3.038 visninger
|
Oprettet:
dværghamster fup/fakta? {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen
Jeg har simpelthen forelsket mig i et sibirisk dværghamster, men efter at have siddet på nettet og læst om det, da jeg gerne vil kunne give det den rigtige pleje, osv. Men efter al min læsning, har jeg fundet ud af at der ikke rigtig findes en race der hedder sibirisk dværghamster. Er det korrekt? Noget med at det sibiriske dværghamster som nogen kalder det, er den samme race som den vinterhvide dværghamster, og campbell dværghamsteret. Men passer det?
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Vinterhvid <i>Phodopus sungorus</i> er en art, mens Campbells <i>Phodopus campbelli</i> er en anden art.
Da de er så relativt tæt beslægtet - dette kan ses på at de begge hedder Phodopus - kan de få unger sammen.
Unger fra to forskellige arter er det man kalder for hybrider.
Det er det samme som når en hest og et æsel for unger.
Da disse to dværghamster arter ligner hinanden en del, blev de til at starte med bare krydset, fordi man ikke vidste at det var to forskellige arter man havde med at gøre.
Siden har man så fundet ud af, at det er to forskellige arter, og de "syriske" er derfor kun noget du reelt kan finde i dyrehandlere, da der ikke er nogen seriøse avlere der er interesserede i at lave hybrider.
Så det er ikke samme art som hverken Vinterhvid eller Campbells, men et kryds mellem dem.
apr 2010
Følger: 27 Følgere: 27 Gnavere: 12 Emner: 11 Svar: 342
Det et Sibiriske hun mener, for en Syrisk hamster er en alm. hamster, dem der er mest kendt som Guldhamster
Men ja en såkaldt Sibirisk Dværghamster er en krydsning af de to arter, altså en hybrid (som betyder en blanding)
apr 2010
maj 2010
Tak for rettelsen.
Naturligvis har du ret
apr 2010
maj 2010
Det er nu også meget rart at blive rettet i så dumme fejl
apr 2011
Følger: 1 Gnavere: 1 Emner: 3 Svar: 2
maj 2010
Jeg vil skyde på at fejlen for de flestes vedkommende, allerede opstår her. Det er altså en opdrætter, enten noget "fabriks" opdræt eller en uvidende opdrætter, der sætter hele misæren i gang.
Så problemet behøver faktisk ikke ligge hos dyrehandlerne, og de behøver ikke direkte at lyve. Det er nok i højere grad et spørgsmål om ikke at rette fejl der kommer andre steder fra.
dværghamster fup/fakta?