Min hun har muligvis syfilis. Please hjælp mig?! {{forumTopicSubject}}
Hej.
Ja som skrevet i overskriften har min hunkanin muligvis syfilis. Hendes mor var smittet, så derfor er chancerne for, at hun har det også store.
Jeg blev kontaktet af avleren for to dage siden, og har forsøgt at finde noget på nettet men uden så meget held, så håber nogen herinde har forstand på det.
Jeg har tilmed købt en han fra samme sted men forskellige kuld. - hans mor har desværre fået det fra en han hun blev parret med fornyligt, men altså, min han har det ikke derfra.
Mit spørgsmål med ham er så, når jeg har rørt ved hunnen først og derefter hannen, så er han vel smittet nu så eller?
Hvis de ikke udviser symptomer her indenfor nogle mdr, kan jeg så regne med at de er gået fri??
Håber på svar.
Ps jeg ønsker på ingen måde at udstille avleren, for hun er mægtig ked af det i forvejen og føler st vi har en god kommunikation omkring det hele.. Hun er bare selv rigtig forvirret omkring det hele og tær ikke rådgive mig..
apr 2010
Følger: 224 Følgere: 309 Gnavere: 5 Emner: 194 Svar: 5.350
Det er aldrig noget jeg har hørt om ved kaniner
jun 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Gnavere: 2 Emner: 23 Svar: 74
apr 2010
jun 2012
apr 2010
Men har spurgt andet sted, så venter spændt på andre avlers svar.
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
jun 2012
Følger: 11 Følgere: 11 Gnavere: 11 Emner: 263 Svar: 3.868
Syfilis er såvidt jeg ved en kønssygdom og din han skal derfor have haft seksuel kontakt men hunnen for at kunne blive smittet. Hvis det bare var ved berøring vil du også selv have fået det.
http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=284/sprog=1/grp=4/menu=3/
Har du fået en tid ved din dyrlæge?
jun 2012
Susse, tak for svar. Godt!!! Så er min han jo fri for det... Heldigvis( misforstå mig ikke, men det er ham der betyder mest - tro mig jeg er ked af at skulle af med hunnen, men det ville gøre mere ondt hvis det var hannen..
Ja jeg er rigtig glad for, at hun er ærlig, men det har hun været helt fra start med alt muligt. Hun var simpelthen så ked af det, og beklagede sig mange gange, men som jeg sagde til hende, så er det hvad der kan ske, hun kunne ikke have gjort fra eller til, fordi hendes kaniner først reagere nu efter hun har lånt en af sine hanner ud.
Det er hvad der kan ske. Hun har lovet mig, at hvis det ender med at pigen må aflives, så kan jeg vælger lige hvilken en jeg vil, når hendes kaniner skal avle igen, selvfølgelig efter karantæne osv.., så synes hun er så reel.. Heldigvis,
Nej jeg ringer til dyrlægen imorgen tidligt.
mar 2012
jun 2012
jun 2012
"Årsag
Smitten overføres i forbindelse med parring og fødsel. Sygdommen kan ikke overføres til andre dyr eller mennesker."
Også skriver jeg også "så vidt jeg ved"
okt 2011
Følger: 23 Følgere: 23 Emner: 5 Svar: 947
Dyrlægen konstaterede sygdommen som Syfilis, men der gik noget tid med det.
Her er hvad jeg umiddelbart har kunne finde på nettet (Billederne er ubehagelige!):
http://www.pelsdyrraadgivningen.dk/Medlemmer/Kaniner/Kaninsyphilis081104.html
jun 2012
Jeg har set billederne, og jesus hvor er de ubehagelige!!
mar 2012
der står det også kan smitte via bidsår, så det er ikke kun ved parring det kan overføres som du skrev.
det tyder på det overføres via spyt og blod og sekreter. Teoretisk kunne det måske også medføre smitte hvis ens kanin slikkede på ens hænder og man så lod en anden kanin slikke lige efter, men jeg ved ikke...
til ts: ifølge dette link http://snl.no/kaninsyfilis burde du være sikker efter 17 uger på at ingen af dine kaniner er smittet.
det kan behandles med medicin http://www.merckvetmanual.com/mvm/index.jsp?cfile=htm/bc/171321.htm
google selv videre, bakterien hedder "Treponema paraluis cuniculi"
Min hun har muligvis syfilis. Please hjælp mig?!