{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
870 visninger | Oprettet:

Måske drægtig - for tyk? {{forumTopicSubject}}

Jeg har 2 hunmarsvin, som p.t. går sammen med min voksne han... Den ene hun er p.t. i brunst, så jeg ved, at hun ikke er drægtig endnu. Den anden er jeg i tvivl om... Jeg har ikke set en vellykket parring, men hannen er dog overhovedet ikke interesseret i at parre hende + hun opfører sig meget "gravid-agtigt" og æder som et tærskeværk, medmindre hun altså ikke lige tigger mad, drikker eller sover. Men, men, men... Jeg synes efterhånden, hun er ved at nærme sig "mere end erotisk buttet", og derfor begynder jeg at blive bekymret for, om hun kan gå hen og blive for tyk, og at det skal give problemer i forbindelse med en fødsel, hvis hun er eller bliver drægtig...

Hvad er jeres erfaringer med dette? Bør jeg gøre noget for at undgå, hun bliver for fed? Motionere hende? Sammensætte hendes daglige menu anderledes?

Håber, I vil komme på banen med nogle gode råd.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Måske drægtig - for tyk?
  • #1   2. okt 2012 hvis du vil slanke hende bør du FØRST fjerne hende fra hannen og vente ti uger og se om hun ER gravid, man bør nemlig aldrig slanke en gravid hun. Er hun så ikke gravid må du til at rationere hendes piller og give hende masser af grønt som ikke indeholder ret meget stivelse eller sukker, dvs nul frugt og gulerødder men masser af bladselleri, broccoli og hvidkål og den slags... Og altid masser af hø til rådighed, hø feder ikke:) Sæt hende evt sammen i en gruppe af andre du har med tendens til fedme, så kan de gå på kur sammen. Men er hun den eneste du har som har tendens til fedme, ja så ville jeg slet ikke avle på hende. Jeg mener man kun bør avle på de sundeste individer og er hun den eneste der er fed så er det jo ikke din fodring den er gal med, så er det hende den er gal med...

  • #2   2. okt 2012 Hm... altså, jeg vil ikke sige, hun er fed nu. Jeg er mere bekymret for, at hun bliver det. Siden hun blev sat sammen med hannen den 14.09.2012 har hun taget sammenlagt 65 gram på. Hun er en stor fin hun og har tidligere fået 2 fine kuld unger uden problemer. Det er også årsagen til, at jeg ikke rigtigt kan finde ud af, om det "bare" er mig, der er overpylret, eller om der reelt er noget at være bekymret for. De 2 første kuld har hun nemlig ikke fået hos mig, så jeg aner ikke, hvordan hun plejer at opføre sig, hvor meget hun plejer at tage på, når hun er drægtig osv.

    Og så skal jeg måske også lige tilføje, at det er første gang, jeg overhovedet forsøger mig med marsvineavl, så alt dette her er helt nyt for mig.

    Jeg vil i øvrigt ikke mene, at nogen af mine andre marsvin er overvægtige.





  • #3   2. okt 2012 medmindre hun var MEGET ung før så ER hun sgu da gravid nu, ingen udvokset hun tager ½ kg på uden at være gravid*SS*

  • #4   3. okt 2012 Hvor får du det halve kilo fra?
    Jeg kan da kun læse at hunnen har taget 65g. på?....


  • #5   3. okt 2012 Hvis en hun ikke er gravid efter en halv mrd med en han, så er det fordi hun eller han ikke kan. Ud over det så skal gravide helst ikke tage særligt meget på, og slet ikke være erotisk buttede. Se at få fjernet hannen, og så sæt hende over på en sund kost, hvor hun ikke over spiser, men heller ikke taber sig, det kan være direkte skadeligt for foster hvis man taber sig under graviditet, da der i fedt er ophobet giftstoffer som frigives når man taber fedet

  • #6   3. okt 2012 en halv måned?
    aj hva. En halv måned = 14 dage, og det dækker i værste fald over kun én brunst. Og lissom med alle andre hunkønsvæsner, så er det altså ikke altid at man bliver bollet tyk første gang det er muligt.


  • #7   3. okt 2012 Det, som gør det så pokkers svært for mig at vurdere, er min manglende erfaring udi dels vurdering af kondition (hun er jo tydeligt blevet større, men hun er stadig fast og kompakt at mærke på - jeg synes ikke, hun er blævret) og dels min manglende erfaring med drægtighed og hunnens opførsel i forbindelse dermed.

    Jeg har fået at vide, at hun bør begynde at tage markant på efter 6. uge, hvis hun er drægtig, men jeg aner faktisk ikke, hvad hun "må" tage på indtil da?


  • #8   3. okt 2012 ej ups, læste det som 650g*SS*

  • #9   3. okt 2012 Hihi... nej, det er - trods alt - kun 65 gram, hun har taget på. smiley

  • #10   3. okt 2012 Er enig med Sweet Leaf - det er noget pjat at sige at hvis hun ikke er blevet drægtig på 14 dage, så kan hannen eller hunnen ikke. Der er mange der først bliver drægtige i 2. brunst de går sammen - dvs. somme tider først efter de har gået sammen en hel måned. Det afhænger af mange ting.

    Susan - nåerh så kan jeg bedre forstå det, jeg kunne ikke lige se hvor dælen der stod noget om et halvt kilo hehe..


  • #11   3. okt 2012 Hvad gør jeg så? Lader hende gå et par uger mere og holder godt øje med hendes vægt og kondition (jeg kan jo stadig godt tænke over, hvad jeg fodrer med mht. grønt og undlade de former for grønt, der feder mest), indtil jeg ved, om hun er drægtig?

    Eller bør jeg tage hende fra med det samme og så bare satse/håbe på, at Aslan har haft held til at parre hende og gøre hende drægtig i løbet af de 2 uger, de har været sammen?

    Det skal måske lige tilføjes, at hvis ikke hun skal gå alene (og det vil jeg helst undgå), vil hun i fald, jeg tager hende fra, blive sat sammen med 2 unge tøser på ca. 4 måneder, som stadig skal vokse... dog i en løbegård, der er mere end dobbelt så stor, som den hun går med hannen i nu.


  • #12   3. okt 2012 jeg lader mine hunner gå med hannen i minimum 5 uger, så jeg er sikker på at hun har haft mere end én brunst sammen med ham... og ofte længere, hvor jeg tager hunnen fra når jeg er sikker på at hun er drægtig... eller når jeg skønner at nu sker der sgu nok ikke noget. Ved sidste, ryger hun væk fra alt med diller i 14 dage, før hun ryger til en ny han.

  • #13   3. okt 2012 Ok... Jamen så tror jeg i første omgang, jeg vil nøjes med at holde øje med hendes vægt og kondition og lade hende blive, hvor hun er. smiley

  • #14   3. okt 2012 Jeg lader mindst hunnerne går med hannen i 4 uger. Ofte går de faktisk indtil jeg kan mærke fostre medmindre jeg skal bruge hannen til en anden hun eller skal ha rykket rundt på dyrene.



  • #15   3. okt 2012 Jamen min oprindelige plan var også at lade hunnerne blive hos hannen, indtil et par uger før først mulige termin - det er kun, fordi jeg blev bekymret for Shivas vægt og kondition, at jeg overhovedet rejser spørgsmålet. Jeg kan godt mærke, at alt dette her avlshalløj er meget nyt for mig, og jeg er så nervøs for, at jeg skal komme til at gøre noget forkert, eller det på anden vis skal gå galt, fordi jeg ikke ved nok.

    Jeg har selvfølgelig gjort alt, hvad jeg kan, for at sætte mig ind i tingene på forhånd, men jeg føler mig bare stadig ekstremt usikker.


Kommentér på:
Måske drægtig - for tyk?

Annonce