{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.585 visninger | Oprettet:

Symptomer på drægtig kanin? {{forumTopicSubject}}

Hej GG smiley

Min han kanin, Nimbus, har været ubuden gæst hos mine to hun kaniner, Mille og Perle.
Da jeg aldrig har haft kaninunger før og ikke har nogen erfaring med unger, så ved jeg jo intet om det?
Så jeg spøger nu jer
Hvilke tegn kan der være, så man kan se om kaninen er drægtig?

Jeg håber i kan hjælpe mig, det ville betyde meget. smiley

Kommentarer jeg finder negative eller stødende vil blive slettet. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Symptomer på drægtig kanin?
  • #1   6. dec 2015 Kaniner er drægtige ikke gravide smiley Og det ville være en god ide at skrive art i overskriften smiley

  • #3   6. dec 2015 Okay tak smiley

  • BlueBunnies
    BlueBunnies Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 22 Følgere: 198 Gnavere: 13 Emner: 14 Svar: 564
    #4   7. dec 2015 Jeg er sikker på at have en drægtig kanin, når jeg kan se en øgning i vægten/bredere mave og mærke bevægelse i maven.
    Jeg mærker efter bevægelse ca. 20 dage efter parringen og kan som regel mærke bevægelse der. Sommetider tidligere.
    Dog ville jeg få en erfaren avler til at mærke efter, da man kan ende med at skade ungerne ved at trykke for hårdt.


  • BlueBunnies
    BlueBunnies Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 22 Følgere: 198 Gnavere: 13 Emner: 14 Svar: 564
    #6   7. dec 2015 Du vil stort set altid kunne mærke bevægelse, hvis du mærker det rigtige sted og hvis du mærker ordenligt efter, og selvfølgelig hvis ungerne i det øjeblik bevæger sig smiley


  • BlueBunnies
    BlueBunnies Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 22 Følgere: 198 Gnavere: 13 Emner: 14 Svar: 564
    #8   7. dec 2015 Min ene løvehoved fik to kuld med to unger i hver og der var tydelig bevægelse ved dem begge smiley

  • #9   7. dec 2015 Kommer du til Horsens, er du velkommen til at kigge indenfor - jeg kan "fange" en drægtighed fra 10-12 dage efter parring.
    Ellers er det væsentligste symptom, at hunnen i fri natur ville grave et hul i jorden til ungerne, og når de så forsøger sig med det, bliver det et syndigt rod, så bunden i buret ligner et bjerglandskab.
    Du har forhåbentlig skrevet ned, hvornår hunnerne kan være parret - så kan du forvente unger 31 dage efter det.
    Det er vigtigt, at du ikke overfodrer med kraftfoder de sidste 3-4 dage inden forventet foling - jeg går ned på halvdelen af det normale i min besætning.
    Udmugnin g ca. 8 dage før tid og rigeligt halm, som hunnen kan får tid til at bide i stykker til at lave rede af.


  • #10   7. dec 2015 Jørgen, ja jeg har skrevet datoen ned og har regnet ud at de kommer omkring den 6 januar, hvis der altså er noget.
    Jeg har desværre ikke mulighed for at komme til Horsens. smiley


  • #12   15. dec 2015 Okay, så jeg skal ikke være nervøs for at hvis nu det kun er min ene hun der er drægtig at min ikke drægtige hun kanin, vil gøre ungerne noget? smiley

  • #14   15. dec 2015 Men hvad nu hvis jeg sætter burene, så de stadig ville kunne snuse til hinanden og sætte snuderne sammen. Ville være så ked af der skulle ske nogen af dem noget, men jeg er selfølgelig heller ikke interesseret i at mine kaniner ikke ville kunne gå sammen igen. smiley

  • #16   16. dec 2015 Ja og chancen for ingen af dem er drægtige er der jo også, men jeg har i hvert fald fået noget at tænke over smiley

  • tris
    tris Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 2 Emner: 2 Svar: 29
    #17   16. dec 2015 Følger lige med her ..

    En 6 år gammel hun, som ikke tidligere har været drægtig .. er det muligt ?
    Jeg har nemlig selv et par ældre hunner, som ikke har haft unger.



  • #18   16. dec 2015 Jeg vil ikke råde til at forsøge sig med at få første kuld på en 6 årig hun. Hun kan muligvis godt blive drægtig, men selv om vi har med en dyreart at gøre, som normalt ikke har fødselsbesvær, - bortset fra de menneskeskabte ved avl af dværge - er risikoen betydelig i den alder.

  • tris
    tris Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 2 Emner: 2 Svar: 29
    #19   16. dec 2015 Jeg tænkte nu også mere på denne tråd,, hvor de to hunner det drejer sig om, er fra 2009.



  • #25   16. dec 2015 Jeg krydser alt hvad jeg kan for at ingen af dem er drægtige, men jeg kan desværre ikke vide noget før den 8 januar, det var et ups kuld og Nimbus har også fået tid hos dyrlægen til at blive kastreret, så der ikke kommer flere ups kuld.

  • #26   16. dec 2015 Da jeg for 6 år siden fik Mille og Perle, læste jeg utroligt meget på nettet om kaniner og hvad der var godt og skidt for dem.
    2 hanner skal absolut ikke gå sammen, men hunner er der intet problem i at have sammen, så længe de trives og de har et stort nok bur til også at kunne få "privatliv". Jeg har overvejet om jeg følte at mine kaniner trives og det synes jeg de gør. Mine kaniner har et legehus at bo i og en løbegård på omkring 10 m2.


  • BlueBunnies
    BlueBunnies Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 22 Følgere: 198 Gnavere: 13 Emner: 14 Svar: 564
    #28   16. dec 2015 Mht. debatten om fertile dyr sammen, kan jeg vise et billede af hvor galt det kan gå, hvis to hunner flyver i flæsket på hinanden.
    Såret sidder lige under hagen på kaninen og var ligeså stort, som to 5'ere.
    Det kostede mig 1800 kr, at få den lappet sammen.

    - Sletter gerne billedet, hvis det er for stødende at se på.


    profilbillede
  • #29   16. dec 2015 Jeg kender mange der har hun kaniner gående sammen og de har aldrig oplevet slåskampe eller andet. Jeg ved risikoen er der, men Mille og Perle er for gamle til neutralisering, så det tror jeg ikke rigtigt kan komme på tale.
    Fordi i har oplevet det er jo ikke ensbetydende med at det vil ske for mig, men som jeg også har skrevet så ved jeg risikoen er der, men jeg er ret sikker på det ikke sker for mine kaniner smiley


  • #31   16. dec 2015 Men skal en hunkanin ikke i narkose under en sterilisation? Jeg har læst mig frem til at hun kaniner har svære ved at overleve en sterilisation jo ældre de er.

  • #33   17. dec 2015 Okay, tak. Hvordan ved man om en dyrlæge er kaninkyndig? smiley

  • BlueBunnies
    BlueBunnies Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 22 Følgere: 198 Gnavere: 13 Emner: 14 Svar: 564
    #38   17. dec 2015 Synes liiige at folk skal tage et skridt tilbage fra computeren eller mobilen eller hvor i end skriver fra og evt. lige gå ud og køle ned ved kaninerne.
    Der er ingen grund til at fare i flæsket på hinanden. Der skal være plads til alles meninger.


  • #39   17. dec 2015 Jeg læser alt hvad i skriver og jeg har overvejet længe inden denne tråd neutralisering af Mille og Perle, men jeg tror ikke jeg vil gøre nogen af delene. Jeg tror jeg lader tingene være som de altid har været, for det fungere for os. Jeg har heller ikke noget imod at neutralisere, men jeg ved også at det bliver en dyr neutralisation, hvis jeg vælger at gå Til en kaninkyndig dyrlæge. smiley

  • #41   17. dec 2015 Jeg holder Mille og Perle, som altid. Men nu når risikoen for at de er drægtige er der, så sætter jeg et bur ind i løbegården, så de stadig kan snuse til hinanden osv. Så de altså for hver deres bur for hvis nu begge er drægtige, vil kaninungerne blande sig og så ved jeg ikke hvem der har hvilke unger smiley

  • #42   17. dec 2015 Men tusind tak for alle rådene smiley

  • #44   17. dec 2015 Jeg har fået fortalt om det før og det var i 2013, så jeg har været opmærksom på det i nogle år efterhånden. Mange tak smiley

  • #46   17. dec 2015 Der var lige nogle oplysninger om Frikanin. Jeg kan bidrage med, at man bliver smidt ud, hvis man kommer med fagligt underbyggede oplysninger, der ikke passer ind i deres kram.

Kommentér på:
Symptomer på drægtig kanin?

Annonce