{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
11.575 visninger | Oprettet:

Kanin: gnaver vs ikke-gnaver {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg tit set sidebemærkninger om at kaniner ikke er gnavere, så nu er ejg blevet nysgerrig:

Hvis ikke de er gnavere, hvad er de så?
og hvordan kan det være at de ikke er gnavere? af hvad jeg ved af afhænger det af tænderne/spisevaner?

hvilke andre dyr er også "fejl-kategoriseret" som gnaver, uden at være det?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kanin: gnaver vs ikke-gnaver
  • #1   18. maj 2011 ... især fordi det her er et gnavergalleri ! ;D

• > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.125
    #2   18. maj 2011 Citat fra Netdyredoktor.dk:
    Kaniner er ikke gnavere. Kaniner og gnavere tilhører hver sin orden indenfor zoologien. Gnavere har to fortænder i overmunden og to fortænder i undermunden.
    Kaniner har fire fortænder i overmunden og to fortænder i undermunden.
    Kaninens fire fortænder i overmunden består af to tænder i midten og endnu en på hver side af disse. På hver side af fortænderne sidder igen små "støttetænder", som umiddelbart er svære at få øje på.
    Den anden store forskel på gnavere og kaniner er måden, hvorpå de tygger.
    Gnavere tygger deres foder ved at føre underkæbe og overkæbe skiftevis frem og tilbage, mens kaniner fører over- og underkæbe skiftevis fra side til side.
    Bagest i munden har både gnavere og kaniner kindtænder. Disse tænder er gode til at male/knuse foder med.

• > Simse <

#3   18. maj 2011 De fleste kalder kaniner gnavere, da det er nemmest - mener de..

• #4   18. maj 2011 Kaniner er IKKE en gnaver.
    De hører under "Støttetandede"-ordnen (Lagomorpha) ligesom harer.

Det er forkert at kalde kaninen en gnaver.
    Det er der bare alt for mange der ikke kan eller vil forstå.
    Derfor kalder rigtig mange også kaniner for gnavere - men det gør det ikke rigtigt.
    Ligesom at den har den egen kategori herinde på lige fod som gnavere - det er også forkert.
    Dette er et GNAVERgalleri. Så burde der ikke være en kanin-kategori når det ikke er en gnaver!

• > Simse <

#5   18. maj 2011 Enig med Lux..
    Jeg kunne aldrig finde på at kalde mine kaniner, for en gnaver.

• #6   18. maj 2011 ah! tak for svarene, så er jeg lidt emre med smiley

dog er jeg uening i at (alle) gnavere tygger "frem-tilbage", mine marsvin tygger i hvert fald sidelæns. ^^
    Jeg skal ikke kunne sige med andre gnavere

• #7   18. maj 2011 men er der andre "gnavere" som ikke er gnavere alligevel også? altså såsom hamstere, rotter elelr div. egern? smiley

• #8   18. maj 2011 Man kan ikke sige "ikke gnavere alligevel" da en kanin aldrig har været en gnaver smiley Den hører til harefamilien. Grunden til at kaniner er velkomne på Gnavergalleri er, at Big Admin ikke ville lave et seperat galleri til kaniner, så de blev puttet ind under Gnavergalleri. Så det burde vel egentlig hedde "Gnaver- og kaningalleri," men navnet er vel dybest set ligemeget smiley

• #9   18. maj 2011 med "ikke alligevel" mener jeg også dyr som er blevet kaldt gnavere, uden at være det.. ligesom kaniner smiley

Men kaniner er de eneste der er støttetandede af de dyr som (måske fejlagtigt) kaldes gnavere?

• #10   18. maj 2011 Det er jo lidt svært at sige, for det kommer jo an på hvad folk siger. Det er individuelt, f.eks kalder jeg ikke en kanin en gnaver, men andre gør fejlagtigt smiley

• #11   18. maj 2011 Det er jo relativt nyt at det "almindelige mennesker" er begyndt at opdage, at kaninen ikke er en gnaver. For bare 5 år siden var det stadig den gængse opfattelse...
    Jeg kan da huske, at jeg er fået et par kommentarer med på vejen, da jeg begyndte at sige at det ikke var en gnaver. Men det er stille og roligt begyndt at hænge fast.
    Man kan ikke forvente mirakler - og hvor skulle folk også vide det fra? Langt de fleste kilder omtaler til stadighed kaninen som en gnaver, så hvis man ikke er en smule nørdet, kan det være meget svært at gennemskue hvad der er rigtigt og forkert.

Af andre dyr, har man snakket om at en lang række sydamerikanske gnavere måske ikke tilhørte gnaver ordenen, men det gør de så alligevel,
    Det var gruppen af dyr, der omfatter marsvin, chinchilla og degu.
    Dette skyldes overvejende, at den specifikke gruppe af gnavere, føder fuldt udviklede unger. Normen for gnavere er underudviklede små lyserøde klumper.

Der er ikke andre dyr, vi her hjemme betegner som gnavere, der ikke går ind under gnaver ordenen smiley

• #12   18. maj 2011 Nu ved jeg godt en kanin ikke er en gnaver, - men jeg synes nu det er fint nok den er herinde alligevel.
    - Selvom jeg måske synes man skulle ha' lavet et "smådyrs-galleri" fremfor lige et "gnaver-galleri".

• #13   18. maj 2011 Rollo:
    Helt enig.
    Der er også et pindsvin her inde så vidt jeg husker (har der ihvertfald været).
    Det er død ærgerligt at sådan nogle dyr ikke kan være her i teorien.

• > Simse <

#14   18. maj 2011 Ja - smådyrs galleri lyder faktisk bedre smiley

Jeg tror at de opretter kaniner herinde, da de jo skal passes næsten på samme måde som gnavere.

• #15   18. maj 2011 Jeg tror der er oprettet kaniner her inde, fordi dem der har lavet sitet, ikke ved en dyd om gnavere smiley

• #16   18. maj 2011 Jeg tror Pia N har fuldstændig ret!

• #17   19. maj 2011 Hov...
    Når jeg skriver dyd mener jeg naturligvis dyt -_-

• #18   19. maj 2011 Pia - Jeg har spurgt en hjælpeadmin herinde, og hun sagde at kaniner også måtte oprettes herinde, fordi at de ikke havde ressourcer til at lave et gnavergalleri OG et kaningalleri.

Kommentér på:
Kanin: gnaver vs ikke-gnaver

Annonce