{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
816 visninger | Oprettet:

Hvornår er det bedst? {{forumTopicSubject}}

Hej jeg er i tvivl om hvornår på året det er bedst og parre og få unger på sin kanin?

Skal dertil sige de går i mit skur/hytte i haven ( Se album )
bare om ungerne kan klare det selvom der er godt med hø og halm?
der er jo ingen varme derude..

Håber nogen kan svare mig


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår er det bedst?
  • #1   16. sep 2013 når kaninen er ca en 8-10 måneder og ungerne kan fint klare sig med masser af halm i buret smiley

  • #2   16. sep 2013 dvs jeg godt kan lade dem parre nu på dette tidspunkt af året uden ungerne tager skade hvis de skulle kravle ud af høet/halmen??

  • #3   16. sep 2013 Ellers så vent til foråret...
    Det er meget federe at se ungerne hoppe og lege i løbegården smiley


  • #5   16. sep 2013 jamen det havde jeg også tænkt lidt på men nej hvor jeg glæder mig skal til og starte op med lidt avl nemlig så det er helt nyt smiley

  • #6   16. sep 2013 hvorfor vente? jeg avler uafhængi af året og mine dyr står helt ude og kaniner bliver ikke ringere af den grund smiley

  • #7   16. sep 2013 Hvilken race skal du avle Stephanie?
    Hvis det er en race med hængeører, så vent til foråret, eller "risikerer" du at ungerne får vinterører, hvilken vil sige at deres ører ikke lægger sig ned/ikke kommer til at hænge - og det er træls, da det jo er noget af charmen ved en vædder smiley
    Held og lykke med avlen! Du er meget velkommen til at skrive til mig privat, hvis du kommer i tvivl om noget smiley


  • #8   16. sep 2013 ja det skulle være den eneste grund jeg kan se til ikke at avle smiley

  • #9   16. sep 2013 Hej Stephanie

    Du er bestemt ikke den eneste, der spekulerer over dette på denne tid af året smiley

    De ældre/erfarne avlere vil nok ikke give mig ret, men jeg mener nu det er ét fedt, om man laver efterår- eller forårskuld.
    Nogle mener, der kommer et lavere antal unger, men i forhold til dværgracer (gennemsnitligt 1-4 unger pr. kuld), tror jeg ikke det har meget at sige..

    Jeg holder på, at så længe kaniner bor tørt har de kolde temperaturer ikke noget at sige. Og skulle der så være en unge, der skrider i svinget, ja, så var denne muligvis svag i forvejen.

    Som andre skriver, findes der teorier om ørernes udvikling i forskellige temperaturer. Men der findes dog hverken dokumentation eller beviser for, dette skulle være sandt, så informationer om dette varierer meget fra avler til avler..

    Der kan være nogle praktiske/økonomiske forhindringer i at avle om vinteren, f.eks skal du købe det grønt de skal fodres med (gerne så snart de tumler ud af reden), hvor imod det meste kan plukkes gratis i haven om foråret og sommeren.
    Men når det drejer sig om en enkelt kuld (korrekt forstået?) så burde det ikke vælte kaninbudgettet - Men med vores 40 (nok 50 til vinter) vil der som minimum gå 3 kg gulerødder om dagen med en kg. pris på 2 kr - altså en gulerods-post på omkring 200,- om måneden, hvor græs og mælkebøtter er gratis i sommerhalvåret smiley

    Men jeg glæder mig til følge dig og dit avl, det er altid spændene når nye (unge) mennesker melder sig på banen. Det er i sidste ende 'os', der skal varetage kaninernes interesser, når de 'gamle' holder op.

    Held og lykke med opstarten smiley


  • #10   17. sep 2013 tak for jeres kommentar til dette.
    Mine kaniner er af racen løvehoveder den ene dog med teddy i ( elsker dyr med meget pels ) smiley
    Jeg er bare stadig i trivl omkring og få unger nu for hvad med løbegård der kan de jo ikke rigtig komme ud i, så de skal jo gå inde i buret med deres mor og de bliver jo større mine bure måler 100x50x50.
    og i hvilken alder ''skal'' de fjernes fra deres mor dem som evt. ikke er ''solgt''


  • #11   17. sep 2013 Ungerne tager som sådan ikke skade af ikke at komme i løbegård, og med den lækre stald du har, kan du med fordel lade ungerne løbe frit rundt på gulvet, når du er tilstede og f.eks gør rent i deres bur smiley

    Som udgangspunkt synes jeg du skal planlægge at skille mor og unger i ungernes 8. leveuge. Nogle kan blive en uge eller to længere, hvor andre unger kan være uvelkommen hos moren og blive 'jagtet' rundt allerede i 6 ugers alderen.

    Du kan i alle tilfælde sikre dig ved at have ledige bure til rådighed allerede i ungernes 5. leveuge smiley


  • #12   18. sep 2013 Jeg har ledige bure den ene reol er købt til dette formål at hvis jeg skulle ''brænde'' inde med nogle unger plus et bur under hannernes reol dvs 4 bure plus så har jeg 2 alm tremmebure stående oven på reolerne. så bure har jeg nok af smiley
    Men tak

    Men hvad er så bedst når man skal stætte hannen og hunnen sammen hvor er det bedst.
    Jeg tænker selv på et ukendt teritorium (staves?) for begge kaniner??


  • #13   18. sep 2013 Super smiley

    Det kan jo osse ske du skal gemme unger til senere brug i avlen eller gemme ungdyr hvor du lige skal vurdere om de er forsvarlige at sælge (og det er der altså ingen skam i, hellere være på den sikre side), så jeg vil næsten love dig, man får ALDRIG for mange bure smiley

    Ja, enten neutral grund eller i hannens bur. Det vil som regel gå bedst i hannens bur, for så skal han ikke bruge så meget tid på at afmærke territorium smiley

    Det er en god idé at holde øje med dem under hele parringen, da de kan blive lede ved hinanden - og så skal de skilles ad.
    Det er meget normalt hannen hiver en lille luns pels af hunnen, fordi han bider sig fast i nakken på hende. Men hvis det udvikler sig til et decideret slagsmål, må du fjerne hunnen.
    Husk! Hannerne kan være lidt frembrusende og opstemte til kamp ifb. parring. Så vær forsigtig når du fjerner hunnen, nogle hanner kan finde på at bide ud efter dig.


  • #14   18. sep 2013 tusind tak for svar... jeg glæder mig til og komme igang

  • #15   18. sep 2013 Det kan jeg godt forstå!

    Vi har selv haft et råddent forår og sommer rent kuld-mæssig, så vi tager en ekstra omgang her i efteråret, og det er der indtil videre kommet 3 kuld og 12 fine unger ud af - og flere er (forhåbentlig) på vej! smiley


Kommentér på:
Hvornår er det bedst?

Annonce