{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.458 visninger | Oprettet:

Dværgvædder ører {{forumTopicSubject}}

Hej kanin-eksperter

Jeg har en lille ren dværgvædder på snart 4 måneder. Har dog det problem, at hans ører stadig ikke er faldet ned. Han har kæmpe ører, der stritter lige i vejret. Når han slapper rigtig meget af kan det højre øre dog godt ligge ned, men han "samler" det altid op igen.

Tror I, at hans ører kan nå at falde endnu?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dværgvædder ører
  • BlueBunnies
    BlueBunnies Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 22 Følgere: 198 Gnavere: 13 Emner: 14 Svar: 564
    #1   25. aug 2017 De skal nok lægge sig ned. smiley

  • BlueBunnies
    BlueBunnies Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 22 Følgere: 198 Gnavere: 13 Emner: 14 Svar: 564
    #3   25. aug 2017 Jeg har nu ofte oplevet dværgvæddere og løvevæddere med flyveører efter de 8 uger, at de får pæne hængeører ligeså stille.
    Med lidt massage skal de nok falde på plads.
    Jeg havde en løvevædder, som først smed ørene, da han blev 1 og han fik de fineste hængeører.


  • #4   26. aug 2017 Hvis de stadig stritter når han er 4 mdr. får han aldrig gode flotte hængeøre. Men han er da bestemt dejlig alligevel ❤️

  • #5   26. aug 2017 Enig, normalt skal de gerne begynde at hænge som 8ugers og næsten helt nede som 12 ellers har de stramme øre, og bliver aldrig flotte hængeøre.

    Uanset massage eller ej, det er ikke lykkes her smiley Men giv det da en chance hvem ved. (men er du sikker på han er ren DV og ikke noget kryds og hvor meget hang hans forældres ører?)


  • BlueBunnies
    BlueBunnies Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 22 Følgere: 198 Gnavere: 13 Emner: 14 Svar: 564
    #6   26. aug 2017 Så har jeg nok bare været heldig med mine smiley

  • #7   26. aug 2017 Jeg er helt sikker på at han er ren dværgvædder. Begge hans forældre havde fine hængeører. Det er som om hans ene øre nogle gange hænger lidt. Frygter at de ikke falder mere ned. Lige nu er de ret skæve smiley

  • #8   26. aug 2017 Er det muligt at det ene falder ned og det andet bliver oppe?

  • #9   26. aug 2017

    profilbillede
  • #10   27. aug 2017 Hej Lærke
    Ja han kan godt få et hængeøre og et stritøre. Det er så sødt når det sker smiley
    Selvom både mor og far har fine øre, kan det ligge i deres gener. Er kaninen til kæl er det også uden betydning.


  • #11   28. aug 2017 Er det ikke lige meget Lærke. Kaniner med stritører er da absolut lige så dejlige som de, der har hængeører.
    Jeg har 6 stritøre-kaniner og 5 hængeører. Jeg holder lige meget af dem alle sammen.


  • #12   29. aug 2017 Sød kanin, men hverken ørestilling, hovedform eller kropform har noget med dværg vædder at gøre.

  • #13   30. aug 2017 til jørgen
    Mener du at lærkes kanin ikke er en dværgvædder ?


  • #14   1. sep 2017 Racebegrebet er flydende. Prøv at sammenligne med en typisk dværg vædder med bredt og rundt hoved, store øreknuder og slapt hængende ører. - så er der stor forskel. Men derfor kan den være lige sød alligevel.

  • #15   1. sep 2017 ja jeg synes den er super nuttet. Men avlere går jo meget op i ørene og giver rabat hvis et øre ikke har lagt sig når man henter en 8 uger gammel unge.
    jeg skal aldrig mere have unger men hellere købe en voksen kanin fra Guldborgsundkaninhjem eller fra et internat og så give den et frikanin liv.
    Jeg er så imponeret over domusninus og det liv de har givet kaniner fra Guldborgsundkaninhjem


  • #16   2. sep 2017 Han er altså en dværgvædder. Han har stamtavle smiley

    Hans ene øre er faldet, så håber det andet gør, når han bliver lidt ældre


  • #17   2. sep 2017 Han har ikke stamtavle fra danmarks kaninavlerforening.
    Der skal de være 6 mdr. og bedømmes af en autoriseret dommer fra danmarks kaninavlerforening. Han har højst sandsynlig en afkomstattest, det kan man lave på alle kaniner også blandninger.

    Han lever ikke op til kravene på en dværg vædder, der må jeg give Jørgen ret.
    Han ser ud til at have satin pels, de kæmper med at leve op til standarden.
    Men derfor er han jo alligevel sød smiley


  • #18   2. sep 2017 til Anette
    hvad mener du med at satinpels kæmper for at leve op til standarten.
    præcist hvilke deficits har de vist og har det haft fysiske konsekvenser iform af tilstande den gruppe lider mere af end andre.


  • #20   2. sep 2017 det står bla herinde på forsiden hvor folk sælger kaniner der har jeg set det med nedslag i prisen...har ikke tjekket idag men som sagt så har jeg min påstand herfra.
    min satinpels kanin havde spidst hoved og han havde flere problemer derfor spurgte jeg til det.
    jeg elsker pelsen men må da håbe at dem der vil fremavle satin og rex gør det så man får sundheden med.


  • #21   2. sep 2017 Min kommentar gik kun på udsendet.
    Jeg er medlem af danmarks kaninavlerforening udstiller selv og er så nørdet at jeg sidder og læser præmielisterne fra alle udstillingerne rundt om i hele landet.
    På de lister har jeg endnu ikke set en dværg vædder satin. Kun som kælekaniner kan de være med.

    Dette burde dog ikke gøre dem mere syge / svagelige end de normal pelset kaniner. Jeg har dog selv avlet satin og mit avlspar kæmpede jævnligt med dårlig mave og pels på snor. Min han dødede alt for tidligt af maveproblemer - han blev kun næsten 4 år smiley
    De nægtede at spise særlig meget hø, ville helst kun spise grønt og godbider. Grene var et hit.
    Heldigvis havde de unger jeg fik fra dem et andet forhold til hø og spiste med stor glæde hø. Beholdte en enkelt hun der aldrig har haft maveproblemer.
    Jeg hører tit om disse hø fornægtere iblandt satin dværg væddere.
    Men dette er en påstand - der er aldrig lavet noget videnskabeligt på det. Det er mine egne erfaringer og folk jeg har været i kontakt med, eller læst om i facebooks grupper.


  • #23   3. sep 2017 Min satin havde også en ejendommelig mave problematik som ingen af de dygtige kanindyrlæger jeg fandt og brugte havde oplevet før. Han kunne ikke holde på afføringen om dagen den blev klæg og kom i store portioner på størrelse med 2 til 5 kr. Det varede 6 timer oftest fra 6 til 14 resten af døgnet var afføringen normal og han var toilet trænet. Han var frikanin m åbent bur og han drønede ind i buret hver morgen når det startede og blev der indtil han kunne styre afføringen igen. De værste dage der kom det hver 10 minut de første 3 timer og han kunne simpelthen ikke holde på det og havde en rutine hvor han startede et sted i hans 2.etagers bur og så søgte videre i buret hvis han ikke orkede at spise afføringen eller den sad fast som fx på taget eller inde i hans træhus. Han var smurt ind i lort v numsen, bagpoter og på nederste del af maven og det var svært at få af fordi det var så klægt. Det sad også fast på fingre så forstår godt Nico havde svært ved at gøre sig selv ren.

    Han spiste også meget lidt hø trods jeg forsøgte en masse mærker igennem de knap 5 år. købte en stor hundetransportkasse og fyldte den med flere forskellig slags hø for at finde en favorit købte ovenikøbet også i England men det var meget begrænset hvad han tog. i samråd m dyrlæge fik han kun hø og vand i 2 uger men han spiste så bare næsten ingenting. Han tog næsten hellere ikke grønt kun krydderurter. vi fortsatte hele hans liv m at forsøge med diverse grønsager men kun periodevist tog han lidt.
    Han fik og blev opereret for blæresten og fik fjernet tandspidser hver 3-4 måned.
    Vi endte på københavns universitet for husdyr og deres kaninekspert kunne heller ikke finde en løsning som kunne stoppe hans daglige maveproblematik. vi fik produkter som man kun kunne købe i england hvor man har integreret hø i stænger og tilsat sunde ting for at stimulere kaninen til at indtage så meget hø og fibre så muligt men intet hjalp.
    Jeg savner ham frygteligt kaniner er fantastiske kæledyr.


  • #24   3. sep 2017 Sikken en grum oplevelse Vinnie
    smiley
    Du gjorde da meget for den kanin, trist at det skulle ende sådan

    Ja det er netop historier som din, jeg desvære har hørt mange af.
    Håber nogle vil avle disse dyr sundere og ikke bare tænke på, at de er nemme at sælge. For det er de - folk står i kø for at købe satin dværg vædder, uden at tænke på godt avl med der tilhørende sundhed.


  • #25   3. sep 2017 Det er KØBERNE, der bestemmer, hvordan deres kæledyr skal se ud.

    Jeg har en meget klar fornemmelse af, at ofte gælder det om at få nogle kaniner, der ser ud til at have haft det skidt, og som man derfor kan redde fra alskens dårligdom. Ligeledes er det også prioriteret, at man vil have noget, som næsten ingen andre har.

    Derimod har racer og varianter, der er blevet avlet systematisk med i 10 år eller mere, ringe chancer for at ende som kæledyr.

    Det er trist, for mange skavanker som vildtvoksende tænder, dårlig fordøjelse og dårligt temperament kunne undgås, hvis køberne valgte "det sikre" frem for at satse må kaniner , der ikke er gennemavlede.


  • #26   3. sep 2017 jeg fik Nico som 8 ugers unge til min 12 årig datter. jeg købte af hvad jeg havde fået at vide en erfaren avler altså en mor og så hendes teenage datter som brugte meget af deres tid på deres kaniner og var medlem af kaninavlerforeningen. Jeg forelskede mig i pelsen og farven og vidste racen var ny men for 5 år siden kunne jeg ikke finde problemer indenfor racen.
    Jeg er ikke en hellig ko som vil redde dyr for at få opmærksomhed. Jeg kender flere som køber kaniner til deres 8 årige børn med ordene nu er han dit ansvar...og i den periode hvor de bliver kønsmodne og kan sammenlignes lidt med en teenager hvor de kan ændre adfærd markant og hanner kan sender en byge af tis lige i hovedet på dem som kommer forbi der begrænses besøgene og så sker det at et intelligent, socialt dyr bliver ensom og ja så bliver nogle sølle som jørgen kalder dem.
    jeg har i min omgangskreds hørt en mor sidde og fortælle historier om at de dagligt måtte skændes med deres datter om at kaninen skulle have mad og vand og der var gået 4 dage hvor datteren ikke havde gjort det og de heller ikke havde overtaget... her blev det som moderen sad og smågrinede over stoppet for jeg kan simpelthen ikke acceptere forældre ikke sørger for at de dyr de har lever et humant liv. sagde til moderen hvorfor de ikke fandt et nyt hjem til den og hendes argument var at datteren blev ked af det når de havde sagt det til datteren, men datteren brugte ikke mere tid på kaninen trods udsigten til at miste den. Det fik vi så en debat om der endte med at min veninde overtog kaninen og pigen kunne besøge den når hun ville...efter 8 måneder har hun ikke været der endnu trods de bor 2 km væk !
    Marie-Louise har en skøn kanin hun gerne vil have jeg tager han har i 4 år haft øjenvipper som vendte forkert på det ene øje så de generede øjet konstant og den 15 årige ejer ville kun give den øjendråber og så blev den overdraget til kaninhjemmet. Nu er han opereret hvilket ikke var et stort indgreb og nu har han ingen gener.
    Han var ikke vant til opmærksomhed og nu når han får opmærksomhed så er han blomstret fuldstændig op og søger kontakt og er bare en kanin med fut i røven nu når han kan løbe rundt.
    Hun har fået ældre kaniner hvor hun ved ankomsten har tænkt den er døende og så har hun lagt en plan med dyrlægen og kaninen er blevet behandlet og igen så blomstrer de op med daglig mad, vand omsorg og socialt samværd.
    Når man får en kanin fra et kaninhjem eller internat så ved man hvad man får og hvad kaninen reagerer positivt og negativt på. Selvfølgelig er der en periode hvor man skal lade kaninen vende sig til sit nye hjem og den kan reagere anderledes end man havde hørt, men de kanin historier jeg har hørt der har kaninen udviklet sig i positiv retning og har knyttet sig meget til de nye ejere.
    Jeg vil altså have en voksen kanin fordi der er mange som gerne vil af med deres voksne kanin. Her er der selvfølgelig også mange kaniner som har haft et skønt liv men nu skal ejeren flytte på kollegie og har ikke den samme tid og af ren kærlighed og ansvarsfølelse så er det bedre for kaninen at finde et hjem som har tiden og interessen.
    Jeg vil slå et slag for at alle får tjekket deres kanin hos dyrlægen 1 gang om året og gerne vaccineres.
    Kaniner viser ikke åbenlyst tegn på gener fx tandspidser hvor tandspidsen kan lave hul i tungen eller i kinden. De kan have gener længe specielt hvis man ikke er obs på hvordan den tygger observere ændret spiseadfærd og vægttab.
    diarre kan være et tandproblem og ikke bare en mavevirus.
    vælg også en dyrlæge der kan og vil analysere kaninens afføring ved diarre da det kan skyldes rundorm. Nico fik antibiotika flere gange uden effekt og da jeg skiftede dyrlæge til en som havde særlig interesse i kaniner og som sendte afføring til analyse så fandt de rundorm i enorme mængder.
    lær af andres fejl og erfaringer.


Kommentér på:
Dværgvædder ører

Annonce