{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.234 visninger | Oprettet:

Cuy i Poppi {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Jeg lagde mærke til idag, at Poppi er begyndt at forhandle Cuy-marsvin. Hvad synes I om det?
Der stod blot at det var en kæmpe-race, og hvilken vægt man kunne forvente de ville få. Og jeg tror ikke man som køber kan forvente at få yderligere info om dem, for de kunne hverken fortælle mig hvor de fik deres dyr fra, hvor gamle de var, eller hvad køn det var..
(Dog har jeg mødt en af deres ansatte i butikken, som virker ganske kompetent, og har fint styr på det hele)

Hvad synes I om, at Cuy-marsvin skal til at forhandles i dyrebutikker?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Cuy i Poppi
  • #1   14. jan 2011 Synes absolut ikke om smiley Ligesom jeg heller ikke mener dyrehandlere bør forhandle andre "specielle" racer som f.eks. skinny.
    Men så langt er vi jo desværre nået..


  • #2   14. jan 2011 Jeg har aldrig set en skinny i en dyrehandler, men har i det hele taget heller aldrig set en skinny x)

    Hvordan synes du det er anderledes at de forhandler skinnyer og cuy fremfor andre type marsvin? smiley Ikke fordi jeg synes du har fuldkommen uret, kunne bare godt tænke mig at høre argumenterne for hvorfor man bør være ekstra varsom med cuy og skinny.


  • #3   14. jan 2011 Fordi både cuy og skinny er racer der kræver noget "ekstra" eller anderledes pasning. Cuys temperament er overhovedet ikke ligesom "almindelige marsvin" er - så bare på det punkt kræver de en del mere af ejeren, både mht. selskab og hvordan man 'omgås' dem, altså mht. tæmning, nusning osv.
    Skinnyer kræver lidt mere mht. temperatur, pleje af hud, selskab mv.
    Altsammen oplysninger som ejer bør sætte sig ind i, og dyrehandlere hverken sætter sig ind i det (generelt set) eller rådgiver købere om de racer. Derfor mener jeg ikke dyrehandlere bør forhandle sådanne racer.


  • #4   14. jan 2011 Enig med von Fancy.

    Og derudover så sker der det at hvis man sætter en cuy han til en alm. marsvine hun så kan hun formentligt ikke føde ungerne.

    Jeg er ligesom von Fancy imod de 2 racer i dyre butikker. Og det er simpelthen fordi den info der følger med dyrene er for dårlig. Det er den generelt også til alm. marsvin. Men de 2 racer her er noget mere specielle end alm. marsvin. Især hvad angår avl.

    Og som sagt kommer de rigtige informationer ikke med, og deri ligger problemet.


  • #5   14. jan 2011 Må man spørge hvad et Cuy-marsvin er?

  • #6   14. jan 2011 Kæmpe/kød marsvin

  • #7   14. jan 2011 cuy er en slags 'kæmpe-marsvin' - og de hører bestemt heller ikke hjemme hos ikke-marsvinekyndige. Mange af dem har et meget mere sky temperament end normale marsvin - for slet ikke tale om at de har behov for langt mere plads.

  • #8   14. jan 2011 Forestiller mig at en ikke-kyndig går i dyrehandlen og køber en han cuy og sætter sammen med sin hun af normal størrelse. Det er dømt til at gå galt smiley

  • #9   15. jan 2011 Generelt burde dyrehandlere ikke sælge dyr.

    De fleste dyrehandlere er kompetente, når det drejer sig om udstyr eller foder, men jeg har endnu ikke mødt nogen, der sagde nej til at sælge et dyr, selv om de kunne se, dyret går en frygtelig skæbne i møde hos den kommende ejer.

    Jeg tror, der er enormt mange dyr, der er impulskøb, fordi de sidder og ser søde ud hos en dyrehandler, hvor man lige skal ind og kigge "for sjov"... men glemmer bare, de ikke forbliver unger, og at de faktisk kræver pasning (!) i mange år.


  • #10   15. jan 2011 Jeg synes I kommer med gode argumenter smiley

    Jeg er enig i, at der ikke burde forhandles dyr i dyrebutikker. Dog synes jeg at forholdene for dyrene er blevet MEGET bedre, end de tidligere har været.
    Kan huske at jeg for 8-9 år siden var inde i en Poppi sammen med min mor, hvor vi for sjov var inde og kigge på dyr. Og der havde dyrene fuldstændigt forfærdeligt. Selvom det er så mange år siden, husker jeg det tydeligt - i et bur på 1 kvm. gik der 10-15 marsvineunger og ca. 5 kaniner. De lå bogstaveligt oven i hinanden, og flere af dem havde pelstab og store sår. Og hanner og hunner gik sammen.
    Musene stod i små transportkasser i vinduet uden vådt eller tørt, og solen stod direkte på vinduet.

    Vi kontaktede dyrenes beskyttelse, og noget må de have gjort, for butikken skiftede ejer, og dyrene fik derefter rigtig gode forhold.

    Sådan noget synes jeg slet ikke man oplever længere! Tværtimod synes jeg dyrene har gode forhold, i de dyrebutikker jeg ser nu. Det eneste minus, som til gengæld også er et stort minus, er at marsvin og kaniner går sammen.
    Jeg har også lagt mærke til, at dyrene bliver dyrere, og der er ikke længere prisforskel på hunner og hanner. Jeg har set at Poppi-kæden sætter dyrene til 200 kr. nu, hvilket er meget bedre end førhen hvor de måske kostede snoldede 40 kr.

    Men der er jo stadig den problemstilling Lone kommer med - ALLE kan komme og købe dem, og dermed er det måske ikke alle der får det lige godt.


  • #11   15. jan 2011 En dag da mine piger og jeg købte foder i en dyrehandler, kom der en slangeejer og købte et marsvin til sin slange....

    Vi mødte manden efter en time i centeret, hvor han stadig havde det lille dyr i papkassen, som han gik og svingede med, som om han havde været hos slagteren og købe kød (hvilket det jo nok var for ham).

    Vi var alle tre grædefærdige, men hvad kunne vi gøre?!

    Dette er mit stærkeste argument!


  • #12   15. jan 2011 Hold da kæft et røvhul smiley
    Selvfølgelig skal hans slange også have mad.. Det må vi finde os i, selvom vi selv er til de små bløde dyr smiley Men derfor skal man fandme behandle dem pænt indtil da!


  • #13   15. jan 2011 Og så er marsvin slet ikke godt for slangers fordøjelse pga deres pels.

Kommentér på:
Cuy i Poppi

Annonce