{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
406 visninger | Oprettet:

[Marsvin] Drægtig satinhun og kalktilskud? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en skøn satinhun, som meget gerne skulle være drægtig med sit første kuld.

Mit spørgsmål går på: Jeg har hørt flere steder fra, at satinmarsvin kan have problemer med kalkmangel, som kan give problemer i forbindelse med fødsel. Kan jeg på nogen måde sikre/beskytte min hun mod dette, f.eks. ved at give kalktilskud, når først mulige termin begynder at nærme sig, eller...?

Er der nogen, der har råd og erfaringer på området, de har lyst til at dele ud af?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  [Marsvin] Drægtig satinhun og kalktilskud?
  • #1   5. okt 2013 jeg har kun haft En satin og hun fik et anfald af kalkmangel da hun var omkring 5 år uden nogensinde at have fået unger, så de behøver ikke være drægtige for at få det... jeg har filosoferet en del over emnet pg min gamle tøs der fik det "uden grund" og når man VED at optagelsen af kalk er dybt afhængig af c og d vitamin er det nærliggende at tro at det også kunne være et af disse vitaminer der er i underskud. Personligt tror jeg det har noget at gøre med d-vitamin: dette vitamin optages for en stor del gennem huden og da satinmarsvin har en meget skinnende pels er det jo også nærliggende at tænke den måske reflekterer mere sollys (og dermed kilden til D-vitamin) VÆK fra marsvinet.... hvilket leder til kalkmangel i sidste ende. Jeg har ikke fundet doku der underbygger min teori (der er intet lavet på satinmarsvin og der findes ikke så mange satinmennesker jeg kan bruge som eks;)), men det skader INTET hvis du sørger for at give hende lidt d-vitamin SAMMEN med kalken for at sikre maximum optagelse. C-vitamin får hun sikkert nok af hvis du fodrer med marsvinefoder tilsat c-vitamin... ADT for kalk er 10 mg pr kg for mennesker og køber du en kalkpille med d-vitamin i til mennesker og knækker den til marsvinebidder er du godt dækket ind...

• #2   6. okt 2013 Tusind tak for svaret, Susan S. Og jeg synes faktisk, at din teori både er interessant og kunne lyde meget sandsynlig. I øvrigt strejfer du lige præcis en af mine kæpheste; den store mangel på reel forskning indenfor området marsvin. Det er sådan en skam, at der ikke forskes mere, for meget af den viden, der er tilgængelig, bliver baseret på oplevelser og erfaringer... og dermed ikke sagt, at disse ikke er noget værd, for selvfølgelig er de det, men ind imellem var det bare dejligt med noget hardcore videnskabeligt materiale at støtte sig til også. smiley

Jeg vil prøve at gøre, som du foreslår og give lidt kalk med d-vitamin.

• #3   6. okt 2013 det er også lidt tankevækkende at går man ind på fødevarestyrelsens databank http://www.foodcomp.dk/v7/fvdb_foodnutrlist.asp?CompId=0023 og kigger under d-vitamin ser man at alle grøntsager kommer i bund med NUL d-viamin i langt de fleste.... der er langt mere d-vitamin i kød og fisk, men det spiser de jo desværre ikke... Så det er vigtigt de får det via tørfoderet eller som tilskud hvis der er noget om at det kan være pga de ikke danner det i huden pga pelsens reflekterende virkning. Og da d-vitamin KAN overdoseres vil mange fabrikanter være mere tilbøjelige til at putte for lidt i så selv det grådige marsvin der står med hovedet i skålen hele dagen heller ikke bliver overdoseret... så der kan sagtens være for lidt i foderet. Jeg har selv lidt af d-vitamin mangel, det er så pga et problem med tarmen pga noget fødevareallergi, men hvis det var det som var satinmarsvins problem (altså en ændret fødeoptagelse) ville man temmelig sikkert kunne se det på afføringens struktur, og den ser jo helt normal ud.
    Og ja det mangler doku mht til marsvin men der er jo ikke penge i andet end at bruge dem som forsøgsdyr til menneskeproblemer... jeg syntes det kunne være rigtigt spændende hvis der var nogle der gad lavet forsøget: give en gruppe satinmarsvin d-vitamin, give en gruppe kalk, en 3 gruppe skulle have både d og kalk og give en gruppe ingenting og så evaluere hvad der kom ud af det efter et års tid eller to: antal dødsfald, dødfødte unger osv... men det får man nok ikke ret mange opdrættere til;)

Kommentér på:
[Marsvin] Drægtig satinhun og kalktilskud?

Annonce