{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.037 visninger | Oprettet:

Råd vedr at sætte 2 sammen søges {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen
Jeg har lige købt en skinny der snart er klar til at flytte hjemmefra. Jeg har planer om at anskaffe en skinnymakker til den, men ved ikke hvornår... Vil jo gerne at de har hinanden helt fra starten af, men jeg vil have en af hvert køn og opleve at få unger mindst én gang, før jeg beslutter om hannen skal kastreres.
Har læst mig frem til at en hun ikke må blive drægtig før den er 5mdr, men inden den er 10. Mit spørgsmål går på, at jeg er i vildrede om den mellemliggende tid... Er det klogest at vente med at købe nr. 2 til når hunnen er 5mdr? Hun bliver jo så alene-marsvin i det knap halve år, og selvom jeg er meget hjemme og den vil få masser og kæl og stimulation, synes jeg det er synd at den skal makkerløs i så lang tid.
Der er tvivl om kønnet på den jeg har købt. Hvad tilråder I generelt mht. sammensætning hvis det er en hun? Eller hvis det er en han?

PFH tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Råd vedr at sætte 2 sammen søges
  • #1   14. jan 2011 Har du købt en skinny uden DMK stamtavle?
    For hvis du har købt den af en rigtig opdrætter, så burde der på ingen måde være tvivl om kønnet :-s

    5 mdr er i min verden for tidlig. Min. 6 mdr.
    Og nogen skinny'er er lidt langsomme om at komme op i vægt, så hun skal også ha en ordentlig vægt først.
    Nogen blir slet ik store nok til avl.
    Jeg synes bestemt du bør anskaffe en burkammerat af samme køn til den.
    Det er synd hvis den skal gå alene i en 5-7 mdr før den oplever selskab.
    Et menneske kan aldrig gi den det samme som en burkammerat kan.

    Har du gjort dig overvejelser omkring avl?
    Hvad gør du hvis du står en søndag aften og hunnen skal ha et akut kejsersnit?
    Har du 2000-4000kr til det?


  • #2   14. jan 2011 Jeg synes det hele lyder ret uovervejet.

    1. Lad være med at avl skinnyer, hvis du ikke vil avle stamtavle på dem.
    2. Det er synd at hunnen skal gå alene indtil hun er klar til avl, - og hvad så bagefter? Skal hun så gå alene igen i lang tid indtil hannen er kasteret?
    3. Som LUX siger, har du gjort de store overvejelser omkring avl?
    4. Jeg vil sige mindst 8mdr og 800g, før hunnen skal til han.

    8mdr er længe for den at gå alene, - det vil være synd.
    - Og hvis du er i tvivl om kønnet, så ville jeg finde et andet sted at købe medmindre du selv har god marsvineforstand og kan checke det.


  • #3   14. jan 2011 Når det er skinnyer vil jeg vente til 8-9 mdr. ved et eventuelt kuld. Skinnyer er ikke altid lige så store som alm. marsvin og derfor skal de ofte ha lidt mere tiden inde de kommer til han.

    Derudover så er jeg enig med Rollo og Lux.


  • #4   14. jan 2011 Derudover, siden det er en skinny uden stamtavle og ud af to skinnyforældre du har købt, vil det være jordens dummeste ide at parre den med en anden skinny. Du bør parre den med en skinnybærer i stedet for.
    Skinny avl er på ingen måde for folk der ikke aner hvad de laver, så du bør overveje det meget grundigt inden du får ideer om at lave kuld på dem og også læse noget mere om skinnyer og avl af disse.

    Derudover, der er ingen af dem der skal gå alene fra de er små og til de bliver gamle/store nok til avl, så de skal begge have en burkammerat af samme køn.


  • #5   14. jan 2011 Jesus hvor er I da lede i jeres tone. Jeg spørger jo netop fordi jeg ønsker at gøre det bedste. Selvfølgelig har jeg sat mig ind i det, og studere videre, det er jo en interesse og hobby. Men det er typisk når man bliver snoppet og indspist, så tåler man ikke at nye kommer ind og lige skal finde ud af det, som I selv har skullet. Jeg vil ikke som sådan avle stimevis, som jeg synes flertallet gør fuldstændig uhæmmet. Stamtavle eller ej er det et levende væsen, der har ret til at leve. I tilfælde af kejsersnit, det er da også at male fanden på væggen. Det har man da selvfølgelig lavet en aftale med sin dyrlæge om inden. Findes sq ingen mennesker der bare sådan lige har 4000, så det kræver at man har vendt det med dyrlægen.

    Helt ærligt, hvorfor skal I være så grove? I har da selv været nye på feltet engang?


  • #6   14. jan 2011 Og hvad jeg skriver at jeg har læst mig frem til har jeg læst omkring specifikt skinnyer, ved veletablerede og erfarne opdrættere. Der har bare ikke været svar på lige disse spørgsmål, så tænkte at man her kunne finde nogle svar fra nogle mennesker der bare gerne vil hjælpe en på vej. Men det skal jeg da love for at det ikke er.

  • #7   14. jan 2011 Der er ingen der er grove overhovedet.

    Skinnyer er ikke bare og avle og lave unger på samme måde som ved alm. marsvin.

    Jeg er opdrætter af skinnyer. Og skinnyerne har været en stor udvkling igennem. Og hvis man avler skinny med skinny kan man risikerer at afkommet bliver mindre derfor blander man skinnybærer ind over for at bibeholde den gode størrelse på skinny ungerne.

    Skinny har også lidt andre og større behov end alm. marsvin især når de skal ha unger.

    Og der er en grund til alle anbefaler at hvis man vil avle skinnyer så skal man sætte sig ind i det, meget grundigt. Og det er det bedste og vælge dyr med stamtavler. Mange af dyrene har de samme forfædre og der er mange der blandt meget skidt ind i skinny avlen.
    Både cuy marsvin, satin marsvin, kæledyr som man ikke aner er inavl osv. Listen er meget lang.

    Når man vil avle skinnyer skal man altså være sit ansvar voksent, det er en lidt speciel race derfor kræver det lidt omtanke om det.

    Bla. med hvor ungerne skal ende henne, skinnyer bør man ikke bare smide i en dyrehandel som man kan med de alm. marsvin. Man er også nød til at sikre sig dem man sælger dem til får god info med omkring denne race.

    Lidt hjælp kan du få her: www.skinnyfakta.dk

    Og derudover er der naturligvis alle de andre ting som man skal sætte sig ind i generelt når vil avle på marsvin.


  • #8   14. jan 2011 Og som sagt angående avl skal skinnyerne generelt være lidt ældre end alm. marsvin da de som regl ikke har størrelsen til avl i samme alder som alm. marsvin. Og hvis du vil eje en skinny hun og lave kuld på så skal du være obs på størrelsen er vigtig på hende, da det er hende der skal føde ungerne.

    Og jeg synes ikke hverken en han eller en hun skal gå alene indtil de er gammel nok til avl.
    Så synes jeg hellere du skal vælge 2 af samme køn og så droppe at lave kuld. Så har dine 2 marsvin glæden af hinanden hele tiden, og det er godt. For marsvin er flokdyr.


  • #9   14. jan 2011 Der er ingen her, der er hverken snobbede eller indspiste, folk forsøger bare at forklare dig, hvordan tingene hænger sammen.
    Det virker mere som om du bliver snerpet fordi du ikke får de svar du håbede.


Kommentér på:
Råd vedr at sætte 2 sammen søges

Annonce