{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.777 visninger | Oprettet:

Etisk spørgmål - Marsvin (; {{forumTopicSubject}}

Hej alle (;

Min veninde har et marsvin på <b>6 år</b>. (;
Hun var i går til dyrlægen med den, fordi den har en byld. Dyrlægen har sagt til hende at den nok skal opereres, men hun tænker, at det bare er pga. pengene han siger det? Hvis der fx går betændelse I det?
Hun vil ikke have at hun lider efter en evt. opreration, men dyrlægen mener altså at hun skal lade den operere?

Grunden til at jeg skriver her, er fordi hun spurgte mig, hvad jeg ville have gjort? (;
Så hvad ville I have gjort? (;
Ville I lade den aflive eller operere?

På forhånd tak (;


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Etisk spørgmål - Marsvin (;
  • #1   2. mar 2011 Min første tanke er, at hvis hun slet ikke tror på hvad dyrlægen siger, hvorfor bruger hun så den dyrlæge?

    Jeg har da så meget tillid til min dyrlæge, at jeg følger de råd denne måtte give mht. sådan noget. Især hvis jeg spørger direkte om de mener en aflivning er bedste udvej.


  • #2   2. mar 2011 Aflivning ville jeg vælge for det er hårdt for dyret af komme igennem en operation

  • #3   2. mar 2011 Det kommer så an på hvor sundt dyret er, hvilken type narkose der bruges, og hvor omfattende operationen er.

  • #4   2. mar 2011 Pia N:
    Problemet er lidt, at de blev ved med at spørge om det ville gøre ondt på dyret bagefter, men han svarede slet ikke på spørgsmålet, og snakkede hele tiden uden om.
    Men det har sådan set ikke noget med spørgsmålet at gøre lige nu..

    Hvad ville I have gjort? smiley


  • #5   2. mar 2011 Hvis man ille føler sig tryg ved den dyrlæge, så skift til en anden i stedet for. Jeg ville aldrig betro en dyrlæge jeg ikke stoler på, et af mine dyr.

    Dernæst så kan det godt være en så slem byld at den skal operes. Ofte prøver man nu ved at tømme bylden ved dyrlægen. Altså skære hul på bylden. Og så rense den plus eventuelt anitibotika.
    Medmindre det er en meget alvorlig byld, sådan indkapslet osv. så man ikke kan tømme den udefra.

    Hvis marsvinet har god størrelse, kondition og ellers fit for fight så ville jeg overveje en operation hvis det er en byld man ikke bare kan tømme osv. Men hvis det er en alm. byld ville jeg prøve og få den tømt og antibiotika først.


  • #6   2. mar 2011 Sortfod:
    De har prøvet at få den tømt, men efter 4 uger var det blevet værre..


  • #7   2. mar 2011 Jeg havde absolut valgt at stole på min dyrlæge.. Enten lade den operere, eller også lade den aflive. Et marsvin på 6 år er gammelt, så snak med dyrlægen om det overhovedet er sikkert den vil kunen klare en operation.

  • #8   2. mar 2011 der er jo altid kontrolspørgsmålet... om dyrlægen siger ja eller nej til om marsvinet skal faste. Bliver der sagt ja = så skifter man dyrlæge, ihvertfald når det gælder marsvin.

    Et marsvin på 6 år, som ellers er i super kondition, skulle gerne have fair chance for at stå igennem narkose.

    Er det en rætti byld, eller en kæmpe talgknude?


  • #9   2. mar 2011
    Jeg ville nok vælge aflivning. Jeg havde selv den aller skønneste lille trold da jeg var yngre. Da han blev 5 år fik han en byld i den ene kind, sådan en rigtig en. Vi fik den drænet mange gange, men det lille kræ endte med at skulle under kniven, men han fik det værre og værre efterfølgende. Så 2 uger efter valgte vi at gøre en ende på det. Han havde haft mange skønne år som hygge trold, og det var ikke værdig det han skulle igennem nu. Så hvis en af mine marsvin får en byld når de er 4år+ så får de lov at få fred. Så har de levet et god liv og skal ikke igennem en masse smerte og stress.


  • #10   2. mar 2011 Det skulle vidst være en talgknude? (;

  • #11   2. mar 2011 Et marsvin på 6 år har stadig mulighed for mange gode år i sig. Og hvis ikke marsvinet er sygt på anden måde eller dårlig kondition eller lign. Så er der rig mulighed for dyret kan leve fint i mange år derefter.

    Og hvad enten det er en byld eller en talg knude så ville jeg stadig vælge at prøve en operation frem for at aflive et ellers frisk og raskt dyr.

    en talg knude vil ofte komme igen og igen selvom de bliver tømt. Er den meget stor så den generer dyret?


  • #12   2. mar 2011 Så hvis det er en talg knude og den er så voldsomt at den generer dyret så er eneste udvej at opererer og det er ikke sikkert den forsvinder af den grund.
    Men det er en mulighed.



  • #13   2. mar 2011 Så har jeg misforstået et eller andet fuldstændigt - jeg var sikker på, at et marsvin på 6 år var ret gammelt.

  • #14   2. mar 2011 Line M - 6 år ER ret gammelt. Men som ved alt andet er der super meget forskel på om et er et gammelt 6 årigt marsvin eller et "ungt" 6 årigt marsvin - altså hvordan konditionen på dyret er osv. Er konditionen i fin form har den en fin mulighed for at klare en operation og have flere år forud for sig. Men mange marsvin er gamle og ikke i særlig god kondition når de rammer så høj en alder.

  • #15   2. mar 2011 Uanset om det er en byld eller en talgknude, så kan de nogen gange tømmes uden at dyret skal opereres, men man kan også opleve, at det vil være nødvendigt at lægge dyret i narkose for at få den fjernet.
    Jeg havde et marsvin med en ganske almindelig ungdomsbyld, hvilket burde have været en nem sag at ordne. Men jeg kunne ikke få det puds ud, der var deri. Jeg lod dyrlægen prøve, men han kunne heller ikke og det endte med, at marsvinet måtte lægges i narkose og have bylden spaltet.
    Så hvorvidt en operation er nødvendig, kommer helt an på byldens/talgknudens tilstand og det punkt må man lade dyrlægen om at vurdere, hvis ikke man ved det selv.


  • #16   2. mar 2011 Annbritt - er der forskel på at spalte bylden, og "bare" at skære bylden op og rense den?
    For sidstnævnte har jeg fået gjort på to marsvin, uden der var grund til at lægge dem i narkose.


  • #17   2. mar 2011 Line M: Nej, det er der ikke, men hvis du er nødt til at spalte dybt eller tæt på vigtige organer, så er det sikreste at lægge den i narkose. Den jeg havde, der var de nødt til at spalte tæt på halspulsåren, og for dyrets egen sikkerheds skyld kom det i narkose.

  • #18   2. mar 2011 Line M

    Hun har jo fået skåret bylden op og renset 4 gange skriver hun. Nu snakkes der om at man vil fjerne den helt og at det muligvis er en talg knude. Og derved er narkose altså nødvendigt hvis man skal fjerne en talg knude via operation og det samme hvis man skal ind og ha fat i en mega strid byld osv. I hvertfald af hvad jeg ved.

    Så det er der ikke noget underligt i for så vidt.


  • #19   2. mar 2011 Sortfod - tror du misforstår det jeg skriver. Det har for så vidt ikke noget med trådstarters situation at gøre, jeg prøver blot at forstå om der er en forskel på at spalte en byld, og så det mine egne har fået gjort.

  • #20   2. mar 2011 Og tak for svar selvfølgelig, Annbritt smiley var nemlig lige i tvivl smiley mine blev kun lokalbedøvet, men det var vidst også ret overfladiske bylder

  • #21   2. mar 2011 Tak for svarende alle sammen (;

    Det er nu besluttet, hvad der skal ske, og til jeres spørgsmål om, hvorfor hun går til den dyrlæge, har de nu også skiftet (;


Kommentér på:
Etisk spørgmål - Marsvin (;

Annonce