{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
809 visninger | Oprettet:

sprog/søstre/bebs/hjælp!? {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg vågnede for lidt siden ved at mine 2 marsvin der kom for 3 dage siden, der er søstre, Nærmest skreg-klukkede og de begge spænede rundt virkede som panik, men var det bare leg? Jeg løb ind til dem, og rakte hånden ned, men de stivnede og skar begge tænder, og trak vejret hurtigt, så lod dem være og lagde noget gulerod ned til dem. Jeg lagde noget over dem, så der blev mørkt, og de er holdt op igen.
Mit spørgsmål går jo på Hvad der skete? Hvis de var fremmede ville jeg tænke at de lige tog sig et lille skænderi.

Men er søstre, og jævnaldrene, så jeg forstår det ikke.

Et lille harmløst skænderi over maden?

Der er ikke noget ved eller i buret de kan komme i klemme i.

Kan det være en lyd i opgangen, jeg så bare ikke har hørt?

Var det bare leg?

Kaldte de bare på deres mor?

Trænger de bare til en ordentlig drøner i entreen?

Tyder det med stor sandsynlighed på at det faktisk er en af hvert køn?

Hvis de gør det igen, skal jeg så tage en af dem op?

Eller dem begge?

Er det ok hvis jeg tager gummihandsker på hvis de skal op, eller er jeg nødt til at bide det i mig hvis de bider?

De er begge stadig lidt utrygge. Jeg har dem oppe på sofaen hos mig under tæppet nogle timer hver aften, hvor jeg nusser dem lidt, men også lader dem gemme sig ved mit ben eller bag en pude. Giver dem lidt lækkert, først lader dem snuse til mens jeg har det i hånden. Derefter lægger jeg det foran dem. Den mest modige, nysgerrige, gnavede af guleroden jeg tilbød den igår, og er begyndt at snakke lidt. Mest når jeg ikke er i sammerum. Den anden gemmer sig stadig og kan ikke rigtig lokkes. Stivner hvis jeg vil nusse den, flygter hvis jeg vil tage den op. Skærer dog ikke tænder eller sådan advarer på anden vis..

Jeg får et skinnymarsvin på samme alder, en pige, på mandag. Har fået at vide at jeg sagtens bare kan sætte dem sammen når de er jævnaldrende, Og søstrene ikke har været her så længe.... Men skal jeg takle det anderledes nu? Og har det brug for en makker mere, så der ikke bliver et 3. hjul? Skal det i såfald være en han eller en hun? En ældre kastreret han?

På forhånd tusind tak!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  sprog/søstre/bebs/hjælp!?
  • #1   28. jan 2011 De spænede rundt og hoppede? - det kaldes at popcorne og skyldes at de er glade smiley

    Selv om de er søstre og jævnaldrende kan de sagtens skændes, men tror nu næppe det var det, der foregik.

    Skulle det ske at de skændtes, så skal du ikke fare til at tage dem op. De skal som alle andre dyr ordne en rangorden imellem sig, og det gør de bedst ved selv at finde ud af det.

    Slå koldt vand i blodet og slap af. smiley Så længe de ikke jagter hinanden og bider hinanden, så lad dem være.

    Hvorfor vil du dog have gummihandsker på når du skal tage dem op? Det er da noget upersonligt... Bider de, så bider de - også gennem gummihandske. Men i den alder bider de nu sjældent og ikke særlig hårdt.

    Hvor gamle er de? Det er naturligt de lige skal falde til før de er helt rolige ved dig.

    Ja du burde sagtens kunne sætte hende ind til de andre uden problemer.


  • #2   28. jan 2011 Tak, det beroliger mig! De er 6 uger. Jeg synes de jagter hinanden rundt og rundt, men deres lyde er egentlig hyggelige.. Ja, jeg må bide det i mig, er bare bange for at blive forskrækket og forskrække dem ved at trække hånden til mig. De har gjort det igen siden, så jeg flytter dem lige ind i stuen og tænder fjernsynet, så der er lidt lyd, og hyggesnakker til dem. (de står i disse første dage i det rum hvor jeg spiser, for lige at få lov til at blive nysgerrige og kalde på mig).

  • #3   29. jan 2011 Hvad saaaatan Elise, ej hvor skægt! Tusind tak for svar. Jeg tog dem ind i stuen, det hjalp. Og op i sofaen som jeg plejer om aftenen. Når jeg tager dem op nusser jeg dem lige lidt først, for buret åbnes oppe fra, og de er jo byttedyr, så de skal lige have lov til at synes det er lidt skræmmende. De flygter ikke forvildede rundt mere, den ene sidder ligefrem og venter på at jeg tager den op. De snakker mere, og jeg er ved at kunne lure deres vaner og personlighed. Den mest trygge snakker, og bider lidt i mine bukser eller mit ben under tæppet. Men ja. Lækker, varieret mad og tid er jo det der skal til. Marsvin er heldigvis grundlæggende tamme dyr, de vil egentlig gerne og er jo et taknemmeligt kæledyr. Det er grunden til at jeg valgte dem istedet for andre gnavere. Fordi det er et godt kæledyr for børn, under opsyn selvfølgelig. Det første min dreng på 3 gjorde var at læne sig kærligt ned og lægge kinden på den ene, fordi han er vant til hund, som jeg har måttet lade aflive for en måned siden:'( De skal alle lige lære det. Men jeg ved at de bliver meget glade for hinanden hvis jeg tæmmer dem ordentligt. Har ikke haft marsvin siden jeg var lille, og nøj hvor er det bare hyggeligt at de så småt begynder at sludre. Henad vejen bliver det jo mere direkte til mig:-). Har faktisk et helt andet spørgsmål. Jeg vil gerne aktivere dem med træning og øvelser. Hvordan begynder man? Altså, det må jo være noget med at når de for alvor nyder at komme op kan man sætte noget de skal gå igennem eller udenom og lokke dem med deres yndlingssnack. Men hvad har I af erfaring i det?


  • #4   29. jan 2011 Hej igen. Jeg vil lige skrive at jeg tror jeg har fundet ud af hvad det er... For det er samme tidspunkt hver aften, omkring hvor jeg tager dem op i sofaen. Og de flygter ikke mere når jeg rækker hånden ned for at tage dem op, de sidder helt stille og afventer at jeg tager dem op smiley De klukker mere og virker mere 'uafhænginge' af hinanden, altså hver især er ved at blive trygge ved mig, og ikke føler at de kun har hinanden. Så de er bare ved at vænne sig til mig og blive glade smiley

Kommentér på:
sprog/søstre/bebs/hjælp!?

Annonce