2.142 visninger
|
Oprettet:
mit marsvin ergravid? {{forumTopicSubject}}
hejsa alle sammen
tror mit marsvin er gravid,men hvordan bedømmer man hvor langt de er henne,hun er fra september 2012.hun har nemlig store digevorter.
maj 2013
Følger: 26 Følgere: 28 Emner: 18 Svar: 692
Har hun gået med han?:)
jun 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 30
jun 2013
maj 2013
Følger: 26 Følgere: 28 Emner: 18 Svar: 692
Han skal bare tages fra, mindst 1 uge før fødsel
jun 2012
Følger: 11 Følgere: 11 Gnavere: 11 Emner: 263 Svar: 3.868
jun 2013
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
hunungerne kan desuden blive gravide fra 3-4 ugers alderen så farmand må IKKE gå med dem der selv hvis man ønsker 2 kuld i træk..... det er sjældent en hanunge bliver fertil FØR 4 ugers alderen, så de kan godt gå med søstre og mor til de er 4 uger (og vejer 300g mindst).
mar 2012
Og de kan sagtens finde på at parre selvom de ER gravide, det har jeg ofte set.... så du kan ikke gå ud fra hun ikke var gravid bare fordi de parrer igen...
jun 2013
det er mine første marsvin
mar 2012
jun 2013
maj 2010
Følger: 58 Følgere: 61 Gnavere: 19 Emner: 73 Svar: 3.427
I uge 7 var hun slet ikke gammel nok til, at de skulle have været sat sammen.
Det var bedre, at du købte en ven af hankøn til ham og en ven af hunkøn til hende, i stedet for at sætte dem sammen inden hunnen er gammel nok til at få unger
jun 2013
mar 2012
Skil dem ad og vent 2 måneder mere....
jun 2013
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.101
Den gris var alt for ung, da de blev sat sammen.
Jeg synes du skal kigge rundt på det link cavy cats gav og læse noget mere om marsvin, så du er bedre rustet inden du avler yderligere.
maj 2010
Men det er klart, hvis du bruger en anden kalender end jeg gør, så kan det da godt være, at hun har været ældre end det, jeg kan regne mig frem til
Og jeg er ked af at sige det, men nu ved jeg ikke hvor du købte dem, men ham du købte dem har, har tydeligvis ikke haft nogen som helst forstand på marsvin overhovedet
Det er jo desværre ikke et kriterium, at man faktisk ved noget om marsvin, for at kunne opdrætte dem. Enhver idiot kan jo sætte to marsvin sammen. Og det er tydeligvis det, hans opdræt går ud på
Så tag og læs på www.marsvineinfo.dk det vil gavne både dig OG dine marsvin.
jun 2013
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 59 Gnavere: 15 Emner: 48 Svar: 1.534
Skynd du dig hellere at skil dine marsvin ad og håb på det bedste for din hun som er meget ung og drægtig
- Og så kan jeg kun anbefale marsvineinfo.dk som Cavy Cats også linker til.
apr 2010
maj 2010
Umiddelbart er det heller ikke min opfattelse, at man behøver have forstand på marsvin for at kunne være medlem af Dyrenes Beskyttelse, jeg tror ikke det er et af deres krav for at blive medlem
jun 2013
apr 2010
Det er også svært når man spørger der hvor man har købt og formoder de ved noget - men - du kan jo også vende den om og sige, dem som skal købe unger hos dig nu du har nogen på vej, hvor godt føler DU at du på nuværende tidspunkt ville kunne råde dem!?
- Ikke for at lyde negativ eller noget, det er blot, der er jo ingen krav om hvornår man må avle på marsvin, alle kan gå ud og ta' to marsvin og sætte sammen og vente på der kommer unger og kalde sig selv opdrættere.
Mange har bare dyrene til at gå sammen i flæng og lader dem "spytte" unger ud
Så som tidligere nævnt, jeg kan varmt anbefale www.marsvineinfo.dk - jeg foretrækker erfarne gode opdrættere som har fokus på et sundt og godt opdræt, hvor det ikke bare handler om at producere flest mulige unger
apr 2010
Følger: 63 Følgere: 63 Emner: 21 Svar: 675
Det er på ingen måde et medlemskrav at ha styr på pasning og avl - desværre!
Hvor i landet bor du Susanne?
Hvis du bor i Nordjylland vil jeg meget gerne komme på besøg hos dig og hjælpe dig lidt med at mærke på hunnen
jun 2012
Følger: 11 Følgere: 11 Gnavere: 11 Emner: 263 Svar: 3.868
jun 2013
maj 2010
Men enig med LUX rotter. Hvis du har brug for hjælp til at mærke på hunnen, om hun evt. er drægtig, så må du endelig sige til
jun 2013
apr 2010
Jeg sender dig lige en privat besked
jun 2013
apr 2010
Der er sikkert mange som har haft et eller andet dyr i mange år og har dem på en bestemt måde - jeg kender mange gamle landmænd som har hund, hest, marsvin osv. og fodrer dem med det værste møgfoder der findes - da jeg var barn fik hesten halm og kalvepiller og evt. lidt havre! Dét er der jo mange gammeldags landmænd m.v. som stadig holder fast ved er det eneste rigtige og alt andet er noget nymodens fis, - men vi andre har jo bare lært at dét IKKE duer, eller rettere det kan da godt være dyrene klarer sig, men hvorfor skal dét være det mindste mål, fremfor at dyrene har det GODT
Jeg ønsker dig al mulig held og lykke med det - du kan jo håbe på en han- og en hununge, så du har selskab til de to nuværende grise når ungerne er 4 uger
maj 2010
http://www.marsvineinfo.dk/myten-om-hunnens-baeligkken.html
http://www.marsvineinfo.dk/hunnens-vaeliggt-vs-kondition.html
http://www.marsvineinfo.dk/naringr-et-hunmarsvin-skal-have-unger.html
http://www.marsvineinfo.dk/min-hun-er-draeliggtig.html
http://www.marsvineinfo.dk/marsvin-som-flokdyr.html
http://www.marsvineinfo.dk/koslashb-af-marsvin.html
http://www.marsvineinfo.dk/fodring-af-marsvin.html
http://www.marsvineinfo.dk/c-vitamin-behov.html
http://www.marsvineinfo.dk/flere-hanner-sammen.html
jun 2013
apr 2010
- Var det mig tog jeg imod med kyshånd, jeg har nasset en del på LUX's viden når der var mulighed for det - samme med Cavy Cats m.fl. - det er nemlig det der er så skønt ved at folk gider hjælpe en, når de har en god viden man kan trække på!
apr 2010
jul 2010
jun 2013
mar 2012
"Marsvin kan blive kønsmodne, allerede
fra de er ca. 4-6 uger gamle, men af
hensyn til hunnens helbred bør hun ikke
blive drægtig, før hun er 5-7 mdr."
så det harmonerer heller ikke helt med han har sagt til dig du bare skulle avle på en 4 mdr unge... vi der er erfarne opdrætter venter dog noget længere og jeg ved jeg ikke kun taler for mig selv når jeg siger jeg oplever færre problemer med fødsel og pasning af unger hos en 1½ årig førstegangsmor i forhold til en der blvier mor i 8 mdr alderen. Tidligere end det har jeg slet ikke oplevet for i mine over ti år som opdrætter har jeg ALDRIG sat en hun under 7 mdr i avl...
jun 2013
jun 2013
apr 2010
Mie er i super fin stand. Hun skal nok klare den. Og Pelle er bare en lækkerhaps
mar 2012
jun 2013
ja og lækker hapsen er stadig sur på sin mor over at hun fjernede ham,så nu er det bare at vente der er ik sket noget endnu
maj 2010
jun 2013
mar 2012
jun 2013
jeg sælger begge unger også om et par måneder kommer pelle tilbage også,blir han kastrat,når de andre unger kommer.
hunnen er solgt når hun er gammel nok der kommer billeder senere af dem,men flest af ham den smukke han
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 12 Svar: 2.259
Men hvad mener du med når de andre unger kommer?
jun 2013
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 12 Svar: 2.259
jul 2010
Man skal også huske at hunnen her er sat i avl uhyr tidligt, og man behøver ikke forsætte avl på hende lige med det samme. Hun vil muligvis ikke ha konditionen til kuld før om 5 mdr. eller mere.
Man løber altid en risiko ved at sætte hunner i avl, og jeg forstår ikke at man løber risikoen bare for at sælge kuldet.
glæd dig over det kuld du har på vej og oplev dem. Få så kasteret hannen og nyd dine 2 dejlige marsvin der hygger sammen uden nogen risiko.
jun 2013
jun 2013
jul 2010
Eller hvorfor du ikke kastrerer hannen allerede nu og dropper et kuld mere.
jun 2013
jul 2010
Og da slet ikke hvis du bare vil sælge kuld nr. 1 for at kunne lave kuld nr 2. Det giver ikke rigtig nogen mening at sætte 2 kuld i verden som er med de samme forældre, bare for at sælge kuld nr. 1.
Der er rigeligt med marsvine unger som er lavet for sjov derude i den blå avis eller gul og gratis eller lign.
apr 2010
Hunnen er ung og drægtig alt for tidligt, kuldet vil ta' hårdt på hende - giv hende i det mindste en chance for at komme over det
jun 2013
jul 2010
jun 2013
jul 2010
Det er ikke ufarligt at sætte sin hun sammen med en han og få unger.
Og fordi andre opføre sig umorask og bare vil spytte marsvine unger ud med det formål at sælge dem, så behøver man ikke selv gøre noget lige så umoralsk.
Jeg håber ved gud ikke det er din grund til at have marsvin. I så fald så synes jeg er dybt forkasteligt at have marsvin af den grund.
Et bedre bur osv. det skulle du jo ærligt ha tænkt på inden du havde så travlt med at få sat hunnen til han første gang.
Det virker på ingen måde gennemtænkt det du har gang i, eller som om du er villig til at lære og forstå det vi andre siger til dig.
Hvilket er en skam for dyrenes skyld
maj 2010
Altså, hvilken begrundelse har de givet dig for, hvorfor du hellere skal sælge dem end beholde dem?
Altså, som jeg ser det, så tænker du pt udelukkende på dig selv, og på ingen måde på, hvordan dine marsvin har det.
Du vil, at dine marsvin begge skal gå alene i flere måneder, uden selskab, fordi du ikke vil beholde de unger, du har fået, men hellere vil vente og lave nogen unger magen til om et halvt år.
Det er ren egoisme fra din side, uden nogen som helst tanke på, hvad der vil være det bedste for dine dyr i den her situation.
Jeg kan kun anbefale, at du begynder at tænke lidt på dine dyr og ikke kun på dig selv
Det kan godt være, at du føler det er hårdt sagt, fordi du sikkert hellere ville have haft, at vi havde været enige med dig. Men jeg håber, at du forstår, at vi rådgiver dig udelukkende ud fra, hvad der vil være det bedste for dine, ikke ud fra, hvad der vil være det sjoveste for dig.
Dem, der laver unger bare for at sælge dem, er folk, der kun ser dyrene som legetøj. De ser dem ikke som levende væsner og tænker derfor ikke over, hvad der er bedst for dyrene. De tænker udelukkende på, hvad de synes er sjovt ved at have dyrene. Nemlig at producere unger og så sælge dem, når ungerne er blevet "store" og ikke er sjove mere.
Så i bund og grund er vi ude i et spørgsmål om, hvorvidt du ønsker at gøre hvad der er bedst for dine dyr?
Eller om du udelukkende tænker på, hvad der er sjovest for dig?
apr 2010
Synes det er rigtig rigtig ærgerligt, den holdning der kommer op her
apr 2010
Og jeg synes faktisk i alle sammen er lidt voldsomme.
Vi har med en nybegynder at gøre, som faktisk passer sine dyr perfekt - og er meget glade for dem.
Susannes kæreste er ikke interesseret i at have 2 bure - fair nok.
Susanne har ikke gjort noget forkert, da hun har fulgt den vejledning, som hun har fået af Mie's opdrætter.
Men Susanne vil gerne prøve at ha et kuld mere - do you blame her?
Jeg har snakket med Susanne omkring dette igår.
Jeg har "overtalt" hende til at lade Pelle kastrere efter kuld nr. 2 så han kan leve sammen med Mie resten af hans dage.
Vi har snakket om, at det bedste for alle i den situation var, at hun beholder BEGGE unger indtil Mie og Pelle kan sættes sammen igen.
Således kommer INGEN til at gå alene og Mie får en god pause imellem kuldene.
Jeg sidder faktisk og blir lidt harm på Susannes vegne.
Der er lige nogen i denne tråd, der bør kravle ned fra deres høje hest og ikke læse alt hvad de tror der står mellem linjerne!
Det er ikke alle, der er lige gode til at formulere sig på skrift. Så slap nu lige lidt af!
mar 2012
jul 2010
Jeg forsøger og komme til bunden af hvorfor det er så vigtigt at lave 2 kuld der er nøjagtig ens når målet bare er at sælge det første kuld.
Hvis der kunne gives en ordentlig grund end at folk bare har rådet ts til at sælge det første så var der jo ingen harme i det. Men enten er der ikke en grund eller også kommer det bare ikke frem..
Ja hun er nybegynder det har jeg fundet ud af. Men fordi man er nybegynder bør man stadig lytte, og overveje aspekterne af avl.
det kan godt være Sussanne ikke er god til at formulerer sig, men personligt kan jeg kun tage efter det der er skrevet. Jeg kan ikke gætte mig til og til om personen dårlig til at formulerer sig, eller andet. Jeg kigger på det skrevne og på alderen af vedkommende.
Jeg synes bare meget kraftigt at når man forsøger og hjælper bliver man koldt afvist, det kan man så vende om og sige Susanne så måske kunne lade være med og lytte lidt til de folk som forsøger og hjælpe hende og spørge ind til hendes grunde.
Jeg kan forsat ikke se grunden til at man vil sætte det samme kuld i verden 2 gange bare for at sælge det første. Når man allerede på forhånd egentligt ikke ønsker at beholde ungerne.
Hun kan risikerer at efter et ½ år er det sværre at komme af med ungerne fordi de i manges øjne ikke er unger mere. Og fordi mange gerne vil sætte deres eget præg på marsvinene mens de er unger.
Og når man kun ønsker 1 bur, så synes jeg bestemt det ville være bedre og ikke nær så risikabelt at kasterer hannen allerede efter første kuld, og så lade dem hygge sammen.
Jeg synes som sagt bare ikke man har tænkt over risicis her, og om ts egentligt er klar på at hun kan miste hunnen ved kuldene osv.
Men det kan godt ske ts bare ikke formår at forklare at hun har tænkt over alle de ting.
Men igen Lux, du kan let sidde og dømme os andre og sige vi er forkert på den osv. osv. Du glemmer bare at du sidder med en anden vide end os andre fordi du rent faktisk har mødt ts.
Og derfor lettere kan vide om ts. har nogle ting der gør hun er dårlig på skrift. Det kan man altså lettere tyde ved at møde andre end man nogle gange kan på skrift.
Så inden du dømmer os, så tænk lige over den også.
Men jeg kan godt se vi intet får ud af at rådgive her. Så jeg vil finde nogen andre som ønsker hjælp i stedet for at spilde tiden her.
jun 2013
mar 2012
jun 2013
apr 2010
Jeg synes godt man fra starten kan læse lidt om Susanne - det kunne jeg snildt.
Susanne er et utrolig sødt menneske, som har mit nummer og gerne bruger det.
vi har snakket sammen flere gange efter jeg var ved hende første gang, og jeg støtter og hjælper hende så godt jeg kan.
Der er ingen tvivl om, at marsvinene i Susannes hjem har det bedre end hos de fleste!!
Nogen gange må man godt liiiiiige ta en dyb indånding inden man dømmer nogen fra det skrevne sprog
Det handler på ingen måde om at ha en anden viden - det handler om pli og ordentlig opførsel overfor et menneske der beder om hjælp!
Men Susanne, du har fået den hjælp du skulle bruge.
Jeg tror ikke du får det bedre af at blive rakket sådan ned herinde
mar 2012
jun 2013
jun 2013
mar 2012
jun 2013
maj 2010
Det er på det sociale plan, der er mangler.
Som jeg også har sagt til Sofie, så synes jeg faktisk, det er en rigtig god ide, at du har dyr, fordi det vil kunne lære dig noget om ansvar (i forhold til, at du skriver, at du på mange områder er som en på 12 år). Det er jo netop den samme grund mange forældre har til at give deres børn dyr, nemlig at de skal lære noget omkring ansvar.
Men det kræver så desværre, at du gider lytte til, hvad der kræves for at have marsvin på en ansvarlig måde.
Du har helt styr på pasning af dem, det skal der slet ikke herske nogen tvivl om. På det punkt har dine dyr det helt perfekt.
Men marsvin er jo altså flokdyr. Og derfor vil det være synd for dine marsvin, at de skal gå i hver deres bur, alene, det næste halve år, bare for at du kan fornøje dig med et kuld unger, der bare skal sælges, igen om et halvt år.
Og samtidig er der også en anden ting: Hvad nu hvis du står i den situation om et halvt år, når Mie igen er drægtig, og hun så måske ikke kan føde ungerne, har du tænkt så langt og hvad du så skal gøre i den situation?
Har du muligheden for, at tage Mie til dyrlægen en søndag nat, fordi hun måske ikke er i stand til at føde ungerne næste gang? Og har du økonomien til det? For det kan nemt koste 5000,- for sådan en omgang. Og risikoen for, at Mie så slet ikke vil overleve det, hvis det går galt, er rimeligt stor.
Det er ligeså meget for din egen skyld, jeg siger det her, for jeg kan mærke, at du er meget glad for dine marsvin. Og jeg tror du ville blive ekstremt ked af det, hvis du mistede Mie på bekostning af, at du har syntes det var sjovt, at hun skulle have et kuld mere.
Jeg taler selv af bitter erfaring. Jeg har netop mistet hunner på den bekostning. Men jeg har accepteret den risiko der er, når man avler.
Men fordi jeg netop har den erfaring, så ved jeg også, hvor ondt det kan gøre, når man står ved dyrlægen en søndag nat og må sige farvel til sit elskede marsvin, fordi det ikke har kunne føde sine unger.
Og kommer du til at stå i den situation om et halvt år, at du mister Mie, fordi hun ikke kan føde... så kommer Pelle jo først til at være alene
Jeg vil bare gerne, at du tænker godt og grundigt over, om du er parat til at løbe den risiko, at du kan risikere at miste Mie næste gang, bare fordi du gerne vil have, at hun skal have et kuld mere, som du vist alligevel ikke har tænkt dig at beholde nogen af. Kan du med hånden på hjertet sige, at det er det vil være det værd, at løbe den risiko?
maj 2010
mit marsvin ergravid?