{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
769 visninger | Oprettet:

Dominerende hun og lidt kløe {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg har for et par dage siden købt to skønne kæledyrs marsvin, begge hunner hos privat, der solgte med bur osv. Den ene er lille Lyng på ca 8 måneder en smuk, glathåret pige og den anden er Rosa en skøn, voksen teddy på ca 2 år, de er vant til at gå sammen.

Min ene bekymring går på.at Rosa er meget dominerende og jagter Lyng væk, for at få den lækre mad for sig selv. Lyng vil gerne putte og være tæt på Rosa, men Rosa jager hende ud af sit hus og truer med bid. Denne adfærd er vi ikke blevet forberedt på fra tidligere ejere. Og det bekymrer mig at den mindste bliver så underkuet. Tror I det er bedst, at vi skiller os af med en af dem og finder nye makkere til dem begge? Kan det måske være en reaktion på deres flytning?

Jeg har observeret, at de klør sig lidt - slet ikke meget, ingen sår eller noget, er det normalt? Er det andet man skal kigge efter? Hvornår skal man reagere og evt konsultere dyrlægen?

På forhånd mange tak


Kommentarer på:  Dominerende hun og lidt kløe
  • #1   9. nov 2018 Du skal begynde, at blive opmærksom på deres kløe, hvis der begynder at komme så. Jeg har også 2 marsvin, Speedy og Pjuske. Pjuske er også meget dominerende over for Speedy og jager hende ud af huset.
    Har dit marsvin været dominerende i lang tid eller kun et par dage? Fordi marsvin bliver mere dominerende når de er i brynst.


  • #2   12. nov 2018 Hej Sarah. Tak for dit svar. Rosa har været dominerende hos tidligere ejer også, men er overrasket over at det er SÅ udtalt og bekymrer mig lidt om deres trivsel. Har dog lige tænkt mig at lade dem falde lidt til før jeg gør noget drastisk, alt er jo nyt for dem rundt om buret. Har fået den viden, at det godt kan tage et par måneder før de er helt trygge og føler dig hjemme. Måske er Rosas let overdreven dominans forstærket af alle de nye indtryk og flytte stress?!

    Mht holder øje, kan ikke se noget i deres pels eller hud, men er meget opmærksom.

    Tak igen.


  • #3   12. nov 2018 Ja, bare vent et par måneder og lad dem falde til, så skal det nok bliver bedre. smiley

  • #4   12. nov 2018 smiley

  • Jannie C
    Jannie C Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 48
    #5   15. nov 2018 Det er vigtigt at sørge for at de har et hus hvert. Har de det?
    Mine to drenge enes utroligt fint, men i sommers da jeg tog dem med på ferie og de kom i et .120 m bur blev de frygtelig uvenner. Så det er også af stor betydning, at de har godt med plads. Hvor stor er deres bur?
    Mad osv kan også være en fordel at sprede lidt ud i buret så der ikke bliver kamp om det lækre.. Marsvin har rangorden, men det lyder som om det er lige i overkanten med dine to basser, Så godt du er obs på dem.
    Kløen tror jeg ikke betyder noget, raske marsvin klør sig en del smiley


  • #6   15. nov 2018 Hej Jannie
    Tusind tak for dit svar. Ja, de har hver deres hus og ok plads, men kunne godt være endnu mere de har 103×59×47ish. Prøver at fordele lækkerierne, ellers er det den store dame, der snupper det hele smiley Dejligt at vide mht kløe, at det er normalt, tidligere ejer havde nemlig ikke bemærket kløe før - men jeg holder skarpt øje med om det udvikler sig og/eller der kommer skæl eller sår eller lign.. Positivt er de begyndt at ligge ned på siden og sove uden for deres huse, der er SÅ sødt og afslappende. Så det tager jeg som et godt tegn på at de er ved at falde til smiley god dag.


  • Jannie C
    Jannie C Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 48
    #7   15. nov 2018 Hej igen
    Godt at høre de har hvert sit hus, ellers kan det godt være sådan noget de komme op og toppes om. Men ja, måske de bare skal have lidt mere ro indtil de er faldet til. Lyder dog som om det allerede går den rigtige vej hvis de tør ligge udenfor husene og sove. Buret er lige småt nok i forhold til anbefalingerne, jeg ville stærkt overveje at købe et større et til dem. ANbefalingerne hedder 1.20 til 2 marssin. Men Jo mere plads, desto bedre. Jeg startede også med et på din størrelse, dernæst 1.20 og nu .180 ..og der er ingen tvivl: jo mere plads, jo gladere grise. Løbegård anbefales også for at aktivere dem og holde dem sunde. Held og lykke med de nye familiemedlemmer smiley


  • #8   18. nov 2018 Hej igen smiley Jeg skaffede i går et større bur: 140×69×49 😁 De virker godt tilpas i det, men holder sig meget nede i den ene ende. Tager også deres mad med derned osv. Tror de lige skal vænne sig til de nye forhold smiley

    Har købt et såkaldt marsvine toilet, er spændt på, om de kommer til at bruge det "korrekt". Pt bliver det brugt som snackbar smiley smiley ved godt, at de spiser et par pøller i ny og næ, men det er jo ikke tænkt som en madskål små Muttedyr smiley

    Dominans er stadig udtalt fra den største hun, men nu er der i hvert fald mulighed for at boltre sig for dem begge.

    Jeg har også købt en løbebånd, som de skal ha lov at drøne rundt i, når den kommer med posten.


  • Jannie C
    Jannie C Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 48
    #9   18. nov 2018 Haløjsa igen..

    SKØNT at høre du har købet et dejligt stort bur til tøserne.. på lang sigt er det en god investering. Det giver langt mere glade og tilfredse dyr og på sigt får man også mere glæde at dyrene da de bliver mere aktive og glade. De skal som du selv skriver, nok lige vænne sig til de nye forhold - men det skal nu nok komme. Jeg har en af de pile-træbroer man kan købe mange steder, de er geniale til at få dyrene til at bevæge sig rundt. Marsvin er jo byttedyr så hvis det er nogle platforme/tunneler de kan bevæge sige igennem er de langt mere villige til at bevæge sig rundt. Så det kunne du evn overveje på et tidspunkt.

    Til gengæld så må jeg nok skuffe dig hvad angår løbebåndet.. jeg tænker det er en form for et hamster-hjul du har bestilt, ikke? Dem bruger marsvin ikke, deres kropsbygning er ikke egnet til denne type bevægelse og marsvin har ikke den udpræget måde at motionere på som hamstre gør. Tanken og intentionen er ellers rigtig god og det er dejligt at høre du gøre en indsats for at give dine dyr gode forhold. Men hvis de kan retuneres ville jeg skynde mig at gøre det. Til gengæld kan en løbegård anbefales, eller evn smidt nogle håndklæder på gulvet og lad dem lege lidt rundt der. (Vær dog obs på ledning mm samt luk af de steder de ikke må løbe hen)

    Hvis du er på facebook kan jeg kun anbefale på det varmeste at blive medlem af de grupper der findes, bla. "Alt om marsvin" og "marsvin i DK" Vil får du al den inspiration, gode tip og vigtige spørgemål man kan opdrive. Jeg har lært utroligt meget. smiley


  • #10   18. nov 2018 Hej Jannie

    Aj, så først nu, at min stavekontrol havde rettet det til løbebånd, der skulle stå LØBEGÅRD smiley Det gir lidt mere mening ik?! Aj, ved godt at det andet er til hamstre, mus og ørkenrotter. Ku ikke drømme om det til muttedyrene smiley

    Tak for tippet med Facebook grupperne også, er allerede medlem, det er så hyggeligt og givende.

    Jeg har en pilebro og en flettet ting med tre udgange, især den mindste er rigtig begejstret for det.

    Mvh Karin



  • Jannie C
    Jannie C Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 48
    #11   19. nov 2018 Haha så giver det straks mere mening med hjulet smiley Men no-joke, folk der ikke har haft marsvin før har i ren alvor anskaffet sig hjul i bedre henseende. Så kunne ligeså godt ha advaret om at det nok kun ville ende som pynt smiley

    Og super med broen... så skal du nok på sigt få nogle glade og tillidsfulde dyr smiley


  • #12   19. nov 2018 smiley

Kommentér på:
Dominerende hun og lidt kløe

Annonce