{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.161 visninger | Oprettet:

Hvordan aktiverer man sin chinchilla? {{forumTopicSubject}}

Jeg fik en chinchilla for snart en måned siden, men nøj hvor er det dog svært at aktiverer ham nok.

Vi har bygget et bur til ham af et gammelt skab som står i stuen hvor vi opholder os om aftenen. Han har grene at bide i, og kan klatre op og ned i buret. Han har chinchillasand i buret hele tiden og det er tydeligt at det bliver brugt flittigt (bliver gjort rent hver dag i en si for afføring).

Han er ude hver aften ca. 20-30 minutter hvor jeg sidder ude i gangen/badeværelset med ham. Han elsker at kravle op på skohylden og gemme sig under den, samt springe rundt og hoppe på væggene.

Alligevel virker han som om at han keder sig. Han kan godt finde på at bide i lågen og ligesom ruske den som tegn til at han vil ud. Og når vi så åbner buret så springer han ud i armene til os.

Jeg har prøvet at give ham en toiletrulle med godbidder i, men han kan ikke finde ud af at få godbidderne ud. Jeg har overvejet at give ham en bold eller en bamse så han indimellem får noget nyt, men hvad så hvis han tygger i det og spiser noget af det? Den risiko tør jeg næsten ikke løbe.
Jeg har også prøvet at spredde tørrede tissel i hans bur for det kan han rigtig godt lide, men det tager ham jo ikke lang tid at finde det.
Jeg har også i et par dage prøvet at have ham med på badeværelset om morgenne når jeg alligevel er i bad, men han er rigtig vågen om morgenen og springer op på bordet og vil bide i en ledning vi har deroppe. Og jeg kan ikke rigtig komme til at afskære ham vejen derop - har prøvet. Så det tør jeg simpelthen ikke mere, det var ellers godt til ham.

Men hvad gør i andre for at aktiverer jeres chinchillaer? Synes det er så hårdt at han keder sig sådan. (Hvis han da keder sig, det er måske bare sådan jeg tolker det?) Ville ønske jeg kunne give ham hele huset til legeplads, men det er desværre ikke muligt da han jo gnaver i alt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan aktiverer man sin chinchilla?
  • #1   20. mar 2011 Det lyder som om du aktiverer ham helt fint.
    Det med at ruske i tremmerne behøver ikke være et tegn på kedsomhed. Det kan også være at han har fundet ud af, at hvis han gør det, så får han opmærksomhed, så det er selvforstærkende.

    I kan prøve at finde et hjul, men det skal op i ca. 35cm i diameter, og det får I problemer med at finde her hjemme. chinworld.com har vist nogle, men det er amerikansk, og derfor dyrt at få hjem.
    Ellers kan I prøve at gå ind på chinchillas2shop.co.uk og se om de har noget.

    En sidste mulighed er at få en ven til han, af samme køn. Det sætter hverken større eller mindre krav til hvor meget tid I skal bruge på aktivering, men så har han en at bruge tid med om natten.


  • #2   22. mar 2011 Tusinde tak for det smiley

    Jeg har ikke lyst til at have en chinchilla mere, og desuden har jeg nu en han og ønsker ikke unger. Og to hanner kan nok ikke sammen, og selvom jeg købte en chinchilla mere, var det jo heller ikke sikkert at de kunne sammen. Så nu får han bare lov at "kede" sig lidt.

    Jeg tager det til gengæld som et godt tegn at han ikke plukker sig mere. (Gjorde han der hvor vi købte ham fra). Hans pels er næsten vokset ud igen smiley Så det er dejligt synes jeg smiley Og det må også være tegn på at han på en eller anden måde trives.

    Tak for dit svar smiley


  • #3   22. mar 2011 To hanner kan nu sagtens sammen, og hvis man bare kigger efter temperament, så man får nogen der passer nogenlunde sammen, og køber en helt ung makker (8-12 uger) så burde en sammensætning forløbe gnidningsfrit smiley

    Jeg siger ikke at det er vejen frem for dig, for de kan fint trives alene, men det er bedre at basere det på hvad der passer bedst for ens dyr og en selv, end fordomme smiley


  • #4   22. mar 2011 ja selvfølgelig smiley

    Tak, jeg vidste slet ikke at to hanner kunne gå sammen. Men det er rigtig rart at vide - tak for det smiley

    Nu må vi se hvad der sker med tiden. Heldigvis ser han ud til at have det godt og det håber jeg er rigtig observeret smiley

    tak for alt din hjælp! (igen igen) smiley


Kommentér på:
Hvordan aktiverer man sin chinchilla?

Annonce