{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.690 visninger | Oprettet:

R.I.P Bobzi! - Ukendt årsag? {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige fundet min søster's marsvine unge Bob Fosse død i hans bur:
http://www.gnavergalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=8601

I går aftes var han ude, super frisk og spiste en gulerod sammen med hans fætre Gomez & Horatio. I morges tidligt var han også frisk og satte poterne op på burkanten når man åbnede - så her for 5 min siden kigger jeg ind i buret og finder ham død, allerede gået i rigor mortis! smiley
Jeg ved godt at man af og til bare finder sine dyr døde i deres burer, men det er så svært at forstå når de slet ikke har vist symptomer inden da!

Hvad kan være hans dødsårsag, hvis nogen har prøvet noget lignende og fået svar?
I det mindste ved jeg at han nok ikke har lidt.. Det er altid en trøst.

Mvh.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  R.I.P Bobzi! - Ukendt årsag?
  • #1   26. apr 2011 Inge-Lise:
    Kan et marsvin virkelig blive så syg af c-vitamin mangel, at det mere eller mindre dør fra den ene time til den anden?
    Giver c-vitamin mangel ikke en længere periode med et skrantende dyr?

• #2   26. apr 2011 Han fik automatisk C-vitaminer i det foder mine/vores marsvin får, og hans pels var flot og skinnende - samt ingen skavanker eller udvendige symptomer..
    Kan det mon være hjerneblødning eller lignende? Hans ansigt lå lidt skråt..

• #3   26. apr 2011 Furrytails: Jo, der ville have været symptomer først.

Grunden kan have været mange. Hjertestop eller andre former for sygdom. Mine marsvin har lige været ramt af en chlamydia infektion, det er fandens smitsomt og kan også resultere i, at dyrene bare falder om og dør.
    Hjerneblødning gør sjældent, at de dør, det gør mere at deres hovedholdning bliver skrå. Men marsvin kan feks få meningitis også, hvilket også ville få dem til at falde om fra et øjeblik til et andet.

• #5   26. apr 2011 Annbritt:
    Kan marsvin få giardia?
    Hos dyr der kan få det, kan de også dø fra det ene øjeblik til det andet.

Trådstarter:
    Hvis du vil vide hvad der er sket, er du nok nødt til at få foretaget en obduktion af dyret.
    Man kan sige, at hvis du har andre marsvin, ville det nok være smart, i tilfælde af at det er noget smitsomt.
    Men hvis du ikke har andre, virker det overflødigt.

• #6   26. apr 2011 Godt spørgsmål. Det er ikke nævnt i nogen af de bøger jeg har med sygdomme i. Men næsten alle andre dyr kan få det, så hvorfor skulle marsvin ikke også kunne?

• #8   26. apr 2011 Som annbritt siger, den eneste chance for at få et korrekt svar er en obduktion, og her kan man vist osse risikere at der ikke kommer noget endegyldigt svar retur.

Marsvin er byttedyr, og de er sindssygt gode til at skjule symptomer og udadtil virke helt normale og raske... mens de reelt set har det skidt.
    Netop derfor skal man reagere pronto når man endelig ser nogen symptomer, for så har grisen det nemlig flere gange værre end den udadtil viser.

• #9   26. apr 2011 De kan godt få giardia, det er nævnt i marsvinebog 1 fra DMK.

• #10   26. apr 2011 Okay...
    Jamen så kunne giardia også være en mulighed.
    Symptomer er diarre, vægttab og apati.
    Men diarre og apati kan komme et par timer før dyret ligger dødt i bunden af buret... så det går virkelig hurtigt.

• #11   26. apr 2011 Sidsel A:
    Rigor Mortis er en tilstand der indtræffer efter et dyr eller mennesker dør - musklerne på dyret bliver stive pga. celleforandringerne der sker efter døden. Fosse var næsten helt stiv i kroppen da jeg fandt ham.

Tak for de gode svar!
    Han ser ikke ud til at have haft diarre.
    Jeg skal til dyrlægen med min hund i morgen, så jeg tager Fosse med. Hun plejer altid at være sød til lige at kigge på dem, og sige hvad hun synes.

• #13   26. apr 2011 Så skal du huske at han skal en tur i fryseren smiley

• #15   26. apr 2011 *Furrytails* Pia N:
    Vi har heldigvis en reserve fryser, så han kommer derind i et håndklæde lidt senere.
    Jeg har lige set at han har hø i munden og munden er i tygge stilling, så det er højst sandsynligvis hjertestop imens han har været ved at spise smiley

Sidsel A:
    Jo, men vi har lige mistet vores elskede morfar for nogle dage siden og min søster har lige "accepteret" det, så hun blev selvfølgelig ked af det med Bob Fosse - men hun ved også at sådan er livet, og det går videre for os andre..
    Men trist er det bestemt altid når nogen går bort.

• #17   26. apr 2011 Tak Sidsel smiley

Kommentér på:
R.I.P Bobzi! - Ukendt årsag?

Annonce