn.

Annonce