{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  marsvin dødt.
  • #1   9. jan 2011 Du skal nok finde en burkammerat til den hurtigst muligt smiley En unge, så er der størst chance for at den gamle vil acceptere den nye.

• #2   9. jan 2011 jeg ville anskaffe 2 unger, så den nye ikke er alene når den anden dør

• #3   9. jan 2011 okay tak, men kan man godt bruge en kanin? det gjorde jeg nemelig engang uden problemer.

• #4   9. jan 2011 Nej marsvin og kanin har INTET og gøre i samme bur.

(link fjernet)

• #5   9. jan 2011 der er forskel på kan og bør..
    Og BØR man bruge en kanin - klart nej.

• #6   9. jan 2011 Du risikerer at kaninen sparker marsvinet ihjel smiley

• #7   9. jan 2011 okay så er det nok ikke lige en kanin jeg skal anskaffe mig, så leder videre efter et masvin smiley

• #8   9. jan 2011 Lotte F: Bare fordi du har været heldig er jo ikke ensbetydende med at man bør opfordre andre til at tage risikoen ved at få deres marsvin slået ihjel?

• #9   9. jan 2011 Lotte - Ja, det kan sagtens gå godt, men kaniner & marsvin snakker ikke samme sprog. Desuden er kaniner kolonidyr, og marsvin er flokdyr. Derfor er kaninen meget territorial, og vil beskytte sit territorium overfor marsvinet, da marsvinet ikke forstår når kaninen viser den, at det er dens territorium smiley Derfor kan du risikere, at kaninen bliver frustreret, og et kaninspark kan brække ryggen på et marsvin, der bestemt ikke er bygget til at blive angrebet af en kanin.

• #10   9. jan 2011 Jeg kan også køre overfor rødt dagligt i 20 år - det betyder ikke at det er det man bør gøre eller at det ikke vil gå galt i morgen
    Diskussion der har kørt 1.000.000 gange snart og folk bliver aldrig enige for "det har gået godt i mange år med min kanin og marsvin"........ Folk bliver bare aldrig klogere på det punkt.

katrine P - god beslutning smiley

• #11   10. jan 2011 Ved du hvorfor dit marsvin døde?

Umiddelbart tænker jeg at en enkelt hununge vil være nok til selskab, for så gammelt synes jeg heller ikke dit marsvin er smiley

• #12   10. jan 2011 Når dit marsvin er så ungt, så synes jeg du skal finde en ny ven (marsvin) til den. Mit ene marsvin er pt 6 år gammel og det ville da være synd hvis dit 1 årige marsvin skal være alene i de næste 5 år eller lignende..

• #13   10. jan 2011 Min søster havde to marsvin hvorefter det ene døde. Det marsvin vi har nu, får ingen nye legekammerat. Det skal lige siges, at marsvinet er en ældre herre (;

• #14   10. jan 2011 Lige meget hvor gamle marsvin er, har de bedst at være 2. Marsvin er flokdyr hvad enten de er unger eller om de er gamle.

• #15   10. jan 2011 Ja, men ham vi er mest enespænder, han var bror til den anden, men han var den der bestemte. Så det er bedst at lade ham være alene.

• #16   10. jan 2011 Jeg kan ærligtalt ikke følge dig i hvordan det skulle være bedst for ham uden en ven.

• #17   10. jan 2011 Nej, men det er bare synd. Det er ikke mig der bestemmer her i huset. han er virkelig en .....!!

• #18   10. jan 2011 Hvis jeg havde et marsvin der var meget gammelt, og ikke havde interesse i at få flere, så er det lige før jeg hellere ville lade det aflive end lade det gå alene.

• #19   10. jan 2011 ja det er bare synd... for dit marsvin...

Du kan ikke ændre på marsvin er flokdyr lige meget hvor meget du gerne vil.

Og du kan ikke tillægge menneskelig værdier som han er en enspænder til et marsvin.

flokdyr lige meget hvor gamle de er.

• #20   10. jan 2011 Sortfod og Line M: Ja selvfølgelig, men jeg har fx ikke tænkt mig at jeg skal have marsvin igen, når mine 3 små engang er borte. Og alt andet lige, så vil der være en der er efterladt tilbage. og hvis det marsvin er 6 år gammelt har jeg ikke tænkt mig at købe en unge, som selskab til ham. For så kan man jo have marsvin i det uendelige smiley Og jeg lader ikke et rask dyr aflive med mindre det lader til ikke at trives.
    Meen der er nu god tid endnu eftersom mine 2 yngeste kun er 2 år gamle smiley

• #21   10. jan 2011 Signe B:
    "Og jeg lader ikke et rask dyr aflive med mindre det lader til ikke at trives." - der kunne jeg ikke være mere enig med dig smiley Jeg ville absolut heller ikke aflive et raskt dyr, men hvis det ikke trives kunne jeg godt finde på at se aflivning som eneste løsning. Og jeg tror på, at i langt de fleste tilfælde hvor marsvin går alene, så går det stærkt udover deres trivsel.

• #22   10. jan 2011 Det er jo hellere ikke mit vel? ;D

• #23   10. jan 2011 Og som sagt bestemmer jeg ikke over min søster.

• #24   10. jan 2011 Nej, men det foregår i dit hjem - ergo er der en eller flere voksne der er nogen båtnakker.

• #25   10. jan 2011 Det er de så slet ikke, og desuden trives han alene.

• #26   10. jan 2011 Vi har altid passet godt på vores dyr. Vi vil aldrig lade et marsvin være alene hvis den ikke trives. Vi er nok ikke dyremishandler!!?

• #27   10. jan 2011 Endnu et af tilfælde hvor det er lettere og bare sig ja han trives selvom man vælger bevist og være ligeglad med de behov ens dyr har da man ikke har gidet og sætte sig ind i det.

Og når man så bliver gjort opmærksom på dette er svaret bare jeg er ligeglad, Det siger ret meget om personen især hvis du tjekker alderen bag.

Og derved er et også håbsløs og diskuterer med den slags mennesker.

• #28   10. jan 2011 Det ved du så ikke en skid om! Jeg kender nok marsvinet bedre end du gør ik?! Så tag dog lige og slap af!

• #29   10. jan 2011 Og så er der altså mange måde og være dyremishandler på.

Derudover så handler det ikke om at være dyremishandler men om at man vil sine dyr det bedste og at man derfor forsøger og sætte sig ind i deres behov.

• #30   10. jan 2011 Cecilia - den eneste der burde hidse sig ned her er dig.

• #31   10. jan 2011 Der er ingen grund til den tone bare fordi du ikke kan li de kommentare du får fra folk som rent faktisk har sat sig ind i marsvine pasning og pleje og har stor erfaring med marsvin.

• #32   10. jan 2011 Det er også det vi gør nok?

• #33   10. jan 2011 hvis du sætter dig ind i marsvinets behov ville du være klar over hvad flokdyr er og ville derfor finde en løsning på det frem for at lade dit marsvin gå alene.

• #34   10. jan 2011 Det kan være, at du synes det er synd, at den går alene. Men det er der mange andre marsvin der også gør.

• #35   10. jan 2011 Cecilia - det kan være at de er fejlinformerede. Hvorfor ikke stole på, at erfarne opdrættere ved bedst? smiley Og så evt. lytte til dem, i stedet for at blive vred.
    Hvis du vil, skal jeg nok finde dig en milliard links der bekræfter udsagnet.

Det er flokdyr, og de bør absolut ikke alene. Du kan endda risikere at den mistrives så meget, at den vil sultestrejke fordi den er ensom.

• #36   10. jan 2011 (link fjernet)

(link fjernet)

• #37   10. jan 2011 Så vi har fået fat i en lille ven til Bellis nu smiley Det ser ud som at de trives meget godt smiley

• #38   10. jan 2011 Rigtig godt og høre. De bliver bestemt glade for at være 2 sammen

• #39   10. jan 2011 Han er nu ganske normal i vægt (: og han spiser med velbehag og trives som sagt. Min søster elsker ham over alt på jorden

• #40   10. jan 2011 Cecilia - jamen det er da lykkeligt. Men at dit marsvin tilsyneladende trives med at være alene (eller bare har tilpasset sig situationen............) betyder jo absolut ikke at det er noget andre bør tage som et godt eksempel. Det er så det du tilsyneladende ikke vil forstå.

• #41   10. jan 2011 Hvis man ikke har lyst til at få flere marsvin, så KUNNE man jo vælge at kontakte en avler og måske låne lidt selskab ELLER se om der var nogen som ville ha' sådan en gammel dreng og give ham et godt pensionistliv.

Jeg synes det er en vag undskyldning, at man ikke vil give sit marsvin selskab fordi man ikke vil ha' flere.
    - Marsvin er flokdyr, selv den mest bossede gris, er et flokdyr smiley

Jeg har bestemt også marsvin gående herhjemme som er meget dominerende, men de nyder stadig at gå i flok, og det er en ting jeg synes er meeeget vigtig - at de går i en flok!

At man bruger meget tid på marsvinet, kan aldrig erstatte et andet marsvin, på nogen måde.

• #42   11. jan 2011 Jeg fik en han ind, som havde gået alene i 2 år og ihhh hvor havde han trives med at være alene. Jeg fik ham snippet og gav ham en dame og aldrig har jeg set så glad et svin, Han popcornede rundt i flere timer, duttede hende, ræsede rundt i buret. Så nej han havde absolut ikke trives med at være alene.

Jeg har fået flere ældre trunter ind, som havde mistet deres burkammi og deres ejere valgte at give dem til mig, så de kunne leve i flok frem for alene. Jeg synes det er så flot af deres ejere og jeg har den dybeste respekt for dem!!!

• #43   12. jan 2011 Hvis Nero er den sidste af mine der dør, så kan jeg garantere at han ingen ny burkammerat får.
    Nero er adopteret og har haft en meget meget svær start på livet hos en mentalt forstyrret mand, der prøvede på at drukne ham og hans 60 andre marsvin, hvorefter han puttede dem i en plastpose, fordi han fortrød inden de druknede antager jeg.
    Så han han nogle traumer, der ikke er til at spøge med. Internatet prøvede at sætte ham sammen med et hav af andre marsvin og de tævede ham alle sammen undtagen en lille unge ved navn Erik. Jeg adoptede selvfølgelig dem begge og fik dem kastreret, men når Nero er gammel skal han i hvert fald ikke udsættes for at få bank af flere forskellige nye marsvin, indtil jeg måske fandt en der ville lade ham være i fred.

Som alle andre dyr er marsvin ikke ens!

• #44   12. jan 2011 signe B - Hvis han er kastreret hvorfor giver du så ikke bare ham en dame? Det ville da være den oplagte løsning for én der ikke bankede ham.
    Nej alle dyr er ikke ens, marsvin heller ikke. Men man bør altid forsøge at gøre det bedste for dyret. Jeg er ret sikker på din han også hellere vil have en ven, end gå alene. Det handler bare om at finde den rette for ham at gå sammen med.

• #45   12. jan 2011 Fordi de banker ham smiley Nero var kastreret, da jeg hentede ham, var kun Erik jeg direkte "bestilte" en kastration til. Dvs jeg aftalte med dem at jeg betalte kastrat pris for dem begge og så gav de mig Erik med hjem før han var voksen nok til at blive kastreret og så afleverede jeg ham til deres dyrlæge, da han var voksen nok til at få kappet kuglerne.

Så Nero har prøvet at gå sammen med alle mulige forskellige og alle bankede ham pånær lille Erik (som nu er kæmpe stor hehe, det ved han bare ikke selv). Dyreværnet har jo rigeligt med marsvin, som de kan prøve med og Nero nåede at få en del klø før de fandt en der var sød ved ham.
    Og ja selvføligelig vil Nero helst gå med Erik, men jeg er nu ret overbevist om at han ville trives bedre alene end med en der tævede ham dagen lang smiley

• #46   12. jan 2011 Så ja det kan godt være at Nero i jeres øjne burde have været aflivet, fordi han har så mange traumer og ikke bare kan sættes sammen med et tilfældigt marsvin. For ikke at tale om at han ikke kunne gives til et "almindeligt" hjem og da slet ikke et hjem med børn, så var han død af hjertestop pga dårlige nerver!
    Men han trives hos os og der skal også være plads til skæve eksistenser smiley
    Desuden har dyreværnet en no kill policy. Om det er godt kan diskuteres, men hans alternativ var at tilbringe resten af sine dage på internatet for der findes desværre ikke mange mennesker som er skøre nok til at tage imod den slags dyr.

• #47   12. jan 2011 Jeg mener såmænd ikke han burde være aflivet. Jeg tror bare ikke på der ikke kan findes nogen - efter den du har nu - han kan gå sammen med.

• #48   12. jan 2011 Ja men er det det værd at et marsvin på 6 år (nu er han så kun 2, men teoretisk set) skal have bank af 10 marsvin før man måske finder en han kan gå med?

• #49   12. jan 2011 Normalt banker hunnerne ikke hannerne. Så oddsne er faktisk 1: 100 for at du finder en hun som banker ham.
    Især hvis du vælger en unge.

Og lige meget alderen har marsvin det bedst med at være 2.

• #50   12. jan 2011 Ja men Nero er ikke normal smiley og de hunner han har mødt har tævet ham også på trods af at han kun var halvvoksen, da jeg fik ham.

• #51   12. jan 2011 Tror det er fordi han er meget intimideret over nye ting. Så han viser så meget "svaghed" overfor nye dyr at de tæver ham. I naturen er det jo ikke unormalt at en flok slår et svagt dyr ihjel, da dette vil hæmme flokken.

• #52   12. jan 2011 Signe; Hvorfor ikke snakke med en avler tæt ved dig om at få en unge, og fungere det ikke, så kan aflevere den igen. Jeg mener stadig at alt andet ville være synd - men det er så mig. Jeg har en hun, som jeg har haft svæt ved at få placeret i en gruppe, så nu går hun med en kastrat og det fungere godt. Hun bankede de andre hunner og kastraten der gik hos dem var magtesløs. Jeg valgte at blive ved indtil jeg fandt en løsning. Havde hun måtte gå alene, var hun blevet aflivet. Alt andet ville i min verden være synd, men sådan er vi jo så forskellige

• #53   12. jan 2011 Ja men folk er jo meget forskellige hvad gælder pasning af dyr smiley Jeg synes fx det er synd at have dyr i bur det meste af dagen, så vi har altid dyr rendende rundt i lejligheden på skift. Så mine marsvin er ude og løbe ca. 7-8 timer om dagen. Folk er forbløffede over at mine marsvin får lov til at gå ud om natten og når jeg ikke er hjemme, men det er det der fungerer for mig. Og ja de er pottetrænede smiley
    Så hvor jeg synes det er synd at have dyr i bur, synes andre at det er dyrplageri at have et ældre dyr alene og ja sådan kan man komme med så mange eksempler smiley

• #54   12. jan 2011 Signe - hvordan dælen lærer du dem at være renlige? smiley

• #55   13. jan 2011 På samme måde som ved kaniner smiley Det gælder om at starte med et beskidt fad og et meget rent gulv. Så går de fleste dyr hen og pooper på deres toilet, da det jo ik er rart for noget dyr at bo i lort smiley Og sker der et uheld, så det bare frem med klor eller lignende, så de ikke kan lugte at der har været tis/afføring der.

• #58   15. jan 2011 Marsvin har altså ikke så let ved at få traumer som mange tror. Der skal faktisk desideret mishandling til.
    Hvis det "bare" er fordi de ikke får nok mad og går i beskidte bure så vil jeg langt fra kalde det et traume.

Vi skal også passe på at vi mennesker ikke giver dyr menneske følelser. Der er naturligvis nogle ting som bider sig fast i marsvinet hukommelse. Men jeg forstår ikke hvordan det på nogen måde kan være synd for et marsvin at få en ven bare fordi det har været alene siden det blev født. Og at et marsvin er blevet 12 år selvom det har gået alene hele livet er ikke ensbetydende med marsvinet var lykkeligt. Marsvin kan tilpasse sig sine opgivelser og det man byder den. Men det er ikke ensbetydende med at man har et lykkeligt marsvin.

Folk bruger altid argumentet med at mit marsvin blev f.eks 12 år og derfor var det lykkeligt./havde et godt liv. Eller mit marsvin blev 12 år så kan det møg foder jeg fodrede med i de 12 år ikke være møg foder, men godt foder. Ligesom at folk også altid kommer med den med jamen mit marsvin har gået sammen med kaninen i 12 år og kaninen sparkede ikke marsvinet ihjel derfor kan marsvin og kaniner sagtens gå sammen.

Tingene hænger bare ikke sådan sammen. En lang levetid er ikke ensbetydende med hverken et godt liv, eller godt foder eller gode forhold.
    Men mere et tegn på at marsvin kan vænne sig til meget.

Og du kan ikke ændre på at marsvin fra naturens side er født som flokdyr. Og at det er i marsvinets bedste interesse og ha en ven som snakker samme sprog som den kan være sammen med.

Hverken nus, eller det at et mennesker bruger tid på marsvinet kan erstatte det.

Og det er meget få tilfælde hvor det ikke kan lykkedes at have 2marsvin sammen. Og for marsvinets skyld vil jeg altid mene at man bør forsøge at give sit marsvin det bedste den fortjener. Og dermed mener jeg også man bør sætte sig ind i hvad marsvinets behov er og lade være med at føre sine egne følelser over til marsvinet. Det vil sige lade være med at overføre det vi føleler er traumer til marsvinet der givet vist slet ikke har opfattet det på den måde.

Og jeg ved godt at dem som absolut vil påstå at marsvin har traumer og absolut ikke vil høre på os med stor erfaring inden for marsvin, og dem som absolut vil give deres marsvin skod foder, eller dem som absolut vil lukke marsvin samen med kaniner osv. aldrig vil forstå hvad det er jeg har skrevet.

Men hvis bare jeg kan få 1 person til at forstå på per gang jeg argumenterer for det. Så er jeg på vegne af det marsvin hvis liv jeg har været med til at forbedre til det bedre ved at oplyse dens ejer.

• #59   15. jan 2011 Sortfod - rigtig godt skrevet.

• #61   16. jan 2011 Sortfod:
    Tjooo mit marsin blev konfiskeret fra tidligere ejer af politiet og vi ved alle hvor meget der skal til før politiet gør en skid ved noget.
    Så han er rent faktisk en af dem der er blevet mishandlet... Jeg har efterhånden haft en million dyr og den eneste der nogensinde har været direkte traumatiseret er Nero.
    Jeg vil i hvert fald klassificere at blive forsøgt druknet og smidt i en plastpose som mishandling smiley

Kommentér på:
marsvin dødt.

Annonce