{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Myte om bækkenet..
  • #1   28. apr 2013 Det er rigtig meget en vurderingssag.
    Der er en opdrætter i Sverige, som ikke sætter sine hunner i avl før de er omkring 2 år (står også i artiklen), men hun kender også sine linier 100% og ved, at der ikke sker noget ved det, og ved hvordan hun skal holde dem i form til først at kunne føde i den alder.
    Jeg havde en hun på næsten 19 mdr som for ikke så længe siden fødte sit første kuld. 4 store, raske, sunde unger. Og hun er en fantastisk mor.

Hvad min mening er om emnet?
    Tja, det kan læses i artiklen, eftersom det er mig, der har forfattet den.

• #2   28. apr 2013 Uden at have erfaring med at sætte en 2 årig i avlen, tænker jeg at det handler rigtig meget om i hvor god form hunnen er, har hun god kondi, en god størrelse osv. og virker klar til et kuld unger, så er muligheden der vel - men igen, jeg har INGEN erfaring med en 2 årig i avl, eller ældre.

Men umiddelbart tænker jeg, at ligesom med hunde er der også en øvre grænse for hvor sent man må/kan sætte et marsvin i avlen - men hvor den er, skal jeg ikke kunne svare på, det må de mere erfarne avlere komme med et svar til.

Men ellers så er min mening at jeg helt klart er for at man venter til de er ældre når de får et kuld, end de tidligere 6-8mdr hvor man satte dem til han.
    - Tror på der er mange flere fordele ved det og hvem ved om vi i sidste ender forlænger marsvinenes levetid ved det også? smiley

• #3   28. apr 2013 jeg er stort set enig i meget i artiklen men Annbritt: hvis du vil tages alvorligt så er du nødt til at have dine kilder med... der er en generel mangel på henvisning til kilder og det er synd når budskabet er relevant.
    Jeg er typen der aldrig ville kunne tage din artikel alvorligt alene pga din mangel på kilder. Det er jo bare en lang skreven påstand, en hypotese og hvorfor skulle din teori være bedre end andres? det er det kilder er til... jeg syntes du skulle skrive artiklen om og denne gang have nogle kildehenvisninger med...

man kan ikke bare skrive:
    "I Danmark har "de fleste" efterhånden..." enten så får du folk til at lægge navn til, eller også skal du ikke bruge dem som kilde...

et andet eks:
    "Dette er "man" også begyndt...." -og så nævner du EN opdrætter, EN person er ikke "man"... der skal flere til.

eller:
    "For mange år siden blev der lavet nogle undersøgelser...bla bla" nå blev der det? af hvem? hvad hed rapporten og hvor er den tilgængelig?

Det du har skrevet er ikke en artikel om et fakta, du har skrevet en teori, men underbygger den ikke med en eneste fakta man kan tage og føle på, ergo er hypotesen ikke bevist...
    så om igen, for budskabet er jo godt nok....;)

• #4   28. apr 2013 jeg tror personligt der kan være forskel fra race til race, præsis som vi ser hvide kvinder ligger på hospitalerne med ve-drop og hyler sig igennem fødsler på 1 døgns tid, mens vores sorte ditto går 5 km til brønden efter vand og kommer gående tilbage et par timer efter med den nyfødte de lige fik på vejen bag et træ....
    Jeg kan derfor kun udtale mig om "min" race, abyssinerne: jeg har kun EN gang haft en hun der fødte da hun var over 2 år (hun var 2½ eller lidt over). Hun fødte uden problemer en stor unge på under ti min (jeg havde lige været ved dem ti min før!), men noget gik dog galt for ungen var dødfødt, men altså ingen problemer med at få den ud på ret kort tid, i hvert fald...! den kan have vendt forkert, der sker jævnligt ungen dør hvis den fødes med bagdelen først fx, så det ikke så ved ikke hvad der skete.
    Jeg har selv de sidste fire år i hvert fald først sat hunner i avl når de var fyldt 1 år og har 7-9-13 ikke mistet en hun pga fødsel/graviditet mens vi har boet hvor vi bor nu, og her har vi snart boet i 5 år. Jeg får vel 5-10 kuld pr år... det er meget få dødfødte jeg har også. Hvis de små skiderikker så bare også gad lade være med at få 2/3 hanner ville jeg være godt tilfreds...;)

• #5   28. apr 2013 Susan: Du behøver ikke tage den alvorligt, hvis ikke du vil. Det er helt op til dig selv.

• #6   29. apr 2013 Cavy:
    Men Susan har jo en pointe. Især mht. rapporter. Det er altid godt med kildehenvisninger, så man selv kan læse nærmere op på tingene.

• #7   29. apr 2013 Jeg tænker også det er noget, med at holde marsvinet i form? At marsvinet er sundt og rask, og har kondi til at føde ungerne og løbe væk fra dem, når de bliver 3ugers?:-)

Sådan har jeg oplevet mine marsvin:) Har også altid sørget for de havde en flot vægt, før de blev sat til han.

• #8   29. apr 2013 Pia N: Jo, men det er bare fucking svært at finde kilder på common knowledge. Men I må meget gerne forsøge, hvis I synes det skal med, og så skal jeg gerne sætte det ind i artiklen.

• #9   29. apr 2013 Cavy:
    Men Susan citere jo, at du et sted har skrevet, at der for mange år siden er blevet lavet nogle rapporter... Dem kunne man vel godt henvise til?

For jeg er enig i, at almen viden er meget svær at underbygge med kildehenvisninger.

Evt. kan man jo smække navne på en masse bøger e.l. på en liste med kildehenvisninger.

• #10   29. apr 2013 Okay, så efterhånden avler man tættere på 1 år end man gjorde tidligere kan jeg forstå.

Jeg har alm kæle marsvin, så ingen race, bare blandinger.

Tamaya, blir sat til en han om 1 uges tid ca (han kommer hjem til os) hun har sidst fået et kuld da hun var 3-4 mdr. Det var alt alt for tidligt, hun var drægtig fra opdrætter og jeg opdagede det først da hun var oppe over.
    Men hun fik 2 unger, og ingen problemer og hun var en super dygtig mor.
    Hun blir 3 i juni, så dette blir hendes 2 og sidste kuld.

Jeg overvejede at nadie der blir 2 også skulle sættes til.
    Hun er tilllidsfuld, venlig og fin størrelse, og ville være dejligt med unger fra hende.
    Jeg er dog bange for at det måske blir svært fordi hun ik har haft født før og så hendes alder nu.

For hvad nu hvis hun føder mens jeg sover, og det går galt smiley
    Hendes mor var et fantastisk marsvin, hun var stor, ikke tyk men generelt et stort marsvin og flot, og havde det bedste sind, som hendes datter her har arvet, og det ville være dejligt at føre det videre.

Men er bange for risikoene ved det....hendes mor var lige blevet 4 da hun fik det sidste kuld. Og hun klarede det flot. Et par måneder senere blev hun aflivet pga kræft smiley

Ang linket, så mangler jeg også lidt kilder, for at den skal virke mere troværdig, men det er spændende læsning, og oplysning, og derfor har jeg delt det.
    Plus i har opdrættet længe og har mere viden end mig smiley

• #11   29. apr 2013 Pia N: Den del kan man jo så læse mere om i det link der ligger til sidst i samme afsnit inde i artiklen. Jeg ved ikke om selve undersøgelserne findes offentligt tilgængelige.

Og lige netop det med bøger omkring marsvin, som indeholder brugbar nok information til, at man kan bruge dem til noget... glem det.
    Almen viden omkring marsvin er ikke noget, man kan få ret meget af fra bøger.
    Som sagt, hvis I ellers kan finde nogle kildehenvisninger på den almene viden, så lægger jeg dem gerne ind.

• #12   29. apr 2013 Som kilde kan vel være nogle af de opdrættere der henvises til og som har taget det til sig og har erfaring med at avle på dem ældre - og som tidligere har avlet på dem yngre og derved kan via erfaring "dokumentere" forskellen?

I princippet kan jeg godt følge begge sider - for kilder er altså vigtig, problemet er bare at der ikke er nogle deciderede undersøgelser med marsvin, så det er alt sammen bygget på andres erfaringer og viden - men så skal dét jo på som kildehenvisning.
    - Jeg har taget den nye viden til mig, baseret på at flere af Jer store seriøse avlere støtter op om det og fordi det lyder logisk i min verden, men der må jo også have været noget som gjorde at I har taget det til Jer?!

• #13   29. apr 2013 Møffernes madmor: Det er ligeså risikabelt at vente 2½ år mellem kuldene som det er at parre en hun på 2 år. På det punkt er der ingen forskel smiley

Rollos: Det er der jo netop. Der ligger bla en udtalelse fra Liz Baldwin, som har bemærket en stor forskel i forhold til, da hun parrede dem yngre.

• #14   29. apr 2013 jeg er enig i at kilder er meget vigtige. Men jeg ved også hvor svært det kan være på et område som dette at skrive kilderne på da det er udtalelser fra diverse opdrættere, og fra fora osv. hvor opdrættere har udveklset erfaringer og meninger.

Jeg forsøger at parre mine hunner omkring 1 års alderen, og efter jeg er begyndt på det har jeg bemærket at de passer ungerne bedre, ungerne er større ved fødslen og det går bedre med ungerne og fødslerne end det gjorde før.
    Jeg tror personligt hunnerne er mere mentalt klare på at have unger i en alder af 1 år end når de er 6-7 mdr. gamle.
    Og jeg tror også kropsmæssigt de er bedre rustet ved at vente til 1 års alderen.

Men det forudsætter selvfølglelig at konditionen og vægten er iorden.

• #15   29. apr 2013 Ville i så sige at jeg ikke skal parre dem?
    Den ene har prøvet det før, og var super.
    Den anden er 1 år blir 2 i juni, har ikke prøvet det før.
    Er i fin form.

• #16   29. apr 2013 Igen, det afhænger af deres generelle kondition.
    At det gik super første gang har ikke så meget at sige, når det er 2½ år siden.
    Men set ud fra det, så kan du ligeså godt parre den der fylder 2 i Juni, som du kan parre den, der har haft kuld før. Der vil ikke være nogen forskel når det er så længe siden.

• #17   29. apr 2013 Nårh okay.

De er begge (dem alle egentlig) i fin form, de har jo godt med plads at boltre sig på, og de er ret aktive.(hører tit marsvin ikke er særlig aktive dyr....de har så ikke mødt mine smiley )
    Vægten er også fin, ja og sindet også.
    Så tror jeg springer ud i det igen smiley

Den sidste skal ikke avles på, hun er bestemt ikke egnet.

• #18   29. apr 2013 Mine marsvin er også meget aktive. De leger popcorn, og en masse andet sjovt!

Kommentér på:
Myte om bækkenet..

Annonce