R.I.P Bobzi! - Ukendt årsag? {{forumTopicSubject}}
Jeg har lige fundet min søster's marsvine unge Bob Fosse død i hans bur:
http://www.gnavergalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=8601
I går aftes var han ude, super frisk og spiste en gulerod sammen med hans fætre Gomez & Horatio. I morges tidligt var han også frisk og satte poterne op på burkanten når man åbnede - så her for 5 min siden kigger jeg ind i buret og finder ham død, allerede gået i rigor mortis!
Jeg ved godt at man af og til bare finder sine dyr døde i deres burer, men det er så svært at forstå når de slet ikke har vist symptomer inden da!
Hvad kan være hans dødsårsag, hvis nogen har prøvet noget lignende og fået svar?
I det mindste ved jeg at han nok ikke har lidt.. Det er altid en trøst.
Mvh.
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Kan et marsvin virkelig blive så syg af c-vitamin mangel, at det mere eller mindre dør fra den ene time til den anden?
Giver c-vitamin mangel ikke en længere periode med et skrantende dyr?
apr 2010
Følger: 40 Følgere: 36 Gnavere: 11 Emner: 10 Svar: 496
Kan det mon være hjerneblødning eller lignende? Hans ansigt lå lidt skråt..
maj 2010
Følger: 58 Følgere: 61 Gnavere: 19 Emner: 73 Svar: 3.427
Grunden kan have været mange. Hjertestop eller andre former for sygdom. Mine marsvin har lige været ramt af en chlamydia infektion, det er fandens smitsomt og kan også resultere i, at dyrene bare falder om og dør.
Hjerneblødning gør sjældent, at de dør, det gør mere at deres hovedholdning bliver skrå. Men marsvin kan feks få meningitis også, hvilket også ville få dem til at falde om fra et øjeblik til et andet.
maj 2010
Kan marsvin få giardia?
Hos dyr der kan få det, kan de også dø fra det ene øjeblik til det andet.
Trådstarter:
Hvis du vil vide hvad der er sket, er du nok nødt til at få foretaget en obduktion af dyret.
Man kan sige, at hvis du har andre marsvin, ville det nok være smart, i tilfælde af at det er noget smitsomt.
Men hvis du ikke har andre, virker det overflødigt.
maj 2010
Følger: 58 Følgere: 61 Gnavere: 19 Emner: 73 Svar: 3.427
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
Marsvin er byttedyr, og de er sindssygt gode til at skjule symptomer og udadtil virke helt normale og raske... mens de reelt set har det skidt.
Netop derfor skal man reagere pronto når man endelig ser nogen symptomer, for så har grisen det nemlig flere gange værre end den udadtil viser.
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.101
maj 2010
Jamen så kunne giardia også være en mulighed.
Symptomer er diarre, vægttab og apati.
Men diarre og apati kan komme et par timer før dyret ligger dødt i bunden af buret... så det går virkelig hurtigt.
apr 2010
Rigor Mortis er en tilstand der indtræffer efter et dyr eller mennesker dør - musklerne på dyret bliver stive pga. celleforandringerne der sker efter døden. Fosse var næsten helt stiv i kroppen da jeg fandt ham.
Tak for de gode svar!
Han ser ikke ud til at have haft diarre.
Jeg skal til dyrlægen med min hund i morgen, så jeg tager Fosse med. Hun plejer altid at være sød til lige at kigge på dem, og sige hvad hun synes.
maj 2010
apr 2010
Vi har heldigvis en reserve fryser, så han kommer derind i et håndklæde lidt senere.
Jeg har lige set at han har hø i munden og munden er i tygge stilling, så det er højst sandsynligvis hjertestop imens han har været ved at spise
Sidsel A:
Jo, men vi har lige mistet vores elskede morfar for nogle dage siden og min søster har lige "accepteret" det, så hun blev selvfølgelig ked af det med Bob Fosse - men hun ved også at sådan er livet, og det går videre for os andre..
Men trist er det bestemt altid når nogen går bort.
apr 2010
R.I.P Bobzi! - Ukendt årsag?