615 visninger
|
Oprettet:
er det for sent at gøre marsvin drægtig? {{forumTopicSubject}}
hej alle sammen
jeg har snakket med mine forældre om at mit marsvin Muffe på 1½ år måske skal prøve at få unger
men hun er jo 1½ år, og jeg har lige læst her inde at hvis marsvinet er over et år er det ikke en god ide at få unger
men er det rigtigt, for på de andre hjemmesider jeg har kigget på står der at de helst skal være ca. et år før de for unger
hvor gamle skal de være for at de ikke må få unger mere?
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
En del hunner har det med at blive lidt til den runde side, og så er det altså noget skidt hvis du fejlbedømmer hende.
Når du nu har snakket med dine forældre omkring det, har du så husket at få alle de kedelige aspekter med, sådan at alle ved hvad man går ind til?
Altså evt. dyrelægeregninger kl. bæ om natten til kejsersnit, at I kan miste hun og/eller unger osv.
Det er så vigtigt at man har husket at tænke på de kedelige sider osse, for det ER hyggeligt at få unger, men det er dælme ikke sjovt når det går galt.
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
dec 2013
Følger: 9 Følgere: 4 Gnavere: 4 Emner: 19 Svar: 81
men når du skriver det med kejsersnit tænker jeg da at de kan vel godt føde selv ikke?
dec 2013
dec 2013
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 12 Svar: 2.259
dec 2013
dec 2013
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 12 Svar: 2.259
dec 2013
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.101
Så jeg vil fraråde dig det.
Vægten er heller ikke overvældende høj for en gris der er 1½ år. Mine vejer det når de er lige under 1 år gamle....
Derudover tænker jeg hvad er formålet med kuldet? Fordi det er sjovt?
Derudover jo oftes kan de selv føde, men der er altså de tilfælde hvor det går skidt, og der kan du komme ud for et kejsersnit, og det koster en del penge. Plus det ikke er så tit de overlever kejsersnit.
Så som der bliver nævnt ja det er dejligt og få marsvineunger de gange det går godt, men der er også de gange hvor det går galt og der er det ikke spor sjovt.
Så tænk dig godt om, om du er klar på alt det der kan ske hvis det går galt.
dec 2013
apr 2010
Mht at at kunne føde selv. Jo, det kan de selvfølgelig... men der kan altid gå ting galt. En unge kan være vendt forkert... eller der kan ligge en død én, som kan være svær at få ud. Og her er det store problem så at mange marsvin føder i de stille timer..altså om natten, og går noget galt, så ligger man jo og sover og opdager det først når det er for sent.
F.ex. mit sidste kuld... der forlod jeg rummet i måske 15-20 minutter. Da jeg kommer ind igen, der er der født 2 unger, der sidder i en monsterstor blodpøl. Hunnen er kravlet væk og ligger død et lille stykke væk, med en halv unge ude... død af en blodstyrtning.
dec 2013
apr 2010
Man skal jo bare huske at det med uheldene ikke kun sker for naboen eller dem der laver mere end ét kuld.
Det kan nemlig være en rigtig grim oplevelse. Dengang jeg startede, der fik jeg det allerbedste råd fra en anden opdrætter.
Hun sagde, at når jeg overvejede at sætte en hun til han, så skulle jeg tænke på om jeg var villig til at miste den hun i processen. Og hvis ikke jeg var indstillet på at hunnen kunne dø, så skulle jeg lade være.
Så hver gang en hun her i huset bliver brugt i avl, så er det sådan jeg har vurderet det inden... og det hænder at en hun ikke bliver brugt i avl, fordi jeg ikke vil risikere at miste hende.
er det for sent at gøre marsvin drægtig?