Knækkede tænder {{forumTopicSubject}}
HJÆLP!
Et af mine marsvin har knækket begge sine øverste fortænder, og jeg har nu givet ham råkost bestående af agurk, gulerødder, æble og salat, hvilket han spiser med ok appetit.
Jeg er dog i tvivl om, om han kan leve af det, indtil de knækkede er "med" igen?
Jeg tog ham fra de andre for at kunne holde øje med, hvor meget han fik at spise, men så gik han lige i total sultestrejke, indtil han var tilbage i sit eget bur igen.
Han er interesseret i sit foder, men det er svært at se hvor meget han reelt får.
Jeg ved godt at tænderne hurtigt vokser ud igen, og at jeg lige skal en tur forbi Dr. Dyr, for at få tjekket de andre tænder, når de to knækkede er vokset ud igen... men hvad nytter det, hvis han ikke får mad i 14 dage?!
Jeg håber, der er nogen der kan hjælpe mig...
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.101
Jeg ved ikke hvad du fodre med af tørfoder, men hvis det er piller så har de ingen problemer stort set med at spise dem selvom tænderne knækker. Og de spiser også hæ selvom de knækker tænderne, ligesom at salaten ikke bør være et problem for ham at spise uden den bliver reven. Eventuelt bare hiv den i lidt mindre stykker.
jul 2010
jan 2011
Følger: 3 Følgere: 1 Gnavere: 3 Emner: 2 Svar: 15
Jeg fodrer ikke med piller, da de ikke gider spise det. De får noget mere groft og farvestrålende foder (fra dyrehandleren). Jeg hælder det over i en anden bøtte, så jeg kan ikke se, hvad det helt præcist hedder (måske except el.l.), det er i en grøn "glimmer" pose.
Mine marsvin har altid frisk hø, men det virker han ikke interesseret i lige nu. Salaten voldte ham også problemer, indtil det kom i råkosten i små stykker.
Ok. Skaden skete i eftermiddags, så måske skal han bare vænne sig til at spise uden de tænde, og måske er det ømt i tandkødet?!
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Det er der virkelig meget syre i.
jan 2011
Tak for alle de gode råd, jeg modtager gerne flere ;o)
apr 2010
Følger: 48 Følgere: 48 Gnavere: 4 Emner: 16 Svar: 1.298
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 59 Gnavere: 15 Emner: 48 Svar: 1.534
Det er ikke det værste der kan ske for marsvinet, den har jo stadig sine kindtænder.
Mht. "farvestrålende" mad, hvad indeholder det så? Er det en blanding, med fx hel korn? Er der c-vitamin i?
jul 2010
Som sagt så groer tænderne utrolig hurtigt ud igen, og da det ikke er fortænderne de tygger maden med er det ikke den store katastrofe. De bruger kun for tænderne til at dele f.eks gullerødderne i mindre stykker så de kan komme ind til kindtænderne derfor man river f.eks gullerødderne.
Og ellers er jeg enig med Rollo
apr 2010
Følger: 48 Følgere: 48 Gnavere: 4 Emner: 16 Svar: 1.298
maj 2010
Følger: 58 Følgere: 61 Gnavere: 19 Emner: 73 Svar: 3.427
jan 2011
Jeg er klar over, at hans tænder skal tjekkes af dyrlægen, når alt dette er overstået, men selvfølgelig holder jeg øje med de underste tænder i løbet af "processen".
Havde nogen spurgt mig inden, det skete, ville jeg heller ikke have anset det for en katastrofe, men det er altså lide værre, når det er ens eget lille "hyggedyr", der er i situationen.
Maden indeholder hel korn og c - vitamin, og den skulle være god nok... jeg er lidt hysterisk med deres mad. Den fås både hos min dyrlæge og hos dyrehandlere.
Annbritt:
Uhhh, nu bliver jeg nok stemplet som en dårlig marsvinemor :o(
Han prøvede sine flyveevner af... han kan ikke flyve!
Min datter sad med ham i sofaen, og hvorfor det skete er et mysterie, men lige pludselig hoppede han ned på gulvet.
maj 2010
Følger: 58 Følgere: 61 Gnavere: 19 Emner: 73 Svar: 3.427
Jeg har også haft en der mente han kunne flyve, så mens jeg stod og ordnede hans pels, hoppede han ned fra det bord han stod på. Der mistede han altså også tænderne
Nogen marsvin er bare ikke de smarteste når det kommer til højder
Men ja, de plejer godt at kunne spise almindelige marsvine piller, de skubber dem bare ind til kindtænderne, men i mange tilfælde vil de spise lidt mindre end normalt indtil de kan bruge fortænderne igen
jan 2011
Jeg er glad for, I har været så søde til at svare på mit indlæg, da det beroligede mig en del.
Knækkede tænder