{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.464 visninger | Oprettet:

Mange spørgsmål om chinchillaer {{forumTopicSubject}}

Hej,
Jeg overvejer at anskaffe mig chinchillaer, men vil lige høre noget erfaring.
1) Hvad gør I med pasning i det offentlige ved fx rejser? Jeg er nemlig på festival årligt, og vil høre om det er nemt at finde pensioner, hvis ikke familie eller venner kan.
2) Lader I dem løbe rundt, mens I ikke er hjemme?
3) Lugter de dårligt? Og er der noget man kan gøre for at "reducere" lugten?
4) De larmer en del om natten, men er det fordi de løber rundt eller fordi, at de bider i fx buret, så det larmer? Og er der en speciel type bur/indretning, som reducerer lyden? Og kan man ikke bare lade den løbe frit om natten heller?

Mange tak for jeres tid
Mvh Nina smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mange spørgsmål om chinchillaer
  • #1   14. apr 2018 Kun lad din chinchilla løbe frit når du er der. De små fyre elsker at klatre i alt, men er de løs kan de godt falde ned og slå sig. Så der skal altid være er vågen øje på dem. Så bider de også i møbler, så der skal du også være obs på. Min er mest løs på badeværelset der er ikke så meget han kan ødelægge og falde ned fra. Min lugter slet ikke, men gør ofte ren, da han griser en del.

    Med hensyn til larm om natten så de jo meget aktive, men ved at have en bur med mange udfordringer i og udskiftning af legetøj ofte oplever jeg det ikke er så slem. De er klove dyr og skal udfordres.



  • #2   14. apr 2018 Og er du hjemme om eftermiddagen og bruger tid med dine chincs synes jeg godt de kan køres trætte til nat, så de ikke er så meget vågen der eller i hver fald ikke hele natten

  • #3   15. apr 2018 1) Hvad gør I med pasning i det offentlige ved fx rejser? Jeg er nemlig på festival årligt, og vil høre om det er nemt at finde pensioner, hvis ikke familie eller venner kan.
    Det er vist til at finde pasning, men jeg har kun prøvet at få familie til at passe. Min første chinchilla kom ud til min kusine, hver gang vi skulle på ferie. Det fungerede fint.

    2) Lader I dem løbe rundt, mens I ikke er hjemme?
    Jeg gør ikke nej, men det er muligt. Det kræver dog at alt er chinchilla sikret, så de ikke kan komme i ting. Vi har haft solgt en unge, der var mere eller mindre fritgående, og det virkede rigtig fint (han gik ind når ejer kaldte på ham). Ud over det er der mindst 1 her hjemme, der holder dem som fritgående dyr i hjemmet.

    3) Lugter de dårligt? Og er der noget man kan gøre for at "reducere" lugten?
    Ved du hvordan marsvin lugter? Det er ca. det samme.
    Chinchillaer er udviklet til at holde på vandet, hvilket gør at de ofte beskrives som lugtfri. Deres afføring lugter ikke, så det eneste der reelt lugter er deres tis. Og så har bundmaterialet jo også en eller anden lugt.
    Hvis du f.eks. træner dem til at bruge tissebakke, og skifter den jævnligt, burde der ikke være lugtgener overhovedet. Men folk vil kunne lugte at du holder burdyr, når de kommer ind.

    4) De larmer en del om natten, men er det fordi de løber rundt eller fordi, at de bider i fx buret, så det larmer? Og er der en speciel type bur/indretning, som reducerer lyden? Og kan man ikke bare lade den løbe frit om natten heller?
    De er skumrings og nataktive = de bevæger sig en del om natten. Der er individer der bidder i tremmer, men i reglen er det mere at de bevæger sig rundt, der gør at man kan høre dem.
    Jeg har haft chinchillaer stående hvor jeg sov, i 10+ år (det har jeg ikke mere), og det har ikke været et problem for mig at sove fra. Min mand har derimod haft problemer med larmen, fordi han sover let.
    Det største problem med deres larm er, at hvis de vil have opmærksomhed, og finder ud af at du kommer, hvis de larmer på en bestemt måde, så bliver de ved med at larme. Det kan hurtigt blive en ond cirkel.


Kommentér på:
Mange spørgsmål om chinchillaer

Annonce