2.198 visninger
|
Oprettet:
Førstegangs marsivn. {{forumTopicSubject}}
hej, jeg skal måske have marsvin for førstegang..
har lige nogen spøgesmål..
hvilket fodre mærke er det bedste - pris - hvor køber man det.
Hvilke marsvin anbefaler i?
Skal de have kalksten/sliksten?
hvilke grønsager er bedst?
hvilke antal marsvin til et bur på 100X50
Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.125
hvilke grønsager er bedst? - Nu er det jo forskelligt, hvad de kan li', men persille og gulerødder var mine vilde med
hvilke antal marsvin til et bur på 100X50 - to vil jeg sige. Jo større, jo bedre
aug 2010
Følger: 58 Følgere: 117 Gnavere: 8 Emner: 13 Svar: 2.255
Grøntsager med c-vitamin er altid godt
Mine marsvin elsker peberfrugt, persille, broccoli, grønkål, hvidkål, rødkål, gulerødder, rødbeder osv.
apr 2010
Følger: 107 Følgere: 100 Gnavere: 5 Emner: 188 Svar: 863
aug 2010
aug 2010
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.101
Marsvin er flokdyr så det er bedst at få 2. I et bur på 100*50 kan der godt gå 3 marsvin. Men det er smag og behag hvor mange man synes der kan gå i sådan et bur.
Slik sten/kalksten er overflødigt hvis man fodre ordenligt med godt tørfoder. Marsvin skal derudover have godt med hø, og gerne grene fra frugttræer, og pilegrene. Dog må de ikke få grene fra stenfrugs træer samt hylebær træer.
Angående grønt så er det bare at google. eventuelt kigge her: (link fjernet)
apr 2010
jun 2010
Følger: 1 Følgere: 40 Gnavere: 1 Emner: 17 Svar: 2.732
Et ensartet pillefoder med c-vitamin som f.eks. Ovator, Tima Mega C, Cavia Korell eller lignende. Tima Mega C købes gennem zooplus.de , Ovator kan man ofte købe ved en opdrætter der bruger det.
Hvilke marsvin anbefaler i?
Personlig er jeg blevet glad for at sælge skinnybærer-marsvin til børnefamilier mv. der skal bruge nogle rolige, kærlige og nysgerrige marsvin.
Skal de have kalksten/sliksten?
Nej
hvilke grønsager er bedst?
Man kan give dem alt som gulerødder, kål (hvid-, rød-, rosen-, savoy-, grøn- kål), rodfrugter (pastinakker, persillerod, rødbeder, knoldselleri ...), broccoli, bladselleri mv.
hvilke antal marsvin til et bur på 100X50
2-3 stk.
aug 2010
Dog har jeg kun 5 marsvin, så har ikke lige undersøgt det
maj 2010
Følger: 58 Følgere: 61 Gnavere: 19 Emner: 73 Svar: 3.427
apr 2010
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 12 Svar: 2.259
Langhårsracerne er også skønne (især de krøllede hihi), men de kræver en del pelspleje.
Og synes du skal anskaffe dig to hunner. Det er nemmest at have dem samnen. Og der kan være to i den størrelse bur du beskriver.
Husk marsvin skal have C-vitamin i foderet da de som den eneste gnaver ikke selv kan danne det. Marsvinepiller er gode så der ikke sorteres. Mærket Ovator siges at være det bedste. Mener en 25kg sæk koster 150-180 kr. Og 1kg 10-20 kr
jun 2010
Følgere: 28 Gnavere: 15 Emner: 28 Svar: 555
smider lige min liste ind over guf/"grønt" til dyrene
God erfaring:
Appelsin – Andre citrus frugter
Gulerod (tit)
Hvidkål (kun meget små mængder da jeg har været meget i tvivl)
Grøn peber (alle peberfrugter), (også kun mindre mængder, da vi ikke har det særlig ofte)
Rødkål – rå ikke syltet, (MEGET populær! Især revet sammen med gulerod og iblandet afskallede solsikker)
Majs (gider godt frosne samt bladene om stænglerne, men ikke kogte/rå majs kolber)
Persille (både frisk og tørret)
Vandmelon
Honningmelon
Vejbred
Æbler
Ærter
Græs(tit)
Mælkebøtter (tit)
banan
Godbidder(dvs. ren snack, som de også får lidt af, men ikke særlig tit):
Vindruer
Salat
Agurk
Rosiner
jordbær
tranebær (tørret)
pasta (kogt, afkølet og UDEN sovs - smagsprøve)
LISTE OVER GODE TRÆER
Bøg
Æble
Hassel
Pære.
Birk.
Eg
Elm
Gran
Pil
Og alt det resterende som jeg ikke har prøvet, eller ikke ved hvad er:
grønkål, savoykål, spidskål
Bladbeder
Bladselleri
Brøndkarse
Broccoli
Blomkål
Foderroer
Hyben uden kerner
Julesalat
Karse
Knoldselleri
Kørvel
Kinakål
Rosenkål
Sommerkål
Pastinak
Persillerod
Pærer
Radiser
Skvalderkål
Solsikkestængel – flækkes først
Ikke
fersken, nektarin, blommer + grene, bønner
Guffene herunder var populære, dog var de svære at få rigtig gennembagt og tørre indenvendig. så tror de skal laves ret tynde for virkelig at fungere.
Hjemmelavede Guf til marsvin
(hestebolcher)
med gulerod, æble, brød, havregryn..
Man skal bruge:
3 gulerødder
Æble
1-2 skiver toastbrød
3 skiver groft rugbrød
Og havregryn
Man river æble og gulerødder og smuldre brødet. (Væden fra æblet får dejen til at hænge sammen)
Så blander man det hele sammen og hælder havregryn i, og ælter indtil det hænger sammen.
Dejen formes til kugler eller gnavestænger, og de bages i ovnen på 200 grader.. i ca. 25 min.. pas på de ikke bliver sorte..
Mutterne elsker det, man kan også lave gnaverstænger af samme opskrift.
Derefter sættes de til afkøling og opbevares i en kage dåse.
jun 2010
aug 2010
Jeg tør ikke give mine appelsin eller andre citrusfrugter. Jeg er bange for, at de får læbesvamp. Selv æble er jeg meget påpasselig med, da syren også kan give læbesvamp
apr 2010
Og rå kartofler er også yt da der er for meget stivelse i. Kogte kan bruges, men selv dem tør jeg heller ikke give. Der er så meget andet man kan give i stedet.
Og som Mette K er inde på må der heller ikke fodres med stenfrugter som blommer, kirsebær, fersken, nektarin... gælder også grenene derfra
apr 2010
Og rå kartofler er også yt da der er for meget stivelse i. Kogte kan bruges, men selv dem tør jeg heller ikke give. Der er så meget andet man kan give i stedet.
Og som Mette K er inde på må der heller ikke fodres med stenfrugter som blommer, kirsebær, fersken, nektarin... gælder også grenene derfra
apr 2010
apr 2010
apr 2010
apr 2010
apr 2010
apr 2010
sep 2010
Følger: 8 Følgere: 9 Gnavere: 3 Emner: 14 Svar: 268
apr 2010
jun 2010
jul 2010
Derudover er jeg enig i at pasta intet har at gøre med marsvine mad da det indeholder meget stivelse.
Plus hold igen med radisserne. De indeholder oxalsyre.
jun 2010
er vidst en fejl at pastaen er kommet på..ment på den måde at det åbenbart ikke skal anbefales til andre
Jeg har prøvet en enkelt gang eller 2 med smagsprøver (altså en lille mundfuld for dyret)..men er ikke noget jeg plejer at give fast. Men da de kunne lide det, og jeg ikke kunne forestille mig at de blev syge af det (så burde de i hvert fald også blive af rigtig meget marsvinefoder, da der jo også er korn deri..pasta er lavet af vand og mel..og her endda økologisk også ;))
Men korrekt, det er ikke noget de skal have fast
jul 2010
Og igen hvorfor give dem pasta? Hvad skulle fordelen være ved det? Jeg giver heller ikke mine ris, eller chips....
maj 2010
jun 2010
apr 2010
Mette: som andre skriver er der ikke meget korn i godt foder. Og mange marsvin gider ikke æde korn alligevel det bruges blot som fyld i foderposerne.;)
jun 2010
maj 2010
Førstegangs marsivn.