{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor mange kuld, avlskanin?
  • #1   28. jul 2014 Det er en smagssag.

    Jeg synes ikke mere end 4 kuld, med mindst 8-10 måneders mellemrum fra ungerne bliver fravænnet til hun bliver parret igen.


  • #2   28. jul 2014 Mine hunner får et eller to kuld om året - afhængig af hvor mange unger der var i kuldet og hvordan moderen klarer det - fx taber sig og lign.
    De fleste får et kuld - man skal jo trods alt kunne finde afsætning for ungerne.

    Men godt spørgsmål - jeg har selv tænkt på hvad de "store" avlere gør.
    Det kunne da også være godt at høre noget om hvornår på året I andre finder det mest hensigtsmæssigt at få unger.

    Jeg får mine i forår og tidlig sommer, fordi de sælges som kæledyr. Men måske er det noget andet, når man vil udstille eller avle til slagt?


  • #3   28. jul 2014 Jeg får ét kuld om året på mine avlshunner, og ofte ikke engang er om året, da jeg har for mange hunner.
    Jeg lader dem få unger til de er 4-5 år, med mindre det er en ekseptionelt god hun, så kan hun få lov at gå som avlshun et år mere.
    Jeg får flest kuld fra maj-august og derefter får jeg 2-3 kuld om vinteren.


  • #4   28. jul 2014 # 3 Hvor mange kuld er det så pr kanin i dens forløb? smiley

  • #5   28. jul 2014 Hvis den avler i 4 år, så er det 4 kuld.

  • #6   29. jul 2014 I min stald får de fleste hunner 2 kuld/år (sidst i marts og først i juli). Hertil kommer enkelte "interessante" kombinationer, som bliver prøvet uden for avlssæsonen. For at gøre plads til nye spændende avlsdyr, går ca. halvdelen af en årgang ud hvert år, nogle til videre avl, andre bliver slagtet.
    Alt i alt vil hunner, der bliver brugt hele den frugtbare periode kunne få 10-12 kuld.
    Jeg har lige aflivet en hun, der - indtil hun var 6 år gammel - fik 93 unger. Derefter fik hun 2½ år som pensionist, men blev så aflivet 8 ½ år gammel, da hun ikke befandt sig godt i varmen- kredsløbsproblemer..
    Dengang man producerede slagtekaniner, var 4 kuld/år helt normalt - det er der ikke mange, der prøver mere.


  • #7   29. jul 2014 Tak Jørgen L for svaret!

    Det er nemlig fordi jeg har en hun kan på snart 4 som har fået 4 kuld. Hun er konstant i brundst, og har det dejligste temperman og laver de flotteste unger.
    Men ville ikke avle mere på hende hvis det var synd, at hun fik så mange kuld smiley


  • #8   30. jul 2014 Hvis hun ellers befinder sig godt, og du er rimelig sikker på afsætning af ungerne, kan jeg kun ønske dig held og lykke.


Kommentér på:
Hvor mange kuld, avlskanin?

Annonce