{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Alm. marsvin og Cuy marsvin sammen? :)
  • #1   30. dec 2010 er det samme køn ? smiley

• #2   30. dec 2010 Hvis det er samme køn så ja så burde de kunne.

Men der er regler for hvordan du må parre dem hvis de ikke er af samme køn.

Bla. så skal det være en cuy hun og en alm. han hvis det er omvendt kan hunnerne ikke føde ungerne.

Derudover så har man i DMK nogle regler for hvilke status dyrene får om de er ½ cuy eller kvart cuy eller mindre. osv. Det er selvfølgelig ikke en lov. Og det er ikke noget man SKAL rette sig efter hvis ikke man er DMK medlem men for generne ikke kommer ud af kontrold er det nu en god ting og tænke over.

det ville jo ikke være godt at lille lise køber sig en han som der er cuy i og parre med en alm. hun som så dør fordi hun ikke kan føde ungerne.

Men hvis ikke de er til avl og er af samme køn ja så bør de kunne gå sammen.

• #3   30. dec 2010 Prøv at snak med nogle cuy avlere, - MacKinley har været rigtig sød til at svare på mine mange spørgsmål om cuy marsvin smiley

• #4   30. dec 2010 Nu ved jeg ikke om du overhovedet har planer om at avle på en cuy - det kan jo snildt være at du ikke har smiley

Men vil bare lige indskyde at lissom med skinny, så synes jeg det meget vigigt at der ikke avles på cuy uden tavle.
    Der er nemlig interne regler i dmk, og de går osse den anden vej... sådan at man heller ikke må bruge afkommet som 'almindelige' marsvin.

Hvis du vil vide mere om cuy, så synes jeg helt bestemt du skal kontakte nogen af de opdrættere der er... hvis ikke andet, så kan du få bedre info om deres temperament, pladskrav osv. Det er nemlig ikke altid som at bare få et stort marsvin.

• #5   30. dec 2010 Helt enig, - skal der avles cuy og skinny, så skal der tavle på!
    - Det er jo ikke ligefrem fordi det er dyrt eller besværligt at avle med stamtavler!

• #6   30. dec 2010 Bare ikke cuy og skinnyer sammen lige for at påpege det så ingen er i tvivl

• #7   30. dec 2010 Var der ikke en som havde forsøgt det? :S

• #8   30. dec 2010 jo desværre

• #9   30. dec 2010 Vildt at man kan finde på det! Ikke ligefrem sådan to racer man synes skal blandes.

De kan vel på ingen måde få DMK stamtavle, kan de!?

• #10   30. dec 2010 Jo det kan man godt, men kun 1 gang da der kun må forekomme 1 alm. marsvin i 1 cuy tavle.

Men ja nogle folk er tosset.

Men det er også svært nok forklare folk at skinny skal avles med tavler. Især når selv DMK opdrætterer ikke fatter det....

• #11   30. dec 2010 Den sidste klaphat er jo endnu ikke født... desværre...

• #12   30. dec 2010 jeg ved faktisk ikke om tumpen nåede ret langt i projektet... eller om det 'bare' var annonceret.
    Men se på det sådan... i et sådan projekt får du en hulens masse bærere.. derefter en shitload af mulige bærere i de næste generationer.
    Altså hvis dmk's regler overholdes. For når der kun må være ET almindelidt marsvin per cuy-tavle, så kan du nok se at skinnygenet hurtigt ryger ud hvor man absolut har minus kontrol over hvilke dyr der er bærere og hvilke der ikke er.

Den ide vedkommende fik der, var seriøst den dummeste ide jeg til dato er stødt på i dette århundrede.

• #13   30. dec 2010 Præcist. Sekundært er skinnyerne altså ikke de mest solide dyr, og før man har styrket bestanden noget mere end den er idag, så bør man ikke hitte på den slags eksotiske projekter.

Vedkommende med den 'fikse' ide er lukket ned nu... og det er måske ikke så dårligt endda.

• #14   30. dec 2010 den person fik også ide med at blande skinny og satin sammen

og jeg funde den person der købte de cuma og de ligne bare stor skinny-bærer

• #15   30. dec 2010 Jo det er no go, fordi de ikke er stærke nok til det.

Men det ændre jo ikke på der er klaphatte nok derude der gør som de vil uden at tænke...

• #16   30. dec 2010 Generne. Skinny marsvin skal vi ikke ret mange år tilbage hvor de var små usle og ikke særlig modstandsdygtige.

Og satin kan have problemer med kalk mangel og en sygdom som jeg ikke lige kan huske hvad hedder som satiner kan ha. I sverige er satiner blevet forbudt pga. af det. Hvor satinerne i DK er stærkerer end dem i sverige.

Og hvis man avler skinnyer uden at have tavler på dem ved man ikke hvad der ligger bag. Og hvis man avler skinny med skinnyer i mange generationer så ødelægger man størrelsen på dyrene og de bliver igen usle og små. Derfor igen er det vigtigt at lave store skinnybærer og bruge skinnybærer i avlen.

Og ved at man kun avler på skinnyer med stamtavler så ved man også om der er en eller anden klaphat der var blandet cuy eller satin ind i den skinny man sidder med.
    Ellers så ved man det bare ikke, og man kan dermed være med til at avle viderer på noget skidt.

• #17   30. dec 2010 osteo-etellerandet.. forkortet til OD

I tyskland avlede man en overgang så ukritisk på satinerne, at de bombede deres satinbestand tilbage til stenalderen og fik en kæmpebestand af SKRAVL - og det medførte så at det blev forbudt at udstille satinerne.
    Svenskerne har så fulgt trop.
    Hvor vi her i landet prøver at avle vores satiner stærkere, istedet for at forbyde dem.

• #18   31. dec 2010 Tak for alle jeres svar. ;D har vært spændende og læse om..

Jeg har bare 2 hunner, som jeg var usikker på om jeg kunne lade gå i sammen bur, men det kan jeg nu kan jeg forstå. smiley Så det er super dejligt.. buret er også stort nok til begge to, så de har stadig masser af plads.. smiley mange tak for hjællpen..

Kommentér på:
Alm. marsvin og Cuy marsvin sammen? :)

Annonce