{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.711 visninger | Oprettet:

Blind Chinchilla??? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en rigtig sød blind chinchilla.. se ham i min profil (ingolf)...
som i også kan se på billederne af hans øjne er de begge grålige..
og han reagere kun på lys og mørke.. han ser ikk vores hænder hvis vi køre dem forbi buret..
kun hvis vi sætter en hånd ind foran lyset.
Han høre dog fint- han reagere når der er mad osv.

Skal jeg tage ham til dyrelægen og få det tjekket, eller er det noget der på nogen måde skade ham ud over hvis han træder forkert, og falder ned?
(han har derimod, fået et mindre bur så han slipper for at falde ned)

hjælp!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Blind Chinchilla???
  • #1   9. mar 2011 Jeg kan ikke se på billederne at hans øjne ser grå ud. Til gengæld ser de meget gennemsigtige ud, så jeg vil tro han er Homo Pink White, men det er svært at se noget rigtigt ud fra de billeder.

    Hvor længe har I haft ham mistænkt for at være blind?
    Hvis det er noget pludseligt, ville jeg tage til dyrlæge. Hvis det har været der længe, så er det nok ikke noget man kan gøre noget ved.

    Hvad angår bur, så burde I overveje at lave så mange etager som muligt, og så kun lave enkelte huller med en trappe der fører op/ned fra etage til etage.
    Hvis han reelt er blind, slipper han helt for at hoppe, hvis han ikke vil, og I slipper for at have en chinchilla der falder og slår sig.


  • #2   10. mar 2011 Vi overtog ham for godt halvanden måned siden.
    Og har snakket hurtig med en dyrehandel der siger han muligvis kan have sukkersyge... da det også blandt mennesker han føre til blindhed.
    Da han er blevet overfodret med rosiner og alm. gnaverfoder hvor vi fik ham fra... jeg er bange for det er der fra?

    Han reagere ikk hvis vi er helt stille og laver ting rundt om buret.. men lige så snart vi siger noget så er han der også....
    Ligesom at se et barn med bind for øjnene- hvid i forstår..


    Vi laver om og bygger ham et nyt bur når vi kommer af med 2 af vores chinchillaer ,som havde boet i et bur til HØJEST 2 chinchillaer, med 2 af deres unger som nu er solgt.. smiley
    De fik også kanin foder blandet med rosiner - det er forfærdeligt nogle folk der er sådan- med to smukker chinchillaer i samme hjem som fik chinchilla foder-piller og havde et KÆMPE bur! smiley
    øv.. bare fordi de er alm. standart grå.. så skal de hades.. ØV! ...


  • #3   10. mar 2011 Før i begynder at snakke sukkersyge, synes jeg helt ærligt din dyrlæge bør teste ham.
    Det virker enormt useriøst bare at give sukkersyge skylden, uden at have set dyret. Ikke mindst fordi sukkersyge faktisk ikke er noget der ses ret ofte hos chinchillaer. Og jeg skal love dig for der findes fede dyr der ude smiley

    Det virker helt grotesk at behandle dyr forskelligt, alt efter hvilken farve de har :S
    Std. grå er i den grad gået ned i kurs gennem de sidste år, og det er ellers sådan en smuk farve.
    Men Ingolf er jo slet ikke standard... Så jeg kan ikke helt gennemskue om han har fået rigtig mad eller gnaverblanding?

    Hvis du er så urolig for ham, så få ham testet for forskellige ting hos en dyrlæge. Det der med at gætte sig frem til hvad det måske kunne være, holder ikke. Heller ikke fra dyrlægens side.


  • #4   10. mar 2011 Jeg har fået af vide chinchillaer er eksperter i at udvikle sukkersyge..
    Min kærestes far har arbejdet i plantorama med dyr (også chinchillaer) gennem mange år.
    - ham jeg fik det af vide af.. plus en dyrehandler her i odense har også sagt det...
    Og at det er derfor de IKKE må få mere end ca. 2 rosiner om dagen (:

    Men er det bare en myte?


    Tror vi tager et smut til dyrelægen med ham - og ser om han er i tip top stand - for hvis han skal på special foder skal vi jo finde ud af det-
    han skal bestemt IKKE lide unødigt smiley




  • #5   10. mar 2011 - ingolf har jeg fået seperat - fra en der ikke kunne have ham mere...
    Han kom med en halvstor pose gnaverblanding du kan købe i den lokale brugs (fakta,rema 1000, netto... you name it).. og indenfor 2 dage skiftede jeg ham om til det de andre spiser og smed resten ud .. x(

    Føj! at man ikk læser på hvad dyrene spiser før man anskaffer dem!


  • #6   10. mar 2011 Billedet her viser tydeligt hvordan hans øjne ser ud . - det ligner præsis billedet (:
    (link fjernet) 04:27:46


  • #7   10. mar 2011 Ja, det med sukkersyge er en myte smiley
    Det er faktisk første gang jeg har hørt det med at rosiner skulle være oversag til sukkersyge. Ikke helt dumt tænkt, men heller ikke rigtigt. Jeg giver personligt ikke så meget tørret frugt, netop på grund af det usunde sukker, men det er nu mere pga. fedme.

    For en 10+ år siden, hvor det man vidste om chinchillaen stadig var meget begrænset, blev de fodret med alt muligt og umuligt.
    Her iblandt store mængder rosiner og nødder.
    Det førte til overvægt hos rigtig mange chinchillaer, og så fik de div. følgesygdomme, såsom sukkersyge.

    Da der begyndte at komme mere viden på området, gik folk nærmest over i den anden boldgade, og blev helt "foder-forskrækkede".
    Det er ikke mange år siden, at den normale opfattelse var, at de nærmest døde hvis de så meget som så en jordnød, eller hvis de fik mere end 2 rosiner.

    Desværre er der ikke rigtig nogen ordentlige studier på det de lever af i naturen. Så al vores chinchilla mad er udviklet ud fra en pelsavlerstandard, der hedder:
    Fin pels
    Godt helbred
    God reproduktions evne

    Det er der for såvidt heller ikke noget galt med, men det betyder ikke at pellets er den endegyldige sandhed, og at de slet ikke må få andet.

    Der er en gylden middelvej. Men det kommer hurtigt til at fylde rigtig meget hvis jeg skal komme med en forklaring på hvad jeg præcist mener smiley

    --
    Ang billedet, så kan jeg ikke se om det er en blind chinchilla eller en homozygot pink white chinchilla. Det kunne ligne et uskarpt billede af begge dele.


  • #8   11. mar 2011 Tusinde tak for informationen - rigtig brugbar i dagligdagen (:

    Mine chinchillaer er bestemt ikke overvægtige -
    de ligger alle omkring 450-600 g. (:
    Har hørt om chinchillaer helt op omkring 900 g... o:

    TUSINDE tak for opmærksomheden.. værdsætter jeg smiley



Kommentér på:
Blind Chinchilla???

Annonce