{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.104 visninger | Oprettet:

Chinchilla med underlig adfærd {{forumTopicSubject}}

Vores ellers glade og nysgerrige chinchilla er helt ved siden af sig selv idag smiley

Vi har haft ham i halvanden uge nu, han er 3 måneder og dejlig nysgerrig og rigtig sød. Han er super hurtig blevet tam, og kommer hoppende ud på vores hænder når vi holder hænderne ind til ham.

Han plejer at snuse nysgerrigt til os, og hver aften har jeg haft ham ude og løbe fri en halv time fordi han har så meget energi.

Men så i eftermiddags ville han os ikke rigtig. Han var vågnet af sig selv (han er altid lige vågen en times tid om eftermiddagen). Han kom ud af huset, men når vi stak fingrene ind til ham, vil han os ikke rigtig og hans øre lå helt fladt ned, og var slet ikke fremme som de plejer. Vi gav ham ro og her til aften kigger jeg så til ham igen. Han virker rigtig skræmt og søger os slet ikke. Han er bange og løber rundt i buret. (Vi jagter ham selvfølgelig ikke). Det er bare slet ikke sådan vi kender ham. Han har nu fået ro, og han kommer ikke ud og løbe i aften. Han spiser fint, og hans afføring ser fin ud, og han ser fin ud ved numsen. Så han virker ikke til at have dårlig mave. Han virker ikke syg, han virker bare rigtig skræmt og stresset. Forstår bare ikke hvorfor det kommer så pludseligt?

Hvis det fortsætter skal han selvfølgelig til dyrlæge, men så længe han er klar i øjnene, spiser fint, afføringen ser fin ud osv. så er jeg ikke så bekymret for hans helbred - mere for hans psyke.
Det er ikke så rart at se ham så skræmt/stresset/anderledes.

Det er min første chinchilla så aner ikke lige hverken ud eller ind.

Han har lige nu kun pellets (foder), hø og vand. Alt andet er taget fra ham. (Han får sådan noget naturligt chinchilla foder som tilskudsfoder, samt de der "slik" nogen til at hænge i hegnet (en gang imellem)).

Jeg er bare ked af at han er så anderledes og uharmonisk lige nu smiley stakkels lille fyr.

Nogen der har et bud på hvad det kan være?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Chinchilla med underlig adfærd
  • #1   7. mar 2011 Er det sket noget nyt i jeres hjem?

  • #2   8. mar 2011 Det lyder en smule underligt, men det kan jo være han bare har fået et chok.
    Halvanden uge er heller ingen tid. Der kan nå at ske rigtig meget i henhold til personligheds udvikling, og I skal også lige lærer ham at kende.

    Det med at ørerne ligger ned, plejer at hænge sammen med søvn. Hvis de er trætte, rejser de ikke ørerne, selvom de kigger frem.

    Kan du ikke uddybe det med slik mv?
    Det er ikke godt hvis i tager decideret inventar ud af buret, ved et utrygt dyr. De er vanedyr, og sådan noget kan gøre dem usikre, når man ikke har haft dem længere.

    Nu ved jeg godt klokken er virkelig mange, men måske I skulle overveje at lukke ham ud, på trods af adfærden. Det kan være at det kan få lidt ro på igen.

    Men ja, det lyder som om der er sket et eller andet i løbet af dagen. Evt. en høj lyd udefra e.l.


  • #3   8. mar 2011 Jeg synes ikke der er sket noget nyt i vores hjem.

    Ja jeg ved godt han stadig er meget ny, men han har bare været helt sig selv de andre dage, og det kom bare så pludseligt.

    Jeg tog alt fra ham så han kun havde hø og vand i nat. I morges fik han så sine pellets ind igen.
    Det vi har taget fra ham er at jeg lod være at give ham tilskudsfoderen (´tørret tidsler og en masse andet blandet som skulle være rigtig godt til dem). Og så havde han sådan en chinchillla "slik" kugle til at gnave af, og den tog jeg resten af. Resten af buret er sig selv, og alle æblegrenene fik lov at blive.
    Så det er ikke sådan at hans omgivelser ændres.

    Han sad meget stille igår. Han puttede sig i et hjørne og sad så bare der. Lidt ligesom når han sover, bare han sad med åbne øjne, og det plejer han ikke, så plejer han at løbe rundt.

    I morges havde han spist alt sit hø.

    Jeg har givet ham fuldstændig fred og så må vi se om han er bedre i aften. Lige nu sover han, så det kan jeg ikke helt vurdere.

    Tak for jeres svar smiley


  • #4   8. mar 2011 Det er ikke så heldigt at du tager hans piller fra ham i sådan nogle situationer.
    I det hele taget bør man slet ikke tage deres piller fra dem, med mindre det er noget dyrlægen har sagt, eller de har en voldsom gang diarre de ikke kan komme af med.


  • #5   8. mar 2011 Jeg troede at man skulle tage pillerne fra dem smiley men så ved jeg da det til en anden gang. Vil ham virkelig kun det bedste.'
    '
    Tilgengæld har han lige været vågen, og var mere sig selv. Bliver stadig let forskrækket, men han kravlede ud på min hånd af sig selv igen.


  • #6   8. mar 2011 Hmm... Jeg har aldrig hørt om at man skal tage pillerne fra dem, hvis de stresser. Hvor har du den info fra (ville være rart at få slået ned, inden den bliver udbredt ;))

    Nu er han jo meget ny, så hvordan han reelt er, kan være svært at afgører smiley Ligeledes kan hans alder have noget at skulle have sagt, på hvordan han er lige for tiden. Han er ikke specielt gammel.

    Når han bliver 8-10 mdr skal I desuden regne med adfærds ændringer. Det er her der kommer en form for "teenage" alder hos dem. Det er forskelligt hvor længe det varer.


  • #7   8. mar 2011 Man skal ikke sulte dyr medmindre dyrlægen beder en om at faste dem, og det er i forbindelse med operation

  • #8   9. mar 2011 Chinchillaer skal heller ikke sulte i forbindelse med operationer smiley

    Som sagt er det med at tage pillerne fra dem, faktisk kun noget man gør, hvis man står i en situation med et dyr der har voldsom diarré, og der ikke er andet der hjælper.


  • #9   9. mar 2011 Pia N: Jeg tror simpelthen jeg har misforstået det. Kiggede på nettet og kunne kun finde det du siger med diarre. Har helt dårlig samvittighed nu smiley Men troede jo jeg gjorde det bedste for ham. Til gengæld havde han rigeligt hø, så helt sultet var han ikke. Men det gør jeg ikke igen.

    Jeg ved godt at han da vil ændre sig med alderen, men han var bare pludselig helt anderledes og sky, og det har jeg bare ikke oplevet før. Men nu er han helt sig selv igen. Han virker glad og godt tilpas, er nysgerrig, kommer hen til os igen osv. Så er ikke længere bekymret for ham smiley

    Tak for hjælpen og for rettelsen af misforståelsen smiley


  • #10   9. mar 2011 Det er bare i orden smiley
    En nat uden mad gør heller ingen skade. Som du selv siger, så havde han hø, så maven har været holdt igang.
    De skulle også kunne klarer sig en ugestid uden mad uden at dø af det - det er dog ikke en opfordring til at prøve det efter smiley

    Så jeg tror ikke han har lidt nogen nød.


Kommentér på:
Chinchilla med underlig adfærd

Annonce