{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.112 visninger | Oprettet:

~~*Hjælp til førstegangsavl*~~ {{forumTopicSubject}}

Hej vi har haft dværghamster i noget tid nu, men altid en af gangen. Nu vil vi gerne prøve at få unger, men har aldrig prøvet det før. smiley

Vi har så vi kan opstille tre separate bure, og vi har en han, og jeg skal hente en hun på mandag. smiley

Jeg har en helt stak spørgsmål om hvordan vi skal gøre. Håber I dejlige mennesker kan hjælpe. smiley

Hvor gammel skal hunnen være før den er gammel nok til at få unger? Er det et specielt tidspunkt vi skal lukke dem sammen? Er der specielle ting vi skal være opmærksomme på når de er sammen eller får unger? Kan hunnen selv passe ungerne eller skal vi hjælpe hende? Kan hunnen og hannen blive samme? - og hvornår?

Utroligt mange tak for jeres hjælp, kom gerne med kritik, men husk vi aldrig har prøvet det før, og gør alt for at finde ud af mere smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ~~*Hjælp til førstegangsavl*~~
  • #1   5. jun 2014 husk art i overskriften smiley

  • #2   5. jun 2014 Hvad art er hamsteren? smiley

  • #3   5. jun 2014 Først vil det med dværghamstere være en god idé at vide hvilken art det er man har, der er flere arter under dværghamstere, og de kan/skal ikke parres på kryds og tværs af arterne, derfor er det anbefalet at købe hamstere fra avlere, der har DHI stamtavle.
    Når vi ved hvilken art det er du vil avle er det nemmere at svare på dine spørgsmål.
    www.hamsterinfo.dk er altid en god side at finde information på smiley


  • #4   6. jun 2014 Susse - det afhænger ikke af arten hvordan de skal parre deres dyr op, ikke så længe de skriver dværghamster . Og DHI stamtavler er ikke nok, det skal være fra DHF smiley

    TS - det første du skal gøre er at tænke tingene igennem.
    1. Hvorfor vil jeg have unger .
    2. Hvad skal der ske med ungerne .
    3. Hvad gør jeg hvis de ikke kan sælges .
    4. Har jeg råd til at haste til dyrlægen søndag aften hvis hun har problemer med at føde selv. - eller kan jeg i værste fald selv aflive.
    5. Passer mine dyr overhovedet sammen rent genetisk smiley

    Når du har svaret på alle disse spørgsmål skal du igang. Jeg vil anbefale du finder 2 dyr af samme art (campbells, vinterhvid, roborovski, eller kinesisk) og husk at campbells og vinterhvide uden tavle fra DHF her ses som hybrider altså en blanding mellem arterne - dette vil jeg gerne fortælle mere om om nødvendigt - sørg for at få den rigtige vejledning af opdrætter så du ikke ender med at stå med to dyr som i værste fald er lethale gener (F.eks 2 mottled)

    Når du har fået dine avls dyr hjem, plejer jeg at vente til hunnen er minimum 3 måneder og vejer over 30 gram, husk at vurder om den ser sund ud, en tyk hamster er ikke bedre end en som er undervægtig smiley
    Du sætter hunnen ind til hannen, og holder øje med dem, det er meget normalt hun bokser lidt til ham, og at de hyler lidt, men der må ikke opstå slåskampe, de må ikke gøre skade på hinanden (det er en reel mulighed, ved kinesiske holder man øje HELE tiden)

    Når de har fundet hinanden vil de sandsynligvis parre sig af sig selv når hunnen er i brunst, det er hun hver 4 dag, mine går sammen 1-2 uger hvis de kan enes. Når jef fjerner ham venter jeg en uge og så ordner jeg buret i bund . En dværghamster er drægtig i 18-21 dage, og derefter kan buret ikke ordnes før ungerne har åbnet øjnene , det gør de når de er 12-15 dage gamle. Det er vigtigt hannen fjernes før fødslen, da han ofte vil parre hunnen op igen med det samme efter og dette vil resultere i unger hver 3 uge indtil hunnens krop ikke kan klare graviditeten og nedbryder fostrene.

    Hunnen passer selv ungerne, sørg dog for at hun har masser rede materiale, toilet papir i strimler er det bedste, hamstervat er direkte farligt smiley Og så masser af ro indtil ungerne søger ud af reden.

    Www.hamsterinfo.dk er en rigtig god side med information, og du er velkommen til ar skrive til mig hvis du vil vide andet - evt om hybrider smiley

    Jeg håber i kommer godt igang med jeres avls projekt smiley

    Mvh Trine // Colour Point Hamsteropdræt


  • #5   6. jun 2014 **ilder mor** -Det må du undskylde er helt ny på siden, skal jeg nok huske. smiley

    Begge er købt i en dyrehandel til at være vinterhvid, men der er ingen stamtavle desværre smiley
    Jeg har en del venner der gerne vil have nogen, og kommer der flere skal de sælges. smiley
    Min morfar er slagter så hvis alt går fuldstændigt galt (håber vi for guds skyld ikke, 7, 9, 13) så kan han aflive dem.

    Trine - Mange tusinde tak for din gode beskrivelse. Det er jeg super glad for. Da jeg skal høre mine er hybrider vil jeg meget gerne høre mere om hvad det indebærer, men jeg vil sende dig en besked. smiley


  • #6   6. jun 2014 Jeg har svaret på din besked smiley

    Som sagt er du velkommen til at ringe eller skrive hvis der er mere smiley


Kommentér på:
~~*Hjælp til førstegangsavl*~~

Annonce